Rzadko trafiają w nasze ręce zestawy z przyczepą. Tym chętniej spróbowaliśmy, co potrafi taki łamaniec. Do oceny posłużył nam Mercedes-Benz Actros 2544 L 6x2 i przyczepy Wielton.
Zestawy z przyczepą są mniej popularne niż ciągniki z naczepą. Przeszkodą jest głównie sposób załadunku. Naczepą można podjechać tyłem pod rampę i załadować ją od początku do końca. Zestaw z przyczepą trzeba rozłączyć i ładować osobno "konia" i "wóz". Nie wszędzie można skorzystać z szeroko otwartej przestrzeni z boku, jaką zostawia zwinięta kurtyna. Mają jednak swoje zalety.
Dłużej i więcej
Ciężarówki z przyczepą centralnoosiową określa się popularnie jako "zestawy kubaturowe". Ich dopuszczalna długość wynosi 18,75 m, a zestawów z naczepą tylko 16,5 m. Mogą zabrać więcej palet, a objętość wnętrza dochodzi do 120 m sześc., czyli o 20 m sześc. więcej niż rekordowych pod tym względem naczep typu Mega.
Sposób jazdy jest nieco inny, gdyż punkt przełamania zestawu jest położony dalej od kabiny niż w przypadku ciągnika i naczepy. Kierowcy miewają również kłopoty z cofaniem, choć przyczepa centralnoosiowa nie ma obrotnicy i skręca tylko w miejscu połączenia dyszla z ciężarówką. Za to zimą zestaw z przyczepą trudniej traci przyczepność na śliskim wzniesieniu i ma mniejszą skłonność, aby "złamać się" jak ciągnik i naczepa.
W Actrosie 6x2 po przekroczeniu 45 km/h tylna oś, która jest unoszona i kierowana, pomaga przedniej osi skręcając koła w tym samym kierunku. Tak jest bezpieczniej i taniej. Ogumienie z tyłu wolniej się zużywa.
Bez pośpiechu
Pneumatyczne zawieszenie z przodu i z tyłu jest nie tylko wygodne, ale praktyczne. Umożliwia łatwe sprzęgnięcie ciężarówki i przyczepy. Unosząc je można wjechać na nierówny parking czy ostrzej nachylony podjazd. Actros po dobre drodze sunie tuż nad nawierzchnią, jak wyścigówka, ale na byle jakim placu manewrowym można uszkodzić spoiler. Prędkość jazdy przy podniesionym zwieszeniu ograniczona jest do 30 km/h.
W kabinie prawie wcale nie słychać silnika. Można zastanawiać się, czy w ogóle jest pod zupełnie płaską podłoga kabiny Megaspace - największej z tych, jakie oferuje Mercedes. Zautomatyzowana skrzynia PowrShift dość szybko przełącza biegi, ale gdy potrzebna jest redukcja "kick-down" musi "pomyśleć". Wyprzedzanie wydłuża się o cenne sekundy. Na szczęście włączenie trybu "Power" pozwala skorzystać z pełni osiągów silnika i ciągnie obroty wyżej, przed zmianą biegu. Funkcja "EcoRoll" wrzuca na "luz", jak starzy kierowcy, próbujący zaoszczędzić paliwo. Robi to w sposób bezpieczny, tylko w określonych warunkach. Spośród ciekawych funkcji dostępnych w trybie automatycznym skrzyni, dostępna jest jazda manewrowa, pozwalająca powoli, precyzyjnie kierować pojazdem oraz "rozkołysanie" wydostające koła z grząskiej pułapki. Kierowcy, których elektronika mierzi, mogą ręcznie zmieniać biegi. Warto jednak aby pamiętali, że trzeba być naprawdę dobrym, żeby jeździć bardziej ekonomicznie niż "automat".
Hamulec silnikowy i retarder mają w sumie tylko dwa położenia. Nie pozwalają precyzyjnie sterować hamowaniem. Zdarzało się nam testować bardziej skuteczne zwalniacze.
Miękka okładzina tablicy rozdzielczej i szeroka, dolna leżanka pozwalają dobrze się czuć w kabinie za każdym razem, gdy przyjdzie pora wstać z fotela i przełączyć na relaks.
Plusy
Wygodne leżanki (obie). Płaska podłoga. Wysoka kabina. Świetne wyciszenie kabiny.
Minusy
Leniwy kick-down. Tylko dwa położenia hamulca i zwalniacza. Układ SCR wymaga uzupełniania AdBlue.
Dopuszczalna masa całkowita |
25.000 kg |
Ładowność |
16.700 kg |
Objętość ładowni |
56 m sześc. |
Wymiary ładowni długość / szerokość / wysokość |
7.750 / 2.480 / 2.915 mm |
Rozstaw osi |
5.315 mm |
Silnik/pojemność skokowa |
V6/ 12 l |
Moc maksymalna |
435 KM przy 1.800 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy |
2.100 Nm przy 1080 obr/min |
Skrzynia biegów |
zautomatyzowana PowerShift, 12-biegowa |
Napęd |
6x2 |
Zawieszenie przednie |
pneumatyczne |
Zawieszenie tylne |
pneumatyczne |
Układ hamulcowy: hamulce tarczowe sterowane elektronicznie, ABS, ASR, hamulec silnikowy, retarder |
Wyposażenie pojazdu testowego, m.in. |
elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie ustawiane i ogrzewane lusterka, radio z odtwarzaczem CD, chłodziarka 25 l, automatyczna klimatyzacja, komputer pokładowy FleetBorad z przygotowaniem do montażu systemu, podświetlana gwiazda Mercedesa |
Gwarancja |
1 rok, 3 lata lub 450 tys. km na układ napędowy |
Przeglądy techniczne |
wg wskazań komputera pokładowego |
Typ |
kurtynowa z dolnymi osłonami aerodynamicznymi |
Liczba/marka osi |
2/BPW |
Wewnętrzne wymiary ładowni długość / szerokość / wysokość |
7.450 / 2.480 / 2.915 mm |
Ładowność |
12.700 kg |
DMC zestawu |
40.000 kg |
Zawieszenie |
pneumatyczne |
Hamulce |
tarczowe |