Nowe, zgodne z normami Tier 4 Final/Stage IV silniki wysokoprężne firmy Volvo Construction Equipment (Volvo CE) o symbolach D4, D6, D8, D11, D13 i D16 powstały na bazie inteligentnych technologii i spełniają przyszłe surowe przepisy UE i USA dotyczące emisji, oferując jednocześnie zużycie paliwa niższe nawet o 5% w porównaniu z wcześniejszymi modelami.
Silniki V-ACT (Volvo Advanced Combustion Technology) są wyposażone w zaawansowany układ wtrysku paliwa, bardziej wydajny układ przygotowania powietrza i ulepszony układ zarządzania ich pracą. Silniki Tier 4f/Stage IV zostały gruntownie przetestowane w trudnych warunkach eksploatacji, a badania laboratoryjne i wszechstronne próby terenowe potwierdziły obniżenie poziomu emisji tlenków azotu (NOx) w porównaniu z silnikami Tier 4 Interim/Stage IIIB o 2,0 g/kWh do poziomu zaledwie 0,4 g/kWh (spadek o 80%), co jest zgodne z wymaganiami nowych przepisów.
Aby spełnić te nowe wymagania bez wprowadzania drastycznych zmian w podstawowej konstrukcji, w silnikach Tier 4f/Stage IV zastosowano selektywną redukcję katalityczną (SCR) - technologię, która od momentu wprowadzenia w 2005 roku została gruntownie przetestowana w ponad milionie samochodów ciężarowych Volvo.
W technologii SCR wykorzystano wtrysk DEF (Diesel Exhaust Fluid)/AdBlue (32,5% roztworu mocznika w wodzie demineralizowanej) do strumienia spalin w celu konwersji NOx na azot i H2O, które występują w stanie naturalnym w powietrzu. Układ ten redukuje emisję NOx aż o 95%.
Obok układu SCR zastosowano chłodzony zewnętrzny układ recyrkulacji spalin (E-EGR), który także przyczynia się do obniżenia emisji NOx poprzez redukcję ilości tlenu w komorze spalania, co z kolei obniża szczytowe wartości temperatury spalania. Napędzająca proces recyrkulacji spalin turbosprężarka o zmiennej geometrii ustawienia łopatek (VGT) zastosowana w silnikach D13 i D16 lub turbosprężarka z przepustnicą do spalin zapewnia natychmiastowy duży moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych silnika, zwiększając moc i poprawiając osiągi silnika, dzięki czemu możliwe jest obniżenie zużycia paliwa.
Automatyczny układ filtra cząstek stałych (DPF) zmniejsza ilość substancji stałych w spalinach bez przerywania pracy maszyny i obniżania jej wydajności lub osiągów. Regeneracja pasywna jest przeprowadzana regularnie w niskich temperaturach spalin w celu utlenienia cząstek stałych. Ponadto co 500 godzin substancje stałe zostają wypalone w wysokiej temperaturze w procesie regeneracji przywracającej, którego przeprowadzenie nie wymaga żadnej ingerencji ze strony operatora. Podczas tego procesu katalizator utleniający silnika wysokoprężnego (DOC) podnosi temperaturę spalin, pomagając filtrowi DPF w wypaleniu cząstek stałych.
Zaawansowany układ sterowania pracą silnika (EMS), który przystosowuje się natychmiast do zmian warunków eksploatacji, został wyposażony w mocniejszy procesor, który obsługuje więcej funkcji z większą precyzją i przy wyższym poziomie kontroli.