Maszyny budowlane. Duże zainteresowanie maszynami XCMGEuropa
W październiku ruszył montaż koparek gąsienicowych w Fabryce Maszyn Budowlanych i Drogowych XCMGEuropa w Kompinie koło Łowicza. Do odbiorców trafiło już 25 takich maszyn. Koparka XCMG XE250C waży 24.670 kg. Napędzana jest silnikiem Cummins 6,7 QSB, spełniającym wymagania TIER III (co do emisji spalin). Jest to sześciocylindrowa jednostka wysokoprężna z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa, osiągająca moc 142 kW (190 KM). Maszyna ma napęd hydrostatyczny. Sterowanie układem napędowym odbywa się za pomocą dwóch dźwigni z pedałami. System zapewnia niezależne sterowanie każdą gąsienicą. Do wyboru są dwie prędkości jazdy: wolna - do 2,7 km/h i szybka - do 5,4 km/h. Wielotarczowe hamulce mokre, wbudowane w silnik jazdy, sterowane są hydraulicznie.
Łowicka Fabryka konsekwentnie się rozwija, poszerzając ofertę maszyn budowlanych i drogowych. Znana była dotychczas z produkcji m.in. ładowarek, równiarek i żurawi samojezdnych. Teraz gamę produktów uzupełniła nowość na naszym rynku, koparka gąsienicowa XCMG XE250C.
W kopalniach i przy autostradach
Produkcja większości podzespołów do koparek odbywa się w macierzystej fabryce koncernu XCMG w Chinach. Niektóre, jak choćby silniki Cummins, są dostarczane przez innych producentów. Wszystko to trafia do polskiej montowni, gdzie są składane gotowe maszyny i tutaj lakierowane. Na razie koparki powstają w tej samej hali produkcyjnej, gdzie montowane są inne maszyny, ale w planach jest budowa kolejnej hali, w której odbywać się będzie montaż tylko koparek.
Maszyny, które trafiły już do klientów, pracują m.in. w kopalniach kruszywa i przy budowie autostrad. Producent będzie skrupulatnie analizował opinie użytkowników o pracy sprzętu i ich sugestie co do ewentualnych ulepszeń.
- Technologia produkcji i gotowe maszyny są porównywalne z koparkami znanych na świecie marek - powiedział nam Dawid Hans, przedstawiciel handlowy łowickich zakładów.
Z amerykańskim silnikiem
Koparka XCMG XE250C waży 24.670 kg. Napędzana jest silnikiem Cummins 6,7 QSB, spełniającym wymagania TIER III (co do emisji spalin). Jest to sześciocylindrowa jednostka wysokoprężna z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa, osiągająca moc 142 kW (190 KM).
W układzie hydraulicznym zastosowano pompę główną dwusekcyjną Kawasaki K3V112DT, o zmiennym wydatku w zależności od obciążeniaMaksymalna wydajność pompy wynosi 2 x 220 l/min, zaś maksymalne ciśnienie robocze - 340 bar. Pompa układu sterowania osiąga ciśnienie - 39 bar.
W mechanizmie obrotu działa wielofunkcyjny silnik hydrauliczny sprzężony z dwustopniową przekładnią planetarną. Wielotarczowy mokry hamulec wbudowany w silnik obrotu załączany jest automatycznie. Prędkość obrotu producent określa na 11,9 obr/min
Koparka porusza się na gąsienicach o szerokości 600 mm. W ich konstrukcji są sworznie pracujące w oleju, uszczelnione, bezobsługowe oraz dziewięć rolek podporowych i dwie rolki podtrzymujące.
Zdolność pokonywania nierówności koparki XE250C wynosi 35 stopni. Nacisk na podłoże - 50,2 kPa.
Maszyna ma napęd hydrostatyczny. Sterowanie układem napędowym odbywa się za pomocą dwóch dźwigni z pedałami. System zapewnia niezależne sterowanie każdą gąsienicą. Do wyboru są dwie prędkości jazdy: wolna - do 2,7 km/h i szybka - do 5,4 km/h. Wielotarczowe hamulce mokre, wbudowane w silnik jazdy, sterowane są hydraulicznie.
Kabina standardowo wyposażana jest w ogrzewanie, klimatyzację, radioodbiornik, fotel amortyzowany (Grammer). Na zamówienie instalowany jest monitoring cofania, czyli kamera z tyłu pojazdu i monitor LCD w kabinie operatora.
Wyposażenie robocze stanowi łyżka o pojemności 1,2 m sześc. Dostępna jest też linia hydrauliczna wysięgnika do osprzętu dodatkowego typu młot, nożyce, chwytak.
Być może będą kolejne modele
Pierwsze maszyny mają standardową, czyli większą długość ramienia (2,96 m), ale nabywca będzie mógł zamówić także koparkę z krótszym ramieniem (2,5 m). Kierownictwo łowickiej fabryki rozważa możliwość wprowadzenia do produkcji także większych modeli koparek. Być może do modelu XE250C montowana będzie też większa łyżka.
Fabryka XCMG XCMGEuropa wzbudza coraz większe zainteresowanie nie tylko u klientów, lecz także w mediach. Jedna z dużych stacji telewizyjnych będzie nagrywać w Kompinie program, przedstawiający proces produkcji maszyn.
Standardowa konfiguracja urządzenia roboczego ramię |
2,96 m |
Masa własna |
24.670 kg |
Pojemność łyżki |
1,2 m sześc. |
Silnik |
Cummins QSB6.7, moc znamionowa 142 kW prędkość znamionowa 2.200 r/min |
Długość całkowita (transport) |
10.160 mm |
Szerokość całkowita |
2.990 mm |
Wysokość kabiny |
3.050 mm |
Min. odległość podwozia od ziemi |
485 mm |
Rozstaw osi |
2.390 mm |
Odległość korpusu od ziemi |
1.085 mm |
Wysokość maski silnika |
2.300 mm |
Odległość pomiędzy środkiem koła napędowego i koła prowadzącego |
3.462 mm |
Promień obrotu tylnej części korpusu |
2.940 mm |
Nacisk przy podłożu |
50,2 kPa |
Max. prędkość obrotowa |
6,7 r/min |
Prędkość jazdy (szybka/wolna) |
5,4/2,7 km/h |
Zdolność pokonywania wzniesień |
35 st. (58 %) |
Długość ramienia (m) |
2,5 |
2,96 |
Max. promień kopania (mm) |
9.830 |
10.240 |
Max. głębokość kopania (mm) |
6.200 |
6.920 |
Max. wysokość kopania (mm) |
9.475 |
9.660 |
Max. wys. wysypywania (mm) |
6.630 |
6.805 |
Wysokość do transportu (mm) |
3.270 |
3.050 |
Całkowita długość do transportu (mm) |
10.260 |
10.160 |
Min. promień obrotu (mm) |
3.870 |
3.870 |