Sześciocylindrowe silniki dystrybucyjnego Mercedesa mają dobrą opinię na rynku wtórnym. Oferowane auta mają coraz więcej lat, ich stan pogarsza się, ale wciąż da się znaleźć ciekawe egzemplarze. Ten Mercedes to poprzednik Atego, czyli motoryzacyjny staruszek.
Poprzednik Atego to już motoryzacyjny dziadek - ponieważ najstarsze egzemplarze mogą mieć nawet 25 lat, co niestety ma przełożenie na kiepski komfort jazdy. Zawieszenie nie tłumi nierówności w stopniu znanym z nowszych aut, a hałas w kabinie przy prędkości 90 km/h daje się mocno we znaki. LK - oznaczany przez producenta także jako LN2 - występuje zazwyczaj z napędem 4x2 (rozstawy osi od 3.090 do 5.490 mm). DMC Mercedesa waha się od 6,5 do 15 ton, a ładowność od 4 do 10 t.
Zwykle LK ma najmniejszą z kabin. Użytkownicy narzekają na łamiące się plastiki we wnętrzu oraz przecierające się fotele. Chwalona jest za to umieszczona po lewej stronie na desce rozdzielczej dźwignia hamulca ręcznego. LK nie ma większych problemów z korozją, szczególnie w nowszych egzemplarzach.
Sześciocylindrowy silnik o pojemności 6 litrów to jednostka godna polecenia. Miewa już pierwsze problemy, których natężenie zależy od przebiegu i historii serwisowej, ale generalnie to bardzo solidny napęd. Opinię długowiecznych mają zwłaszcza wersje wolnossące (130- lub 140-konne), w mocniejszych, turbodoładowanych (170, 175, 211 i 240 KM) awarie pojawiają się nieco częściej, ale za to osiągi lepiej przystają do współczesności. Spalanie słabszych odmian waha się między 15--17 l ON na 100 km, mocniejsze spalają średnio o 1,5 litra więcej.
Wśród typowych przypadłości modelu wymienia się kłopoty z przednim zawieszeniem, wycieki z silnika, awarie pompy wodnej, szwankujące wspomaganie kierownicy, ciężko pracujący pedał sprzęgła. Części nowych i używanych jednak nie brakuje, a ich ceny są niskie.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Mercedes LK to jeden z modeli, który wypracował niemieckiemu producentowi dobrą opinię. Co ciekawe, mimo upływu czasu wciąż można go brać pod uwagę, gdy szukamy taniego w utrzymaniu auta dystrybucyjnego. Warto jednak zdecydować się właśnie na wersję sześciocylindrową, a nie na oferowaną pod koniec produkcji odmianę silnika R4 Eco Power, która miewa problemy z oringami wtryskiwaczy.
DMC |
11.000 kg |
Ładowność |
5.500 kg |
Rozstaw osi |
4.900 mm |
Poj. silnika/cylindry |
6,0 l/R6 |
Moc maksymalna |
170 KM |
przy obr/min |
2.600 |
Maks. moment obr. |
575 Nm |
przy obr/min |
1.200-1.500 |
Skrzynia biegów |
ręczna 6+1 |
Przykładowe rozmiary ładowni (kontener) |
|
Długość |
6.200 mm |
Szerokość |
2.500 mm |
Wysokość |
2.350 mm |
MB 1117 4x2 z 1997 r. |
|
Chłodnica |
1.200 zł |
Sprzęgło |
1.150 zł |
Reflektor |
318 zł |
Okładziny hamulcowe |
507 zł |
Filtr oleju |
30 zł |
Filtr powietrza |
49 zł |
MB LK/LN2 |
|
Reflektor |
100 zł |
Zderzak przedni |
300 zł |
Szyba czołowa |
450 zł |
Chłodnica |
500 zł |
1989 |
760 |
14,9 |
1990 |
320 |
16,0 |
1995 |
650 |
19,2 |
1996 |
570 |
25,0 |
1997 |
477 |
29,9 |