Firma serwisowa Albor w Wałczu (woj. zachodniopomorskie) zlokalizowana jest w strategicznym dla transportu drogowego punkcie: tuż przy skrzyżowaniu dróg krajowych nr 10 i 22, wiodących do ważnych przejść granicznych na wschodzie i zachodzie.
Firma rodzinna, prowadząca serwis pojazdów ciężarowych w sieci MAN Truck & Bus Polska, sprzedaż części zamiennych i używanych ciężarówek, zatrudnia blisko 80 osób.
Przedsiębiorstwo małżeństwa Aliny i Bolesława Rafałko (w 1998 r. do kierownictwa firmy dołączył syn właścicieli - Łukasz Rafałko) zadebiutowało na rynku w 1991 roku. Wcześniej pan Bolesław był kierownikiem wałeckiej filii Przedsiębiorstwa Transportu Handlu Wewnętrznego i skorzystał z oferty jego dyrekcji dotyczącej przejęcia zakładu. Podstawą działalności były usługi transportowe realizowane z wykorzystaniem dotychczasowego taboru ze Starami, Żukami, Aviami i Roburami w rolach głównych. Uzupełnieniem oferty były przeglądy i naprawy samochodów ciężarowych.
Na swoim
Niespełna dwa lata po rozpoczęciu działalności, w lutym 1993 r. Albor przeniósł się do odkupionego od innej firmy obiektu przy ul. Bydgoskiej, gdzie mieści się do dzisiaj. W tym czasie modernizowano zaplecze techniczne i inwestowano w nowe środki transportu. Firmowa flota wzbogaciła się o używane ciężarówki MAN, kupione w Danii. Wtedy też szefowie Alboru podpisali umowę z firmą Servipol, dzięki czemu rozszerzono asortyment o części zamienne do samochodów ciężarowych DAF, Iveco, MAN, Mercedes, Renault, Scania i Volvo. Rozpoczęto też sprzedaż części do naczep.
Cała uwaga na serwis
W 1998 r. nastąpił spadek zapotrzebowania na przewozy, jednocześnie podrożało paliwo i skoczyły w górę stawki ubezpieczeń. Szefostwo podjęło decyzję o likwidacji tego działu usług i sprzedaży taboru ciężarowego. Całą uwagę skupiono na tworzeniu profesjonalnego serwisu wyspecjalizowanego w obsłudze technicznej pojazdów użytkowych i sprzedaży części zamiennych.
W sierpniu 1999 r. egzystencja firmy stanęła pod znakiem zapytania, kiedy pożar strawił halę warsztatową. Jednak dzięki postawie załogi udało się odbudować zniszczenia.
Dekada rozwoju
Ostatnie 10 lat przebiegło pod znakiem intensywnego rozwoju firmy. Albor uzyskał autoryzację na naprawy od producentów zespołów i systemów wykorzystywanych w pojazdach użytkowych (m.in. WABCO, BPW, SAF, Haldex, Jost, V. Orlandi, Knorr, Webasto, Eberspächer), a także naczep Zasław i Inter Cars. Był też jednym z pięciu członków założycieli sieci niezależnych warsztatów działających pod szyldem Q Service Truck. W 2003 r. podpisano umowę z firmą Inter Cars, dotyczącą dystrybucji samochodowych części zamiennych (magazyn i punkt sprzedaży mieszczą się przy ul. Wojska Polskiego w Wałczu i przy ul. Składowej w Pile).
Po kupnie gruntów przyległych do działki zajmowanej przez firmę powiększono użytkowany teren i rozbudowano obiekt. Albor rozlokował się na ponad 6.600 mkw. Gospodarzom zależało na tym, aby nowy obiekt był ciekawy pod względem architektonicznym. W 2005 r. rozpoczęła się budowa nietypowego "okrąglaka", w którym umieszczono kompleks administracyjny z biurem obsługi klienta, zaplecze socjalne załogi i magazyn części zamiennych. W następnym etapie rozbudowano część warsztatową. Powierzchnia użytkowa całego obiektu wynosi obecnie 1.710 mkw., w tym część warsztatowa z magazynem zajmuje 1.282 mkw.
Robi wrażenie
Siedziba firmy i część warsztatowa robią wrażenie - postawione są z rozmachem i wyczuciem architektonicznego smaku. Hala warsztatowa jest wysoka, przestronna i dobrze oświetlona. Składa się z sześciu bram, za którymi znajdują się stanowiska obsługowo-naprawcze. Większość z nich jest przejazdowa, o długości 20 m, mieszczą zatem z ciągnik z naczepą, ciężarówkę z przyczepą czy autobus. Pod trzema znajdują się kanały, a poza tym do dyspozycji mechaników są dwa zestawy podnośników kolumnowych marek Stertil-Koni i Finkbeiner o udźwigu ok. 7,5 t każdy, które można szybko przemieszczać tam, gdzie są w danej chwili potrzebne. Pod dachem zamontowano suwnicę, która przydaje się, gdy trzeba wyciągnąć z pojazdu silnik czy skrzynię biegów.
- Serwis zaopatrzony jest we wszystko, co potrzebne do szybkiego wykrycia usterki i jej naprawienia. Wykonuje też naprawy powypadkowe. Współczesna ciężarówka nafaszerowana jest elektroniką, więc bez komputera diagnostycznego taki serwis jak nasz nie poradziłby sobie. Mamy ich kilka, z tym tylko, że potrzeba nam fachowców do ich obsługi. Załogę mamy dobrze przygotowaną do wykonywania powierzonych jej zadań, ale utalentowanych elektromechaników chętnie byśmy zatrudnili - zwierza się Bolesław Rafałko.
Serwis i sprzedaż
Albor wykonuje okresowe przeglądy i naprawy pojazdów ciężarowych, naczep i przyczep, autobusów, a nawet maszyn budowlanych. Od marca 2007 r. firma działa w sieci MAN Truck & Bus Polska, od której otrzymała autoryzację na serwis i sprzedaż oryginalnych części zamiennych - do obsługi technicznej wydzielono dwa stanowiska.
Można tutaj też kupić używane ciężarówki marki MAN, których na placu nigdy nie brakuje. Kupowane są po kilka sztuk w celu uzyskania korzystnej ceny u naszych zachodnich sąsiadów, a następnie poddawane gruntownemu przeglądowi przedsprzedażnemu. Albor udziela półrocznej gwarancji na bezawaryjne działanie głównych zespołów - silnika, skrzyni biegów, tylnego mostu.