Drogowe. Dwubębnowe walce do asfaltu Dynapac serii CC HF
Cztery nowe modele walców tandemowych Dynapac w standardzie wyposażane są w dwie amplitudy, dzięki którym mogą zagęszczać zarówno cienkie, jak i grube warstwy asfaltu. Walce drogowe mogą być wyposażone także w zaawansowany system elektroniczny sterujący zagęszczaniem.
Nowe walce zadebiutowały w zeszłym roku, do naszego kraju trafiły jednak dopiero teraz. Cztery nowe modele: CC224HF, CC234HF, CC324HF i CC334HF różnią się między sobą masą operacyjną (od 7,5 do 8,6 tony) oraz mocą silników (od 88 do 99 KM), jednak większość zastosowanych w nich rozwiązań jest identyczna.
Dają radę
Nowe walce nadają się do zagęszczania każdego asfaltowego podłoża. Jak już wspomnieliśmy, producent wyposaża je w dwie amplitudy pracy. Maszyny mogą pracować - na przemian - z niską amplitudą, co jest konieczne do zagęszczania warstw cienkich z dużą zawartością kamienia, lub też z wysoką, co jest niezbędne przy pracy na grubym podłożu bitumicznym. Walce napędzane są silnikami amerykańskiego Cumminsa. Producent wyposaża je standardowo w płynną regulację prędkości maksymalnej. Walce Dynapac posiadają bezobsługowy przegub, który - zamontowany wysoko - ułatwia dostęp do silnika i zbiorników z wodą. Te ostatnie mają powiększoną pojemność, co przyczynia się do wydłużenia okresu pracy. W manewrowaniu maszynami oprócz przegubu pomaga skrętny tylny bęben. Nowe walce mogą zostać wyposażone w dzielone bębny, które ułatwiają prowadzenie maszyny w ciasnych miejscach i minimalizują ryzyko pękania asfaltu na rondach.
Wszystkie nowe modele są dostępne także w wersji kombi. Moduł kołowy znajduje się w tym wypadku z tyłu i zawsze występuje razem z opcją "psiego chodu". Taka wersja jest także wyposażana przez producenta w emulsyjny system zraszania i maty koksowe.
Kompletny system
Na długiej liście dostępnego wyposażenia figuruje m.in. nowoczesny system analizujący zagęszczenie. Analizator firmy Dynapac (DCA-A) pozwala na dokładne zaplanowanie każdego przejazdu, uwzględniając temperaturę asfaltu w każdym miejscu. System nie tylko pozycjonuje walec dzięki wykorzystaniu odbiornika GPS, ale także mierzy temperaturę i podaje jej wartość w czasie rzeczywistym. DCA-A to także narzędzie dla wykonawcy, które pozwala na tworzenie dokumentacji z prac związanych z zagęszczeniem. Może być ona wykorzystana do analizy schematów wałowania i liczby przejazdów na zagęszczanej powierzchni. To wszystko przydaje się do uniknięcia ewentualnych kar i dalszego prowadzenia działalności.