Bezpieczeństwo i oszczędność to hasła przewodnie w dzisiejszym świecie przewoźników drogowych. Najważniejszym celem firmy transportowej jest dostarczyć towar bezpiecznie i na czas, po możliwie najniższych kosztach.
Firma Haldex, globalny dostawca innowacyjnych rozwiązań dla branży pojazdów użytkowych, doskonale to rozumie. Najnowsze rozwiązania techniczne zwiększają bezpieczeństwo transportu, zmniejszając jednocześnie koszty eksploatacji pojazdów.
Firma Haldex wprowadziła na rynek pierwszy na świecie główny zawór hamulcowy z funkcją Safe Parking. Wyjątkowość zaworu polega na automatycznym zabezpieczeniu naczepy przed przetoczeniem podczas podczepiania do ciągnika. Wystarczą dwa błędy jeden po drugim, które mogą stworzyć poważne zagrożenie. Pierwszy to nieuruchomienie hamulca parkingowego po odczepieniu naczepy, a drugi to podłączenie linii pneumatycznych w nieprawidłowej kolejności przy ponownym jej podczepianiu. W klasycznych systemach hamulcowych, po podłączeniu złącza czerwonego automatycznie zwalniane są hamulce naczepy i pojazd staje się źródłem zagrożenia. Funkcja Safe Parking zapobiega temu poprzez natychmiastowe i automatyczne załączenie części parkingowej układu hamulcowego.
Safe Parking zdobył pierwsze miejsce w konkursie Trailer Innovation w kategorii Bezpieczeństwo na targach IAA w Hanowerze w 2010 roku i targach Solutrans w Lionie we Francji w 2011 roku.
Zaawansowana technologia jednostki hamulcowej Haldex EB+ Gen3 zapewnia nie tylko hamowanie pojazdu, ale również zarządza wieloma systemami dodatkowymi, które wspomagają pracę kierowcy. Jednym z takich systemów jest TPMS - system monitorowania ciśnienia i temperatury w ogumieniu. Firmy transportowe zdają sobie sprawę z tego, że około 20 % ich pojazdów jest użytkowanych z niedoborem ciśnienia w ogumieniu. Ciśnienie jest zazwyczaj niższe o około 15-20 % od ciśnienia zalecanego przez producenta opony, co skutkuje krótszą o około 20 % żywotnością opon i zwiększeniem zużycia paliwa o 2 %. Oprócz ciśnienia, duże znaczenie ma temperatura. Temperatura w kole wzrasta nie tylko z powodu niedoboru ciśnienia, ale także z powodu przegrzanego hamulca czy też wadliwie działającego łożyska. Podwyższona temperatura koła może prowadzić do rozerwania opony oraz do przegrzania piasty i innych elementów osi.
Arkadiusz Matusiak z firmy Angama, użytkującej 160 naczep wyjaśnia:
- W chwili pierwszych kontroli ciśnienia w naszej firmie, tylko 48 % opon posiadało właściwe ciśnienia (rok 2005). Obecnie współczynnik Prawidłowego ciśnienia to około 80 %. W 90 % niedobór ciśnienia spowodowany jest naturalnym, systematycznym ubytkiem powietrza z opon, na poziomie 0,2 bar miesięcznie. Z własnych obserwacji i z badań firm produkujących opony wiemy, że 20 % niedobór ciśnienia to około 1,6 % wyższe spalanie, czyli w mojej firmie około 0,48 l/100 km i około 20 % mniejszy przebieg na oponie. Jeżeli przyjmiemy, że w 2011 roku 20 % pojazdów naszej floty, czyli około 30 zestawów, jeździło z jedynie 10 % niedoborem ciśnienia, to straty finansowe z tytułu zwiększonego spalania wyniosły około 33.000 zł. W pierwszym roku kontroli, gdy aż 52 % pojazdów jeździło z niewłaściwym ciśnieniem strata wyniosła około 85.000 zł. Jeżeli chodzi o wpływ ciśnienia na żywotność opony, to w 2011 roku eksploatacja opon ze zbyt niskim ciśnieniem kosztowała nas dodatkowo około 7.000 zł. Pamiętać należy o tym, że badania jednego z producentów opon pokazały, że aż 6 % wypadków śmiertelnych na drogach spowodowanych jest rozerwaniem, przebiciem lub spadkiem ciśnienia w oponie, a opony ze zbyt niskim ciśnieniem wydłużają drogę hamowania aż o 22 %.
System Haldex TPMS przesyła informacje o nieprawidłowym ciśnieniu i temperaturze do ciągnika i do Info Centre2 - urządzenia informacyjnego zamontowanego na ramie naczepy, dzięki któremu kierowca odczyta, w którym kole jest problem i może w porę zareagować. Dodatkowo, za pośrednictwem wizualnego wskaźnika zdarzeń Info Point, system wskazuje problem nawet po odłączeniu naczepy od ciągnika, czyli po odłączeniu zasilania elektrycznego. Wczesne rozpoznanie problemu eliminuje straty.
Haldex oferuje swoim klientom kalkulator zwrotu z inwestycji w TPMS dostępny na: www.haldex.com/TPMS
Kolejnym poważnym problemem dla firm transportowych są uszkodzenia naczep podczas cofania do rampy. Odpowiedzią firmy Haldex jest system bezpiecznego cofania - Soft Docking. Zintegrowany z modułem EB+ Gen3 informuje nie tylko w sposób wizualny i dźwiękowy o zmniejszającej się odległości do rampy, ale co najważniejsze, automatycznie uruchamia hamulce naczepy, gdy odległość do rampy jest mniejsza niż 1 metr. Hamulce pojazdu są uruchomione przez 2 sekundy i ponownie zwolnione, żeby umożliwić kierowcy finalny i bezpieczny dojazd do rampy. Soft Docking może być w prosty sposób zainstalowany zarówno w nowych pojazdach jak i w pojazdach będących już w eksploatacji.
Analizy firm transportowych i ubezpieczeniowych dowiodły, że średnio raz na kwartał naczepa uderza w rampę, co powoduje uszkodzenia na kwotę od 300 do 700 ?. Dodatkowo koszty przestoju to kolejne 250 do 600 ?/dzień, które też muszą być wzięte pod uwagę. Podsumowując, przy rocznym przebiegu pojazdu 150.000 km, koszty zbyt entuzjastycznego dokowania do rampy sięgają 2.000 - 5.000 ?. Wie o tym doskonale Artur Kowalew, odpowiedzialny za tabor 250 pojazdów w firmie Maszoński Logistics z Sulęcina: - Zdecydowaliśmy się na montaż Soft Docking. Jesteśmy przekonani, że ograniczymy w ten sposób koszty napraw i przestojów pojazdów w naszej firmie.
Elektronika Haldex EB+ może również współpracować z LWS - systemem monitorowania zużycia klocków hamulcowych. Zaniedbanie kontroli stanu klocków może prowadzić do poważnych uszkodzeń zacisków hamulcowych i tarcz. Koszt wymiany jednego zacisku to 500 - 750 ?. System LWS informuje kierowcę o zużyciu materiału ciernego za pośrednictwem lampek kontrolnych w kabinie. Najpierw jest sygnał ostrzegawczy - żółta lampka świeci się, wówczas jest jeszcze około 4 mm materiału ciernego. Po zaświeceniu się czerwonej lampki zostaje około 2,6 mm materiału ciernego. LWS może współpracować z wizualnym wskaźnikiem zdarzeń Info Point, co zapewni informację także po odłączeniu naczepy od ciągnika.
Podobnie jak TPMS i Soft Docking, system LWS może być zastosowany w pojazdach będących już w eksploatacji. Przy odsprzedaży naczep, systemy te mogą być zdemontowane i użyte ponownie w nowych pojazdach.
Połączenie ponadstuletniego doświadczenia w branży motoryzacyjnej z zaawansowaną technologią zaowocowało stworzeniem jednostki hamulcowej EB+ Gen3, który jeszcze w tym roku zastąpi poprzednią wersję i będzie montowany przez wiodących europejskich producentów naczep i przyczep. "Bezszwowa" obudowa, więcej połączeń dla systemów dodatkowych i możliwość programowego przyspieszenia czasu reakcji układu hamulcowego to główne zmiany jakie oferuje EBS trzeciej generacji firmy Haldex. Szerszy zakres napięcia pracy tj. od 8 do 32 V pozwala na stosowanie systemu również w Ameryce i Australii. Elektronika jest chroniona przed uszkodzeniami z zewnątrz dzięki zastosowaniu dwuczęściowej konstrukcji łączonej na gorąco zamiast połączeń skręcanych. EB+ Gen3 używa takich samych przyłączy elektrycznych jak poprzednie generacje, co ma ogromne znaczenie dla producentów pojazdów oraz dla stacji serwisowych. Nie zmieniają się przewody i urządzenia diagnostyczne oraz sposób montażu jednostki. Jedną z nowych cech jest zastosowanie dodatkowego gniazda diagnostycznego opartego na komunikacji CAN, dzięki czemu dwa systemy pracujące w standardzie CAN mogą działać niezależnie. W praktyce oznacza to uproszczoną architekturę całej instalacji. EB+ Gen3 będzie dostępny w dwóch wersjach; standardowej i premium. Większość najważniejszych funkcji dostępna jest w obu wersjach, dodatkowo premium może być stosowany jako tzw. "Master" w systemach 3M (przyczepy na obrotnicy i naczepy z osią skrętną). EB+ Gen3 w wersji premium zapewnia również tzw. tryb Standby wykorzystujący zasilanie stałe z ciągnika, co pozwala na kontrolowanie systemów zewnętrznych nawet po wyłączeniu zapłonu. Czas pracy trybu jest ustawiany programowo. Wersja premium jest pierwszą jednostką dającą możliwość podłączenia dwóch różnych systemów zewnętrznych do jednego gniazda AUX i zaprogramowania ich tak, żeby działały niezależnie. W ten sposób Haldex EB+ Gen3 jest przygotowany do pracy z szybko rosnącą liczbą systemów komunikujących się z jednostką EBS; zaczynając od osi podnoszonych, osi skrętnych, monitoringu zużycia klocków hamulcowych, automatycznego powrotu naczepy do wysokości jazdy i Soft Docking - systemu bezpiecznego cofania do rampy, a kończąc na monitoringu ciśnienia i temperatury w ogumieniu.
Haldex rozwija i dostarcza niezawodne i innowacyjne rozwiązania dla globalnego przemysłu pojazdów użytkowych, skupiając się na pneumatycznych systemach hamulcowych i zawieszenia. Notowana na giełdzie papierów wartościowych w Sztokholmie, firma Haldex posiada roczną sprzedaż o wartości około 4 miliar-dów SEK i zatrudnia około 2350 ludzi.