Ciągniki siodłowe Lander to nie typowe maszyny budowlane. Najlepiej sprawdzają się na utwardzonych drogach. Typowe awarie takich ciężarówek nie omijają tego modelu, rzadko jednak są na tyle poważne, aby unieruchomić pojazd. Silniki dCi w które wyposażone są samochody ciężarowe Renault Premium Lander powstały we współpracy z Volvo. Mają bardzo dobrą opinię. Rzadko zdarzają im się awarie.
Lander debiutował przed sześcioma laty i stanowi ostatnią z wersji Premium. Dostępne są ciągniki siodłowe i podwozia (DMC 18-42 t). Ponieważ jest to połączenie pojazdu drogowego z budowlanym producent nie stosuje w nim typowo terenowych napędów, tylko 4x2 i 6x2 a od trzech lat także 6x4, 8x2 i 8x4. Odchudzona konstrukcja pojazdu względem Kereksa sprawia, że np. w wersji 8x2 Lander dysponuje większą o około 1,2 t ładownością.
W pojazdach tych spotykamy najczęściej kabiny dzienne - podstawową i wydłużoną, rzadziej najdłuższą Global, z łóżkiem. Podstawowa dzienna szoferka jest ciasna, zaś w każdej wersji przeszkadza wysoki tunel silnika. Użytkownicy pojazdu borykają się także z drobnymi awariami elektryki - psują się potencjometry dmuchawy, webasto, przełączniki zespolone itp.
Do 2007 roku w Landerze montowano silniki dCi6 o mocy 265 KM i dCi11 (313, 361 i 412 KM). Później mniejszy silnik zastąpiono motorem dCi7 (280 i 320 KM) a większy otrzymał nowe wersje mocy (380, 410 i 450 KM). Silniki dCi skonstruowane we współpracy z Volvo mają dobrą opinię i rzadko zdarzają się im drogie awarie, nie licząc problemów z układem wtryskowym spowodowanych kiepskiej jakości olejem napędowym. Gorzej wypadają przekładnie manualne ZF-a, co ciekawe jednak automatyczne przekładnie przejęte od Volvo okazały się trwałe, tyle że pracują wolno. Problemy sprawiać mogą mosty napędowe, szczególnie w autach sprzed modernizacji (trzy lata temu). Przed zakupem warto skontrolować ramę pod kątem pęknięć (zdarzały się w Keraksie z taką samą ramą). Części pasują od innych popularnych modeli.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Premium Lander nie jest pojazdem popularnym i rzadko występuje na rynku. Model korzysta z dopracowanej mechaniki. Z uwagi na wtrysk common rail należy tankować paliwo wysokiej jakości, trzeba także stosować się do interwałów serwisowych. Problemy z autem to głównie elektryczne i elektroniczne drobnostki, które zwykle nie unieruchamiają pojazdu.
Dmc |
32.000 kg |
Ładowność |
18. 240 kg |
Rozstaw osi |
5.045 mm |
Poj. siln. / cylin. |
10,8 l / R6 |
Moc maksymalna |
370 KM |
przy obr/min |
2.000 |
Maks. mom. obr. |
1.520 Nm |
przy obr/min |
1.400-1.900 |
Skrzynia bieg. |
ręczna 16+1 |
długość |
7.560 mm |
wysokość |
2.830 mm |
objętość |
12 m sześc. |
Chłodnica |
3.210 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
1.940 zł |
Reflektor |
406 zł |
Klocki ham. przód |
480 zł |
Filtr oleju |
26 zł |
Filtr powietrza |
212 zł |
Reflektor |
450 zł |
Zderzak przedni |
brak |
Szyba czołowa |
450 zł |
Chłodnica |
1.000 zł |
2004 |
190 |
90,5 |
2004 |
250 |
89,5 |
2005 |
350 |
95,5 |
2006 |
220 |
100,0 |
2007 |
180 |
110,0 |