Wiadomości z rynku

poniedziałek
30 grudnia 2024

To Volvo nie sprawia kłopotów

Używane - Volvo FL (od 2006 roku)
28.05.2010 00:00:00
Dystrybucyjne samochody ciężarowe Volvo FL przekonują do siebie jakością wykonania i komfortem. Jednym z dużych atutów jest kabina rodem z Renault Midlum. Przeciw są w zasadzie tylko ceny używanych egzemplarzy i części zamiennych. Mimo tego te ciężarówki są godne uwagi.
Obecne Volvo FL debiutowało przed czterema laty. Pojazd występuje w przedziale dmc od 11,99 do 18 t i ma rozstawy osi od 3.070 do 6.800 mm. "FL-ka" wykorzystywana jest przede wszystkim do transportu dystrybucyjnego i występuje tylko z napędem 4x2.
Kabina pojazdu rodem z Renault Midlum ma trzy wersje - dzienną, przedłużoną z jedną leżanką i brygadową, która spotykana jest rzadko. Wysokość wnętrza, niezależnie od wersji, wynosi tylko 1.630 mm. To jedyny mankament szoferki. Łatwo się wsiada i przyjemnie się jeździ, niski jest poziom hałasu, intuicyjna obsługa. W zawieszeniu szoferki wymienia się tylko elementy eksploatacyjne.
Silnik Deutza ma wtrysk common rail i nie można do niego lać paliwa niskiej jakości, trzeba także dbać o częstą wymianę filtra paliwa. W starszych egzemplarzach motor miewał niewielkie wycieki. Dobre opinie mechaników i użytkowników zbierają manualne przekładnie 6- i 9--biegowe.
Volvo dotykają drobne kłopoty z elektroniką, ale zwykle... ustępują one same. Drogie są oryginalne części zamienne, na szczęście w "FL-kach" poza elementami eksploatacyjnymi na razie niewiele się wymienia. Jednocześnie zamienników jest jak na lekarstwo. Podstawowy przegląd w ASO kosztuje w promocji 1.100 zł netto, za duży zapłacimy 1.800 zł (bez promocji cena wzrasta o 200-300 zł). Firma stosuje system wymiany zużytych części, który obniża nieco ceny, i tak np. za nową chłodnicę, przy zdaniu starej, zapłacimy mniej więcej tysiąc zł netto mniej. Podobną oszczędność uzyskamy przy zdaniu zużytej tarczy sprzęgłowej i docisku.
Ekspert
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Volvo FL najnowszej generacji na razie rzadko trafia na rynek wtórny i ma wciąż dość wysoką cenę zakupu. Otrzymujemy jednak za nią pojazd dopracowany, który rzadko odmawia posłuszeństwa. Ba, nawet elektronika, pięta achillesowa współczesnych ciężarówek, stoi tutaj na dość dobrym poziomie i sporadycznie szwankuje. W dystrybucji "FL-ki" trzeba jednak dość często serwisować - według producenta co 20 tys. km. Minusem są także wysokie ceny oryginalnych części zamiennych i brak zamienników.
Dane techniczne Volvo FL 240 z 2007 r.
DMC 12.990 kg
Ładowność 7.380 kg
Rozstaw osi 4.700 mm
Poj. silnika/cylindry 7,2 l/R6
Moc maksymalna 240 KM
przy obr/min 2.300
Maks. moment obr. 920 Nm
przy obr/min 1.200-1.700
Skrzynia biegów ręczna 6+1
Przykładowe rozmiary ładowni (kontener)
Długość 5.950 mm
Szerokość 2.450 mm
Wysokość 2.300 mm
Ceny netto nowych części Volvo FL 240 z 2007 r.
Chłodnica 4.144 zł
Sprzęgło 4.504 zł
Reflektor 1.189 zł
Tarcze hamulcowe 1.052 zł
Filtr oleju 89 zł
Filtr powietrza 387 zł
Ceny części używanych Volvo FL
Reflektor 450 zł
Zderzak przedni 900 zł
Szyba czołowa 1.200 zł
Chłodnica brak
Przykładowe oferty (maj 2010 r.) Volvo FL kontener
Rocznik Przebieg (tys. km) Cena netto (tys. zł)
2007 250 168
2007 130 159
2008 52 214
2008 110 209
2009 45 255
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.