Samochody ciężarowe. Scania P400 6x4
Przy dopuszczalnej masie całkowitej Scanii P400 wynoszącej 26 techniczna DMC wynosi 27,5 t. 12,7-litrowy, sześciocylindrowy, rzędowy silnik, z układem wtrysku XPI, z chłodnicą powietrza doładowującego spełnia normę Euro 5 bez stosowania selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), a więc obywa się bez płynu AdBlue. Za kontrolę emisji spalin odpowiada układ EGR, VGT. Co ciekawe, producent dopuszcza stosowanie jako paliwa dla tej jednostki, oprócz oleju napędowego, biodiesla i to 100-procentowego.
Bez dodatkowych zbiorników paliwa podwozie jest łatwe do zabudowy, co skraca czas pobytu pojazdu u producenta nadwozia. Oznacza to, że ciężarówka może szybko zacząć pracować i zarabiać. Skrzynia otwarta Elbo wykonana jest z aluminium, podłoga to wodoodporna sklejka antypoślizgowa o grubości 27 mm. Od spodu jest foliowana i uszczelniona poliuretanem i silikonem.
Można się zdrzemnąć
Kabina dzienna CP, niska, zawieszona czteropunktowo, z resorowaniem mechanicznym, z odchylaniem mechanicznym to druga co do wielkości z pięciu szoferek oferowanych w Scaniach serii P. Z dwoma stopniami umożliwia łatwe wsiadanie i wysiadanie, co przyspiesza transport dystrybucyjny. Nieco przedłużona w stosunku do kabiny tzw. krótkiej, ma 160 cm długości. To wystarczyło na zastosowanie ciekawego rozwiązania, jakim jest leżanka odchylana z tylnej ściany kabiny (po odsunięciu do przodu fotela pasażera i pochyleniu oparcia). W efekcie powstaje "koja", z wąskim miejscem na nogi, ale pospać można.
Widoczność z miejsca kierowcy jest bardzo dobra. Ustawienie kolumny kierownicy regulowane w dwóch płaszczyznach w szerokim zakresie pozwala na zajęcie wygodnej pozycji na fotelu kierowcy. Z tego Scanie są znane. Fotel ma m.in. regulację wysokości i funkcję szybkiego opuszczania przy wysiadaniu.W wyposażeniu znaleźliśmy też tempomat, załączany na kierownicy. Manualna skrzynia biegów ma sześć przełożeń głównych plus półbiegi i bieg pełzający. Na takie auto wystarcza. Co istotne, biegi wchodzą lekko. Jeszcze kilka lat temu zdarzało się nam mocować z lewarkiem w podobnej Scanii.
Kabina jest dobrze wyciszona, na upały i wilgotne dni jest klimatyzacja.
Siedzenie pasażera jest składane.
Przygotowany na Euro 6
12,7-litrowy, sześciocylindrowy, rzędowy silnik, z układem wtrysku XPI, z chłodnicą powietrza doładowującego spełnia normę Euro 5 bez stosowania selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), a więc obywa się bez płynu AdBlue. Za kontrolę emisji spalin odpowiada układ EGR, VGT. Co ciekawe, producent dopuszcza stosowanie jako paliwa dla tej jednostki, oprócz oleju napędowego, biodiesla i to 100-procentowego. To zresztą nie wyjątek, bo Scania daje przyzwolenie na biodiesel także w przypadku silników o innych pojemnościach i mocach. Ten silnik jest przedstawicielem najnowszej platformy, zgodnej z przyszłościowymi technologiami i wymaganiami dotyczącymi wytrzymałości, niezbędnymi do zastosowania np., w celu spełnienia normy Euro 6. Wiele podzespołów, mimo że zostały zaprojektowane od podstaw, oraz ogólny układ konstrukcyjny są wspólne dla całej rodziny jednostek napędowych o pojemności 12,7 l, 9,3 l i 16,4 l. Przy pojemności skokowej 12,7 litra osiągany maksymalny moment obrotowy w wysokości 2.100 Nm przy 1.000-1.300 obr/min należy uznać za bardzo dobry wynik. I to się czuje. Kiedy trzeba przyspieszyć tym autem, rzadko sięga się do lewarka zmiany biegów, napęd jest elastyczny, auto żwawe.
Okiełznać tę jednostkę napędową pomaga hamulec silnikowy o mocy 262 kW przy 2.400 obr/min.
Stabilnie przy zwalnianiu i na kocich łbach
W układzie hamulcowym zastosowano firmowy układ EBS, zapewniający kontrolę nad hamowaniem. Hamulec reaguje natychmiast - jest uruchamiany i zwalniany proporcjonalnie do nacisku na pedał hamulca. Szybkie i jednoczesne zwolnienie hamulców pomaga uniknąć przyhamowania podczas jazdy, co wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa. Przyhamowanie występuje wówczas, gdy hamulce niektórych osi zostaną zwolnione z chwilowym opóźnieniem. Tradycyjny pneumatyczny układ reaguje wolniej niż układ elektroniczny.
Pneumatyczne zawieszenie z tyłu zapewnia komfortową jazdę po nierównościach. Kierowca ma do dyspozycji przełącznik, którym może wybrać jeden z dwóch poziomów zawieszenia.
Blokada mechanizmu różnicowego na wózku napędowym przydaje się na nieutwardzonym placu budowy.
Łatwo zabudować
Bez dodatkowych zbiorników paliwa podwozie jest łatwe do zabudowy, co skraca czas pobytu pojazdu u producenta nadwozia. Oznacza to, że ciężarówka może szybko zacząć pracować i zarabiać.
Skrzynia otwarta Elbo wykonana jest z aluminium, podłoga to wodoodporna sklejka antypoślizgowa o grubości 27 mm. Od spodu jest foliowana i uszczelniona poliuretanem i silikonem.
Elementem zabudowy jest rama pośrednia z wysokogatunkowej stali ST355J wzmocniona pod montaż żurawia na zwisie tylnym samochodu. Burta tylna jest otwierana do dołu. Lewa tylna burta wyposażona jest w schodek wejściowy. W części przedniej znajduje się krótka drabinka umieszczona pod skrzynią, wysuwana do dołu, umożliwiająca wejście na zabudowę. Uchwyty do mocowania ładunku po sześć na stronę montowane są w okrężnicy. Słupki boczne z możliwością demontażu. Ściana przednia podwyższona do ustalonej wysokości (ok. 1 200 mm), wykonana z 15 mm sklejki. Ścianę tę uszczelnia się poliuretanem i silikonem. Elementem wyposażenia są aluminiowe listwy przeciwwjazdowe (rowerowe) uchylne, wodoodporna skrzynia narzędziowa 40-80 l. osłony lamp tylnych z cynkowanej kraty, tylna belka przeciwnajazdowa stała, nadkola z tworzywa sztucznego.
Żuraw HMF 1810-K3-TS dysponuje momentem udźwigu 16,1 tm. Zastosowano sterowanie z poziomu siodełka (ręczne i nożne). Kąt obrotu wynosi 400 stopni. Żuraw w standardzie wyposażany jest w elektroniczne systemy kontroli udźwigu tzw. CE -RCL 5300 nadzorujące jego pracę (elektroniczny system zabezpieczający przed przeciążeniem - sygnalizacja dźwiękowa i optyczna od 80%, 85%, 90%, 95%, 100% - wyłączniki awaryjne STOP na wszystkich stanowiskach sterowniczych. Dwustrumieniowy układ hydrauliki zapewnia utrzymanie stałej wydajności, przy pracy sterowaniem ręcznym i nożnym.
Duży żuraw, dwie osie z tyłu, mocny silnik. Można wozić ciężkie materiały na budowę.
DMC |
26.000 kg (techniczna 27.500 kg) |
Wymiary skrzyni ładunkowej (zewnętrzne) - dł./szer./wys. |
6.500/2.550-2.480/800 mm |
Rozstaw osi |
4.700 mm |
Silnik/pojemność skokowa |
DC1305/400hp EGR Euro 5/12,7 l |
Moc maksymalna |
400 KM przy 1.900 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy |
2.100 Nm przy 1.000-1.300 obr/min |
Skrzynia biegów |
manualna, 12-przełożeniowa |
Napęd |
6x4 |
Zawieszenie przednie |
resory piórowe paraboliczne, amortyzatory |
Zawieszenie tylne |
pneumatyczne |
Układ hamulcowy: sterowany elektronicznie, ABS, EBS, hamulec wydechowy |
Wyposażenie pojazdu testowego, m.in.: blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi, ogranicznik białego dymu; zabudowa skrzyniowa Elbo i żuraw HMF 1810-K3-TS; kabina dzienna, tempomat, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie ustawiane i podgrzewane lusterka, ustawienie kolumny kierownicy regulowane w dwóch płaszczyznach, fotel kierowcy z regulacją wysokości siedziska, klimatyzacja, radioodtwarzacz. |