Na dawnym lotnisku wojskowym w Bednarach koło Poznania, rozegrano w październiku krajowy finał Konkursu Optifuel 2012 Renault Trucks. Tytuł Mistrza Ekonomicznej Jazdy Renault Trucks zdobył Zenon Korsak ze Zgorzelca (firma Kortrans).
Renault Trucks pomaga użytkownikom swoich ciężarówek oszczędzać pieniądze za pomocą nowoczesnych programów szkoleniowych Optifuel Training i Optifuel Programme. Aby zachęcić firmy i kierowców do udziału w szkoleniach i podnoszenia kwalifikacji od czterech lat towarzyszy im konkurs ekonomicznej i efektywnej jazdy - Optifuel.
150 kandydatów do zwycięstwa
W tegorocznym konkursie wystartowało ponad 150 osób z Polski, Estonii, Litwy i Łotwy. Najpierw rywalizowali o miano najlepszych w swoich regionach. Eliminacje przy wsparciu Renault Trucks Polska organizowało 12 dealerów. Zwycięzcy spotkali się w październiku w wielkim finale, który został rozegrany na płycie dawnego lotniska wojskowego w Bednarach koło Poznania.
- Chętnych do udziału w zawodach z roku na rok jest coraz więcej - mówi Łukasz Kurcbard, inżynier produktu odpowiedzialny w Renault Trucks Polska za program Optifuel. - Każdy litr "urwany" ze średniego zużycia paliwa jest cenny, bo przelicza się go na pieniądze, które zostają w kieszeni przewoźnika.
Dwa Magnum na energooszczędnych oponach
Konkurs jazdy ekonomicznej prowadzony był z wykorzystaniem dwóch zestawów obciążonych 22 tonami ładunku (betonowe bloki przymocowane do podłogi naczep). Te zestawy to szkoleniowe - ciągniki Renault Magnum 480 DXi z naczepami kurtynowymi: pierwszy z ręczną skrzynią biegów, drugi ze zautomatyzowaną skrzynią Optidriver+ oraz pakietem Optiroll, czyli mający wszystkie rozwiązania techniczne pomagające oszczędzać paliwo. Obydwa ciągniki z energooszczędnymi oponami Michelin X Energy SaverGreen, o niskim współczynnikiem oporów toczenia. Obok ograniczenia zużycia paliwa o 1,7 l na 100 km (w porównaniu do wyników konkurentów) opony mają zwiększoną przyczepność, wytrzymałość i odporność na przecięcia i otarcia.
Kołowanie na pasie startowym
Na pasie startowym i na drogach technicznych lotniska w Bednarach wyznaczono trasę o wysokim stopniu trudności. Trasa o długości 11,4 km zawierała kilka prostych odcinków, ale kończyły się one kombinacjami trudnych zakrętów i rondem. Każdy z uczestników musiał przejechać ją każdym z samochodów Magnum. Szanse więc były równe. Utrudnieniem była pogoda (chwilami mocno wiało) oraz sygnalizacja świetlna ustawiona w dwóch miejscach. Poza umiejętnością ekonomicznej jazdy, należało przejazd wykonać w możliwie najkrótszym czasie.
Jedną z finałowych konkurencji dla polskich uczestników był test ze znajomości przepisów dotyczących czasu pracy kierowców. Przedstawiciele krajów nadbałtyckich zamiast tego walczyli o punkty za kierownicą Renault Maxity. Musieli tym pojazdem pokonać jak najszybciej... trasę toru kartingowego. Żeby jednak nie było za łatwo trzeba to było zrobić na wstecznym biegu.
Po zaciętej walce pierwsze miejsce i tytuł Mistrza Ekonomicznej Jazdy Renault Trucks zdobył Zenon Korsak ze Zgorzelca (firma Kortrans). Od 1994 roku jest właścicielem firmy transportowej, w której oprócz siebie w roli kierowców zatrudnia trzy osoby. Na co dzień zasiada za kierownicą Renault Magnum. Firma ma cztery ciężarówki - wszystkie Renault. Drugi był Michał Walentynowicz z Olsztyna (Waśniewski), a trzeci Kristjan Kraag z Tallina (Tallept Auto).
Laureaci konkursu krajowego biorą udział w europejskim finale konkursu w Sewilli w Hiszpanii.
Cenne nagrody
Zwycięzcy odebrali atrakcyjne nagrody ufundowane przez Renault Trucks Polska oraz partnerów konkursu: Michelin, producenta energooszczędnych opon X Energy Savergreen, producenta olejów Total, Renault Trucks Financial Services oraz producenta naczep, przyczep i zabudów Zasław. Zwycięzca to właściciel firmy transportowej, więc oprócz wspomnianych szkoleń i Infomaxa otrzymał od firmy Michelin cztery ciężarowe opony SaverGreen, 200 litrów oleju Renault Trucks Oils od Totala oraz voucher rabatowy przy zakupie nowej naczepy oraz jej gratisowe ubezpieczenie od firmy Zasław.