Scania podpisała umowę o dostarczeniu 3.000 silników zgodnych z normą emisji spalin Tier i4, które będą zamontowane w pojazdach przeciągających samoloty po płycie lotniska.
Holowniki TaxiBot zostały zaprojektowane przez firmę Israel Aerospace Industries (IAI). Produkcja odbywa się w zakładach TDL we Francji, wyspecjalizowanych w wytwarzaniu sprzętu lotniskowego do obsługi naziemnej.
Scania podpisała umowę o dostarczeniu 3.000 silników zgodnych z normą emisji spalin Tier i4, które będą zamontowane w pojazdach przeciągających samoloty po płycie lotniska.
Holowniki TaxiBot zostały zaprojektowane przez firmę Israel Aerospace Industries (IAI). Produkcja odbywa się w zakładach TDL we Francji, wyspecjalizowanych w wytwarzaniu sprzętu lotniskowego do obsługi naziemnej.
Samolotowe "pchacze" będą oferowane w dwu wersjach: wąskiej do obsługi samolotów Airbus A320 i szerokiej dla Airbusów A380. Oba warianty będą napędzane silnikami Scania. Wąski TaxiBot Narrow Body ma dwie, 9-litrowe jednostki o mocy 400 KM każda. Szeroki TaxiBot Wide Body wykorzystuje dwa, 16-litrowe diesle V8 o mocy 770 KM każdy.
TDL wybrała silniki Scania ze względu na ich zwartą, modułową konstrukcję, która pozwala je łatwo przystosować do przyszłych norm emisji spalin. Holowniki TaxiBot będą używane do przeciągania samolotów pomiędzy stanowiskami odprawy podróżnych, a pasem startowym. Dzięki temu silniki samolotowe będę uruchamiane dopiero na kilka minut przed startem. Pozwoli to ograniczyć hałas, emisję spalin oraz zużycie paliwa.
Projekt TaxiBot zrodził się jako joint venture pomiędzy firmą IAI oraz Airbusem. Według przewidywań, do roku 2022 fabryka TDL powinna otrzymać 1.500 zamówień na tego typu holowniki.
Próby holowników przeprowadzono w Niemczech, na Boeingach 747 należących do linii Lufthansa oraz na Airbusach we Francji. Obecnie TaxiBot Narrow Body przechodzi testy na lotnisku Chateauroux we Francji, gdzie holuje samoloty Airbus A320.