Nowy system opłat drogowych we Francji o nazwie Ecotaxe zacznie obowiązywać 1 stycznia 2014 r. Emitenci kart paliwowo-serwisowych ostrzegają, że nie będzie możliwości regulowania tych opłat bezpośrednio za pomocą karty czy gotówki, co wiąże się z koniecznością posiadania w pojeździe urządzenia pokładowego do rozliczania.
Ecotaxe będzie dotyczył wszystkich pojazdów powyżej 3,5 t dmc, przy czym z nowego podatku wyłączone będą pojazdy używane do przewozu osób. W sumie nowy podatek obejmie 15.000 km dróg publicznych (krajowych, departamentowych i komunalnych), podzielonych na ok. 4.100 stref taryfowych, każda o długości 3-4 km i będzie funkcjonował niezależnie od istniejącego już systemu TIS PL (autostrady obsługiwane przez prywatne spółki). Oznacza to, że nie będzie już możliwości przejazdu przez Francję z ominięciem dróg płatnych. Przewoźnicy muszą odrębnie zarejestrować się do dwóch systemów opłat: TIS PL - obowiązującego na autostradach oraz Ecotaxe obowiązującego na pozostałych drogach. Wysokość opłat będzie uzależniona od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej oraz klasy emisji spalin.
W jaki sposób będzie można rozliczać opłaty Ecotaxe?
Nową opłatę najwygodniej będzie rozliczać za pośrednictwem operatorów kart paliwowych, bo pozwoli to uniknąć dublowania urządzeń pokładowych i rachunków. Konieczne będzie nabycie specjalnych boxów i zamontowanie ich w pojeździe. Należy poszukiwać takich, które obsługiwać będą jednocześnie system TIS PL i Ecotaxe - działających według zasady: wiele systemów, jedno urządzenie, jedna faktura. Przykładem takiego urządzenia jest DKV Box, które już od stycznia rozliczy każdy typ myta we Francji. Już dziś DKV Box akceptowany jest w innych krajach Europy, jak: Hiszpania, Portugalia, Niemcy czy Belgia. Poza ułatwieniem pracy kierowcy, który nie musi wozić na szybie i doładowywać szeregu pojedynczych urządzeń, dla firmy oznacza to znaczne uproszczenie i wygodę rozliczeń. Zamiast stosu paragonów z różnych krajów, w przypadku DKV przewoźnik otrzymuje co dwa tygodnie jedną fakturę, która jasno selekcjonuje koszty myta poniesione w różnych krajach.
Także emitent kart paliwowo-serwisowych UTA umożliwi rozliczenie tego podatku przy użyciu urządzenia MultiBox. To urządzenie już teraz pozwala na elektroniczny pobór myta w ramach kilku systemów autostradowych: TIS PL (Francja), Via-T (Hiszpania), tunel Liefkenshoek (Belgia), Via-Verde (Portugalia), a wkrótce także Ecotaxe (Francja). Oznacza to, że za pomocą jednego urządzenia można regulować myto w pięciu systemach w czterech krajach. Ci, którzy do tej pory nie zamówili urządzeń mają już niewiele czasu. Użytkownicy UTA MultiBox otrzymają 10% rabatu. UTA oferuje odroczony do 30 dni termin płatności, który, jak twierdzi firma, jest najdłuższym na rynku.
Drożej przez Europę
Jerzy Jezuit, doradca DKV Euro Service Polska przypomina, że drugie półrocze 2013 roku to wejście w życie aż trzech nowych systemów opłat drogowych w Europie: Ecotaxe, BellToll oraz HU-GO. Węgierski HU-GO oraz białoruski BellToll działają już od 6 miesięcy. "W drodze" ze swoimi systemami opłat są już Wielka Brytania, a także Rosja.
System HU-GO na Węgrzech objął 6.513 km dróg krajowych i autostrad i obowiązuje wszystkie pojazdy o masie powyżej 3,5 t. System obowiązuje od 1 sierpnia 2013 r. i zastąpił on obowiązujący wcześniej system winietowy. Wysokość myta zależy od ilości przejechanych kilometrów, liczby osi w pojeździe oraz od klasy emisji spalin. Opłaty drogowe na Węgrzech można rozliczać za pośrednictwem operatorów kart paliwowych. Zapewniają oni wsparcie podczas rejestracji do systemu HU-GO, a następnie umożliwiają fakturowanie myta i zakupów paliwa z wydłużonym terminem płatności.
Kolejne systemy myta już w drodze
Wprowadzenie myta zapowiedziała także Rosja, która pierwsze opłaty za przejazdy wybranymi odcinkami planuje wprowadzić już w połowie 2014 r. Mimo że nie ogłoszono jeszcze dokładnych stawek to nieoficjalnie mówi się, że mają one wynieść około 1 rubla za przejechanie 1 km trasy. W ślad za krajami z Europy wschodniej planuje pójść Wielka Brytania, której to rząd zaplanował na połowę 2014 r. podatek w formie opłaty drogowej. Przyjmie ona postać e-winiety i nałożona będzie na wszystkie pojazdy o DMC powyżej 3,5 t, poruszające się po drogach publicznych (autostrady i trasy szybkiego ruchu).
Rozszerzenie systemu BelToll
Począwszy od 1 stycznia 2014 sieć dróg płatnych na Białorusi zostanie rozszerzona o 118 km. Drugi etap projektu wdrożenia systemu ETC obejmie odcinek drogi M4 Mińsk-Mohylew od 74 do 192 km. Łączna długość sieci dróg płatnych na Białorusi wyniesie 933 km.
Wraz z budową 11 dodatkowych bramownic, w drugim etapie rozszerzenia systemu BelToll uruchomione zostaną dwa nowe, działające całodobowo punkty obsługi klienta: DP21 - kiosk BelToll, Mińsk, ul. Partizanskiy 172, na wyjeździe z miasta, po prawej stronie; DP22 - rejon Mińska, okręg Chervenskiy, v. Natal'evsk, 50 let BSSR Srt., 28.
Dla wygody użytkowników dróg zmienią się lokalizacje niektórych punktów obsługi klienta w Mohylewie i Beresino.
BelToll to elektroniczny system poboru opłat (ESP) obowiązujący na terenie Republiki Białorusi od 1 sierpnia 2013 r. i obejmujący 815 km dróg na Białorusi - M-1/E 30 (Brześć- Mińsk-granica z Federacją Rosyjską) odcinki dróg M-2 Mińsk - Port Lotniczy Mińsk, M-3 Mińsk - Witebsk, M-4 Mińsk - Mohylew, M-5/E 271 Mińsk - Gomel (Homel), M-6/E 28 Mińsk - Grodno - granica z Polską (Bruzgi).
Całość oparta jest na technologii komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu (DSRC), dzięki czemu kierowcy mogą uiszczać opłaty za przejazd bez konieczności zatrzymywania się w punktach poboru opłat, redukowania prędkości czy też zjeżdżania na osobne pasy ruchu. Za poruszanie się płatnymi odcinkami kierowcy pojazdów o DMC powyżej 3,5 t płacą, w zależności
od liczby osi pojazdu, od 8 eurocentów/1km do 12 eurocentów/1km. Aby zarejestrować się w systemie BelToll należy zgłosić się do punktów obsługi klienta, których pełną listę znaleźć można na stronie: http://www.beltoll.by/pl.