Opony, felgi, dętki... na Reifen 2010 w Essen
Producenci z Azji zdominowali w tym roku międzynarodowe targi odbywające się w niemieckim Essen. Na Reifen 2010 właściciele firm, którzy chcieliby wyposażyć swoje samochody ciężarowe czy autobusy w nowe opony, felgi, dętki... mieli w czym wybierać. Targi odbywające się w Niemczech to największa tego rodzaju impreza na świecie.
Tegoroczna edycja zgromadziła około 600 wystawców z 42 krajów, którzy na powierzchni 54 tys. mkw. prezentowali opony do przeróżnych pojazdów, felgi, dętki, wyposażenie i narzędzia do produkcji, bieżnikowania i wulkanizacji opon oraz akcesoria z nimi związane. Reifen odwiedziło ponad 17 tysięcy osób z około 100 państw.
Tendencją rzucającą się w oczy był duży udział firm z Azji, szczególnie z Chin. Wprawdzie ich stoiska znacznie odbiegały poziomem od ekspozycji uznanych marek, ale nie ulega wątpliwości, że napór Chińczyków na europejskie rynki przybiera na sile. Opony ciężarowe i przemysłowe pokazały m.in. takie marki, jak Advance, Armour, Armpower, Boto, Double Camel, Double Coin, Durun, Evergreen, Fullroad, Goodtyre, Headway, Hilo, Koryo, Linglong, Nama, Qihang, Richstar, Rintal, Roadmax, SG, Shengtai, Superhawk, Tianli, Torch, Tri-Ace, Triangle, Yellow Sea.
Na okładkach niektórych folderów Chińczycy podawali, jak nazywa się grupa kapitałowa, a nie poszczególne marki - te tworzą szybko. Poza tym chińscy wystawcy nie kwapili się do informowania, które modele opon są nowe. Argumentowali, że dla Europejczyków i tak większość ich produktów ma walor nowości.
Dla różnego transportu
Continental pokazał w Essen nową oponę HTL 2 Eco-Plus do naczep w międzynarodowym transporcie długodystansowym. Na razie występuje ona w rozmiarze 385/65 R 22.5, w następnym roku również 385/55 R 22.5. Druga nowość to HSW 2 Scandinavia Coach, 295/80 R 22.5, zimowa opona do autobusów nadająca się na każdą oś.
Goodyear zaprezentował nową generację opon RM-4A+ dla wodzideł pracujących np. w odkrywkowych kopalniach i na budowach.
Indyjska marka BKT chwaliła się nową oponą przemysłową Earth Max SR40 w rozmiarze 29,5 R 25 oraz nową oponą dla ciągników rolniczych Agri Max RT855, wielkość 520/85 R 46.
Inna marka z Indii, Apollo (właściciel holenderskiego Vredesteina), 1 czerwca oficjalnie weszła na rynek Europy, ale na razie oferuje ogumienie osobowe. Niewykluczone jednak, że zechce sprzedawać na naszym kontynencie także gumy ciężarowe i przemysłowe, w których specjalizuje się w Indiach.
Polskie rodzynki
Z naszego kraju stoiska wykupiło 11 firm. Był wśród nich największy w Europie producent dętek, Kabat z Budzynia pod Poznaniem. Były duże hurtownie ogumienia, których interesy wykraczają poza Polskę: Handlopex z Rzeszowa, Latex z Opola, Moto Budrex z Bydgoszczy. Był Profil z Krasnego Potockiego k. Klęczan (Małopolskie), producent i sprzedawca bieżnikowanego ogumienia m.in. do aut dostawczych i ciężarowych.