Maszyny rolnicze. Valtra LH AutoLink i EcoWOM
Powstała nowa koncepcja podłączania osprzętu z przodu ciągnika. Teraz czynności tej nie trzeba będzie już wykonywać ręcznie. Wprawdzie różne maszyny rolnicze, takie jak kosiarki, ładowarki, zgrabiarki, chwytaki, podnośniki..., montuje się w różny sposób, ale do ciągników wyposażonych w Valtra LH AutoLink i EcoWOM można podłączyć w zasadzie każdą.
Manualne podłączanie i odłączanie osprzętu roboczego do ciągnika to niebezpieczne i pracochłonne czynności. Valtra LH AutoLink i EcoWOM mają uczynić te operacje bezpieczniejszymi i łatwiejszymi, bez wydłużania czasu niezbędnego na ich wykonanie. Jak podkreślają konstruktorzy, jest to pierwsze kompletne rozwiązanie tego typu. Całym procesem podłączania i odłączania osprzętu kierowca ciągnika steruje zdalnie. Dotyczy to zarówno wałka odbioru mocy (WOM), jak i hydrauliki zewnętrznej, a także poszczególnych złączy stanowiących układ elektryczny. Valtra LH AutoLink i EcoWOM są systemami modułowymi, dzięki czemu możliwe jest użycie jednego z nich, a także stosowanie ich razem.
Mechaniczny pomocnik
Różnego typu maszyny (kosiarki, ładowacze, zgrabiarki, chwytaki, podnośniki itp.) montuje się w różny sposób. Valtra AutoLink i EcoWOM to rozwiązanie mechaniczne, ale za pomocą specjalnego, ruchomego w kilku miejscach łącznika można przytwierdzić praktycznie każdą maszynę do przedniego, trzypunktowego układu zawieszenia traktora. Jednocześnie łączone są trzy podstawowe elementy ciągnika i osprzętu: WOM (z trzema prędkościami obrotowymi), hydraulika, a także układy elektryczne i elektroniczne. Systemem objęte są ponadto: przekładnia Powershift, opcjonalna zmiana kierunków obrotu, zabezpieczenie przed przeciążeniem, a także automatyczne włączanie sprzęgła jednokierunkowego. Wszystkimi tymi operacjami steruje kierowca ze swego fotela w kabinie.
System zintegrowany
AutoLink pracując wraz z inteligentnym systemem EcoWOM, zapewnia większe możliwości wykorzystania wałka odbioru mocy w maszynach montowanych z przodu ciągnika. Dzięki zastosowaniu specjalnego przekaźnika nominalną prędkość obrotową WOM, 1.000 obr/min, można uzyskiwać przy różnych obrotach jednostki napędowej (1.300, 1.600 oraz 2.000 obr/min). Walorem takiego rozwiązania ma być lepsze dopasowanie pracy silnika do potrzeb osprzętu roboczego, elastyczność obrotów jednostki napędowej w stosunku do obrotów WOM skutkuje też oszczędnością paliwa, a także wydłużeniem jej żywotności. Oferowana jest też specjalna przekładnia przedniego WOM umożliwiająca zmianę kierunku obrotów. Całość układu ma zabezpieczenia przed przeciążeniami występującymi podczas pracy. Układ napędowy jest zatem sterowany automatycznie.