Mercedes-Benz wprowadza na rynek model Antos, ciężarówkę zaprojektowaną specjalnie z myślą o ciężkim transporcie dystrybucyjnym, z nowymi silnikami Euro 6. Zastąpi on produkowanego dotychczas Axora.
Niedawno w Düsseldorfie zaprezentowano nowy pojazd dziennikarzom, a w kraju odbyła się seria prezentacji dla potencjalnych nabywców.
W stylu starszego brata
Wizualnie Antos nawiązuje do nowego modelu Actrosa, niemniej wyróżnia się pewnymi akcentami. W porównaniu z innymi samochodami do transportu dystrybucyjnego wyróżnia się względnie płaską budową. Wrażenie mocnej sylwetki pogłębia szeroka kabina kierowcy (2,30 m). W połączeniu z szerokim podwoziem auto prezentuje się dynamicznie i atletycznie. Do szoferki prowadzą trzystopniowe schodki. Dzięki płaskiej kabinie, Antosowi z reguły wystarczają trzy lamele osłony chłodnicy, które podobnie jak w Actrosie, są sportowo perforowane. Podzielony na trzy części zderzak z wytrzymałymi stalowymi krawędziami ma sprawdzać się nawet przy cięższych zderzeniach.
Kabina jest dostępna jako ClassicSpace w wersji krótkiej (S) i średniej (M). Wariant średni jest dostępny również jako superpłaski CompactSpace, np. w ciężarówkach z agregatem chłodzącym w zabudowie. Tunel silnika, zależnie od modelu, ma wysokość 320 mm lub 170 mm. Wyposażenie opcjonalne obejmuje m.in. składane łóżko.
Silniki Euro 6
Gama silników Mercedes-Benz BlueEfficiency Power obejmuje trzy najnowsze sześciocylindrowe jednostki rzędowe Euro 6 o pojemności 7,7, 10,7 i 12,8 litra. Ich moc wynosi od 238 KM do lżejszych zastosowań przy pojedynczych składach aż do 510 KM do ciężkich samochodów ciężarowych z przyczepą lub ciągników siodłowych z naczepą.
Szczególnie kompaktowy i lekki jest nowy silnik OM 936 (7,7 l). Wśród innowacyjnych rozwiązań technicznych jest m.in. maksymalne ciśnienie wtrysku 2.400 barów i pierwszy na świecie regulowany wydechowy wałek rozrządu.
Również nowy, silnik OM 470 (10,7 l), zalicza się już do jednostek klasy heavy duty. Bazuje on na rozwiązaniach zastosowanych w serii OM 471, takich jak system wtryskowy X-Pulse. Ten silnik jest lżejszy niż jego poprzednik.
Najwyższy poziom techniki w nowym Antosie reprezentuje przedstawiony w 2011 r. silnik OM 471.
Wszystkie silniki dysponują wtryskiem typu common rail. Oczyszczanie spalin następuje w technologii SCR z wtryskiem AdBlue, jak również w katalizatorze oksydacyjnym i w filtrze cząstek stałych. Długie okresy międzyprzeglądowe silników sięgają 120.000 km.
Zautomatyzowana przekładania
Przekładnia Mercedes PowerShift 3, dostępna jest z ośmioma lub dwunastoma biegami. Zmienia przełożenia jedwabiście". Szczególnie ważna w dystrybucji, przy częstym poruszaniu się w przestrzeni miejskiej i manewrowaniu na wąskich stanowiskach rozładunkowych, jest funkcja pełzania: przy włączonym biegu kierowca może regulować prędkość pojazdu wyłącznie pedałem hamulca.
Jazda bez wstrząsów
Antos osadzony na szerokiej ramie (834 mm), z zawieszeniem pneumatycznym, zachowuje się stabilnie na drodze, nawet podczas dynamicznej jazdy. Nowy układ kierowniczy pracuje precyzyjnie. Prowadzenie osi tylnej i jej symetryczne zawieszenie 4-miechowe dodatkowo wpływają na komfort jazdy. Nawet spore nierówności auto pochłania bez wstrząsów.
Na pochwałę zasługuje też dobre wyciszenie kabiny, jedyne, co wydawało się głośne, to dudniąca sprężarka powietrza.
Systemy bezpieczeństwa
Wszystkie znane z Actrosa systemy bezpieczeństwa są dostępne w Antosie. Wyposażenie seryjne obejmuje elektroniczną regulację systemu hamowania EBS z hamulcami tarczowymi, hamulec silnikowy, układ ABS, kontrolę trakcji ASR, a także system regulacji stabilności.
Wyposażenie opcjonalne obejmuje m.in. retarder wodny oraz asystenta utrzymania odległości z funkcją Stop-and-Go. Dostępny jest również asystent utrzymania pasa ruchu oraz Active Brake Assist 3 najnowszej generacji, który w razie napotkania stojących przeszkód rozpocznie gwałtowne hamowanie.
Ciągniki i podwozia
Antos proponowany jest jako ciągnik siodłowy, dwu- i trzyosiowy oraz jako podwozie w jedenastu rozstawach osi od 3.700 mm do 6.700 mm. Oprócz podwozia dwuosiowego można zamówić wersję trzyosiową z osią wleczoną, w tym również z ogumieniem bliźniaczym.
Podwozia są przygotowane do osadzenia specjalnych zabudów. Perforowany raster ramy w odstępach 50 mm na długości i wysokości, zmienne przedłużenie ramy i indywidualna pozycja poprzecznicy końcowej - to sprawia, że Antos może zostać zabudowany, w zależności od potrzeb.
238 KM |
1.000 Nm |
272 KM |
1.100 Nm |
299 KM |
1.200 Nm |
320 KM |
1.300 Nm |
354 KM |
1.400 Nm |
* We wszystkich wersjach moc maksymalna uzyskiwana jest przy 2.200 obr/min ** We wszystkich wersjach maksymalny moment obrotowy uzyskiwany jest przy 1.200-1.600 obr/min |
326 KM |
1.700 Nm |
360 KM |
1.800 Nm |
394 KM |
1.900 Nm |
428 KM |
2.100 Nm |
* We wszystkich wersjach moc maksymalna uzyskiwana jest przy 1.800 obr/min ** We wszystkich wersjach maks. moment obrotowy uzyskiwany jest przy 1.100 obr/min |
421 KM |
2.100 Nm |
449 KM |
2.200 Nm |
476 KM |
2.300 Nm |
510 KM |
2.500 Nm |
* We wszystkich wersjach moc maksymalna uzyskiwana jest przy 1.800 obr/min ** We wszystkich wersjach maksymalny moment obrotowy uzyskiwany jest przy 1.100 obr/min |