Ciągniki siodłowe to jego specjalność. Artur Sumbar ze Szczecina został zwycięzcą krajowych eliminacji do konkursu Scania Young European Truck Driver 2010. Turniej kierowców, który odbył się 27 i 28 sierpnia uświetnił uroczyste otwarcie najnowszego serwisu Scania w Gliwicach.
Znamy już zwycięzcę krajowych eliminacji do konkursu Scanii Young European Truck Driver 2010. Turniej kierowców, który odbył się 27 i 28 sierpnia uświetnił uroczyste otwarcie najnowszego serwisu Scania w Gliwicach.
Na najwyższym podium stanął 30-letni Artur Sumbar z firmy Silo-Trans ze Szczecina. Zdobył 54 punkty, ponaddwukrotnie więcej niż ostatni z dziewięciu startujących kierowców. Walka była zacięta. Ze zdobywcą drugiego miejsca, Rafałem Rogalskim z Fabianek, p. Artur wygrał zaledwie dwoma punktami. R. Rogalski już po raz trzeci brał udział w konkursie i po raz trzeci był bliski zwycięstwa. Okazał się najlepszy w jeździe manewrowej, ale źle mu poszło w jeździe obserwowanej, gdzie znalazł się na przedostatniej pozycji. To przeważyło, gdyż pozostałe konkurencje zaliczył znakomicie.
Nie tylko manewry
Pierwszego dnia odbyły się trzy próby: jazdy ekonomicznej, jazdy obserwowanej oraz test polegający na wykryciu usterek w stojącym na kanale zestawie. Najbardziej ekonomicznie pojechał Tomasz Romanowski z Rumii. Zwycięzcą w jeździe obserwowanej był Artur Sumbar, jadący tak bezbłędnie, jakby od tego zależało zdobycie prawa jazdy. W konkurencji wykrywania usterek stawka była najbardziej wyrównana, aż czterech zawodników zdobyło maksymalną punktację.
Drugi dzień należał do najbardziej efektownej konkurencji: jazdy na placu. Mimo pogody "w kratkę" manewry zgromadziły licznych widzów. Tu wszystko było widać jak na dłoni. Liczyło się wyczucie samochodu i jego gabarytów.
Najpierw należało przejechać całym zestawem po desce, następnie przez bramę ustawioną z dwu beczek. Jej szerokość kierowca wskazywał jurorom, siedząc w oddali w kabinie ciężarówki. Im mniejsza była różnica między szerokością bramy, a samochodu, tym lepiej. Potem kierowcy musieli wjechać prawym kołem ciągnika w wyciętą w kawałku płachty szczelinę tak, aby sędziowie mogli płachtą swobodnie obrócić. Kolejnym zadaniem było przewracanie słupków: dwóch każdym z przednich kół ciężarówki i dwóch prawym i lewym narożem naczepy. Na koniec kierowcy celowali wskaźnikiem, umocowanym do środka zderzaka do tarczy rozłożonej na jezdni.
Znowu Polak w finale europejskim
Artur Sumbar okazał się najlepszym spośród 1.633 kierowców, jacy w tym roku zostali zakwalifikowani do konkursu w naszym kraju. Teraz czeka go podróż do Szwecji, do Södertälje, gdzie jest główna siedziba Scanii. Tam, 8 i 9 października zmierzy się z kierowcami reprezentującymi 17 krajów europejskich. Na zwycięzcę czeka nowa Scania serii R.
Konkurs YETD jest inicjatywą służącą promowaniu bezpiecznej i ekonomicznej jazdy wśród młodych, rozpoczynających karierę kierowców. W 2010 roku odbywa się już po raz czwarty. Poprzednią edycję, w 2007 r. wygrał Polak, Marek Szerenos.
Wystartowałem dla zabawy
- Jestem kierowcą w firmie Silo-Trans ze Szczecina - powiedział nam Artur Sumbar po zakończeniu konkursu. - Firma specjalizuje się w transporcie materiałów sypkich. Jeżdżę obecnie Scanią 114 380 KM, w transporcie krajowym. Kierowcą zawodowym jestem od dziewięciu lat i wcześniej też jeździłem Scaniami, różnymi modelami, a także Volvo. W konkursie wystartowałem dla zabawy i byłem zszokowany, że zwyciężyłem, bo konkurentów miałem silnych i niektórzy z nich traktowali tę konkurencję bardzo poważnie.