Korzystne usługi dodatkowe to, w ocenie polskich firm, jeden z podstawowych motywów korzystania z leasingu. Wybiera je ponad połowa (54%) leasingobiorców z sektora MŚP - wynika z badania przeprowadzonego przez Homo Homini na zlecenie BZ WBK Leasing. Najczęściej w pakiecie z finansowaniem samochodu firmowego wybierane są ubezpieczenia i karty paliwowe.
Coraz większą rolę na rynku leasingu odgrywają dodatkowe usługi dostępne w pakiecie z finansowaniem pojazdu firmowego. Co trzeci przedsiębiorca (32 %) decyduje się na ubezpieczenie, 13 % wybiera kartę paliwową, a 9 % usługi serwisów samochodowych. Korzyści, jakie zyskują to przede wszystkim dobre warunki cenowe, które łatwiej wynegocjować leasingodawcy, niż indywidualnemu klientowi.
- Przy okazji, szczególnie pod koniec roku, kiedy na rynku zwykle obserwujemy ożywienie, możemy liczyć na atrakcyjne promocje - mówi Tomasz Sudaj, dyrektor ds. strategii rynkowej w Spółkach Leasingowych BZ WBK.
Ubezpieczenie tak, ale w korzystnej cenie
Na szczególną uwagę zasługują ubezpieczenia - najpopularniejsza wśród leasingobiorców usługa uzupełniająca, niezbędna w czasie kontraktu leasingowego.
Każdy przedsiębiorca, który skorzystał z ubezpieczenia leasingowanego samochodu, wykupił pakiet OC/AC. Do tego ponad 40 % leasingobiorców zdecydowało się w Assistance.
Najważniejszym kryterium wyboru ubezpieczenia jest jego cena - na ten czynnik wskazało aż trzech na czterech przedsiębiorców. Dla połowy respondentów ważna jest szybkość likwidacji szkody, zaś dla 41 % zakres ochrony ubezpieczeniowej.
- Mamy świadomość, że tym, co najbardziej interesuje naszych klientów jest cena usług. Dlatego w naszej nowej promocji "Złożymy dla Ciebie dobry leasing" składki AC zaczynają się już od 2,9 %. Zależało nam również, aby nasi klienci poznali zalety ubezpieczenia GAP, które oferujemy bez opłat w pierwszym roku umowy. Badanie pokazało, że tylko sześć procent leasingobiorców z niego korzysta i wie, że dzięki takiej ochronie, otrzyma pełną wartość finansowanego samochodu w przypadku szkody całkowitej lub kradzieży nawet w czwartym lub piątym roku umowy - komentuje Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający BZ WBK Leasing. Najmniej istotna, choć nadal ważna dla co piątego leasingobiorcy, jest renoma zakładu ubezpieczeniowego (17 %).
Metodologia badania
Badanie "Samochody firmowe: portret i finansowanie" zostało przeprowadzone przez Instytut Badania Opinii Homo Homini na zlecenie BZ WBK Leasing pod koniec ubiegłego roku na celowej próbie mikro, małych i średnich przedsiębiorców. Wielkość próby wyniosła 300 przedsiębiorstw (równoliczne grupy mikro, małych i średnich firm), a błąd oszacowania 5%. Badanie zrealizowano metodą telefonicznych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).