Międzynarodowe Targi GasShow to coroczne, największe w Europie wydarzenie poświęcone samochodowym instalacjom gazowym. Tegoroczna edycja, zorganizowana w warszawskim Centrum Wystawiennicze EXPO XXI) była rekordowa pod względem liczby wystawców (150 firm z całego świata), gości (ponad 7.000 zwiedzających) i zajętej powierzchni wystawienniczej.
Swoją ofertę podczas targów zaprezentowali wiodący polscy, europejscy i światowi producenci oraz dystrybutorzy samochodowych instalacji gazowych LPG i CNG, a także projektanci i dostawcy wyposażenia stacji tankowania autogazu, producenci i dystrybutorzy armatury i urządzeń dla LPG, LNG i CNG, firmy zajmujące się magazynowaniem i transportem LPG, producenci butli i zbiorników, a także cystern. Ważną częścią imprezy były też Targi Autoservice Expo 2013 - odbywająca się w tym samym miejscu i czasie wystawa firm kompleksowo wyposażających i zaopatrujących warsztaty samochodowe. Sukcesem była również specjalna ekspozycja firm prezentujących innowacyjne rozwiązania CNG.
Autogas Motor Show
Po raz pierwszy w ramach targów GasShow odbyła się wystawa pojazdów wyposażonych w fabryczne zasilanie LPG oraz CNG: Autogas Motor Show 2013. Podczas targów swoją ofertę zaprezentowali wiodący polscy i światowi dostawcy technologii związanych z alternatywnym zasilaniem pojazdów. Polska jako kraj jest jednym ze światowych liderów pod względem rozwoju tego rynku i liczby aut zasilanych LPG. Kilka stosunkowo nowych czynników: coraz nowocześniejsze technologie LPG i CNG, spowolnienie gospodarcze i rosnąca różnica w cenie paliw tradycyjnych i gazowych oraz troska o środowisko naturalne powodują, że coraz więcej producentów aut wprowadza z sukcesem do swojej oferty modele pojazdów zasilanych fabrycznymi instalacjami gazowymi, a ich popularność rośnie zarówno wśród użytkowników prywatnych, jak i firm.
Jak gaz to... Iveco
Nie mogło zabraknąć na tych targach marki Iveco, która wyrasta na wiodącego producenta pojazdów zasilanych gazem. Iveco Poland wystawiło cztery pojazdy zasilane gazem ziemnym: Daily 65C14G CNG, Euro Cargo ML120EL20/P CNG, Euro Cargo MLC160E20 K CNG i Ciągnik siodłowy Stralis AT 440S33T/P CNG.
Iveco jest jedynym kompleksowym producentem lekkich, średnich i ciężkich samochodów dostawczych w pełnym zakresie pracujących na paliwie CNG. Linia pojazdów Iveco na CNG osiągnęła już w Europie sprzedaż 12.000 sztuk. Pojazdy te są używane głównie w transporcie miejskim.
Według Iveco, gaz ziemny jest jedynym z paliw przyszłości - już dziś stanowi oszczędne i ekologiczne rozwiązanie problemów transportowych. Pozwala zaoszczędzić ok. 40% kosztów paliwa w porównaniu z odpowiednikiem spalającym olej napędowy. Wywiera najmniejszy wpływ na środowisko spośród wszystkich silników wewnętrznego spalania (całkowity brak emisji siarki, węglowodorów i cząstek stałych, oraz niska emisja CO2). Taki napęd jest cichy (ok. 5 db mniej niż taki sam silnik diesla). Jest to paliwo bezpieczne. Temperatura samozapłonu jest dwukrotnie wyższa niż ropy czy benzyny. Zbiorniki są testowane na ciśnienie dwukrotnie większe niż robocze. W razie wycieku, rzadszy od powietrza gaz ulatnia się szybko do atmosfery i nie zalega w zagłębieniach terenu.
Pojazdy na gaz ziemny mogą parkować w garażach podziemnych, na pokładzie promów, a przede wszystkim (dzięki bardzo niskim emisjom) poruszać się w strefach ograniczonego ruchu. Cała gama pojazdów Iveco CNG spełnia wymagania dyrektywy EEV, emisje są zbliżone do przyszłej normy Euro 6.
Daily Natural Power to pojazd na CNG, zaprojektowany do pracy na gazie ziemnym; gdy kończy się gaz, automatycznie przełącza się na tryb rezerwowy - zasilanie benzyną. Zasięg pojazdu - do 350 km. Dostępny w wersjach ładowności od 3,5 do 7 t i trzech liniach nadwozia: furgon, podwozie oraz podwozie z kabiną brygadową 6+1.
Eurocargo zasilane CNG zostało stworzone do celów komunalnych lub dystrybucji miejskiej. Podobnie jak w wersji dieslowskiej jest uniwersalne. Napędzane jest 200-konnym, 6-cylindrowym silnikiem CNG o pojemności 5,9 l, osiągającym moment obrotowy 650 Nm przy 1.250 obr/min. Posiada trzy warianty DMC (12, 15 i 16 t), dostępny jest z manualną lub automatyczną skrzynią biegów Allison. Wypełnienie 480 litrami gazu (6 butli o pojemności 80 litrów każda) pozwala na kilkudniową eksploatację pojazdu w warunkach miejskich, a na trasie przejechanie do 350 km.
Stralis to najmocniejszy pojazd z gamy Iveco zasilany gazem CNG. Do dyspozycji mamy aż trzy jednostki napędowe: 270, 300 lub 330 KM z maksymalnym momentem obrotowym - odpowiednio - 1.100, 1.200 i 1.300 Nm. Pojazd polecany jest dla służb komunalnych i do zadań dystrybucyjnych z manualną lub automatyczną skrzynią biegów Allison. DMC zestawu podwozia może wynosić 19 lub 26 t, a zestawu ciągnika - 40 t.
Ofertę uzupełnia Stralis CNG-LNG, który oprócz standardowych butli CNG (zestaw 4 butli x 70 l) posiada butlę LNG o pojemności 560 l. Dzięki takiemu rozwiązaniu łączny zasięg może wynieść aż 750 km.