Budowlane wersje Atego chwalone są za dużą wytrzymałość głównych podzespołów. Ich podstawowy minus to wysokie ceny zakupu i niewielka podaż wersji 4x4. Te samochody ciężarowe często można spotkać w wersji z żurawiami.
Druga generacja Atego dostępna jest w wersjach o dmc od 7,49 do 15 t. Są tylko dwuosiowe warianty 4x2 i 4x4; te drugie pojawiają się na rynku wtórnym rzadko, tylko z dmc od 10,5 t wzwyż. Rozstawy osi wynoszą od 3.020 do 3.560 mm. Atego może mieć zabudowy o długości od 4.070 do 5.560 mm. Często spotykane są wersje z niewielkimi żurawiami.
W odmianach budowlanych znajdziemy dwie dzienne szoferki - krótszą i wydłużoną (S) o 180 mm. Zabezpieczenie antykorozyjne jest na wysokim poziomie, nieco gorzej wypada zawieszenie kabiny, które dość szybko wymaga serwisowania. Co gorsza, niektórzy użytkownicy narzekają na hałasujące na dziurach mocowania siłowników kabiny w sprawnych pojazdach. Atego ma także przeciętną wentylację szoferki.
W wersjach budowlanych najlepiej spisują się najmocniejsze wersje silnikowe. Warto zainteresować się jednostką R4 4,8 l (218 KM), która niewiele pali i jest niedroga w obsłudze. Częściej na rynku spotkać jednak można motor R6 6,37 l (231, 238, 256, 279 lub 286 KM), który spala co najmniej 2 litry ON na 100 km więcej (od 20 l wzwyż) i jego obsługa jest droższa. W tym wypadku słyszeliśmy tylko o niskiej trwałości sprzęgieł w autach z początków produkcji oraz o sporadycznych problemach z rozrusznikami.
Trwałe są skrzynie biegów pojazdu (6-, 9-, a w najnowszych Atego 12-biegowe), zawieszenie (ale nie w przeciążanych autach) oraz hamulce. Dużo lepiej niż w pierwszej generacji wypada system diagnostyczny Telligent, ale wiadomo, że w podwoziach konstrukcyjnych możliwość zabrudzenia instalacji elektrycznej, a co za tym idzie - spowodowania, że system "zgłupieje", jest większa.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Mercedes Atego II to dopracowana konstrukcja, która nie miewa takich problemów z elektroniką jak poprzednik. Trwałe są główne podzespoły pojazdu, więc jego utrzymanie nie jest drogie. Główny minus Atego, niezależnie od wersji, to jego wysoka cena. Z drugiej strony jednak odsprzedaż tego modelu jest stosunkowo łatwa i bez problemu znajdą się kupcy. Wśród podwozi budowlanych mało jest wersji 4x4, które są trwałe i idealnie nadają się na nasze budowy.
Dmc |
15.000 kg |
Ładowność |
8.650 kg |
Rozstaw osi |
3.260 mm |
Poj. silnika / cylin. |
6,37 l / R6 |
Moc maksymalna |
238 KM |
przy obr/min |
2.200 |
Maks. mom. obr. |
850 Nm |
przy obr/min |
1.200-1.600 |
Skrzynia biegów |
ręczna 6+1 |
Przykładowe rozmiary kipra |
długość |
4.700 mm |
szerokość |
2.220 mm |
wysokość |
1.000 mm |
Chłodnica |
2.950 zł |
Sprzęgło (komplet) |
3.100 zł |
Reflektor |
626 zł |
Tarcza hamulcowa |
650 zł |
Filtr oleju |
165 zł |
Filtr powietrza |
200 zł |
Reflektor |
300 zł |
Zderzak przedni |
800 zł |
Szyba czołowa |
750 zł |
Chłodnica |
900 zł |
2004 |
104 |
111,3 |
2005 |
38 |
115,9 |
2006 |
275 |
129,5 |
2007 |
100 |
140 |
2008 |
78 |
148,5 |