Niska cena zakupu i płaska podłoga w komfortowej kabinie to zalety Magnum pierwszej generacji. Niestety, zdarzają się w nim poważne awarie. Nic dziwnego, skoro Renault rozpoczęło produkcję Magnum AE 385Ti 20 lat temu. Ciągnik siodłowy tej marki ma kilka poważnych wad. Do tych najistotniejszych zaliczyć można między innymi trudny dostęp do silnika oraz problem na jaki się napotykamy, gdy chcemy wymienić żarówki przednich reflektorów.
Magnum debiutowało przed 20 laty. Dostępne były ciągniki siodłowe 4x2, 6x2 i 6x4. Najpopularniejsze dwuosiowe mają rozstawy osi 3.900 i 4.120 mm. Mechanika Magnum AE przejęta została z poprzednika, modelu Major, nowa była za to kabina, która po raz pierwszy w historii ma płaską podłogę w ciągniku z silnikiem umieszczonym pod kabiną. Jej kanciastemu kształtowi pojazd zawdzięcza przydomek - kiosk. Kabinę usytuowano wysoko, co nie tylko utrudnia dostęp (na domiar złego schodki są za przednim kołem), ale sprawia także, że mocno się ona wychyla na zakrętach. Z drugiej strony Magnum zapewnia spory komfort podróży.
Producent nie ustrzegł się kilku wpadek konstrukcyjnych, które sprawiają, że dostęp do silnika nie jest najlepszy, ciężko także wymienia się żarówki przednich reflektorów. Za to szoferka nie ma problemów z korozją.
Silnik R6 o mocy 385 KM to sprawdzona konstrukcja, dobrze znosi paliwo niskiej jakości, a do remontu przejeżdża średnio 1,5 mln km. Częstej wymiany wymagają elementy jego osprzętu, jednak większość z nich nie jest droga. Gorzej wypada francuska skrzynia biegów B18, w której zdarzają się luzy na wybieraku i inne problemy. Nietrwałe jest zawieszenie pojazdu - szczególnie przednie mechaniczne. Systematycznego serwisowania wymaga także zawieszenie szoferki, jednak Magnum miewa gorsze przypadłości. Pękają w nim ramy (z tyłu, niedaleko miechów powietrznych zawieszenia). Słyszeliśmy także o wypadkach zapalenia się kilku egzemplarzy, co spowodowane było błędem w instalacji elektrycznej (zły jeden z bezpieczników).
Zaletą Magnum jest niska cena zakupu. Doceniamy także prostą budowę i w miarę dobrą dostępność tanich zamienników części.
Ekspert
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku
- Magnum pierwszej generacji wymaga staranności podczas poszukiwań, sporo jest pojazdów z dużymi przebiegami lub po przejściach. Jeżeli jednak trafimy na ciekawy egzemplarz, można się nim zainteresować. Najważniejsze jest, aby nie miał pękniętej ramy oraz żeby jego stan techniczny wymagał jak najmniejszych inwestycji. Czas tego pojazdu przemija. W wypadku Magnum AE warto się zastanowić, czy nie dopłacić kilku tysięcy do nowszej generacji E-Tech.
DMC zestawu |
techniczna / |
44.000 / |
administracyjna |
40.000 kg |
Masa własna |
7.240 kg |
Rozstaw osi |
3.900 mm |
Poj. silnika |
12,0 l / |
cylindry |
R6 |
Moc maksymalna |
385 KM |
przy obr/min |
1.900 |
Maks. moment obr. |
1.620 Nm |
przy obr/min |
1.200 |
Skrzynia biegów |
ręczna 18+1 |
Chłodnica |
4.100 zł |
Sprzęgło (komplet) |
4.716 zł |
Reflektor |
750 zł |
Klocki hamulcowe (komplet; przód) |
386 zł |
Filtr oleju |
28 zł |
Filtr powietrza |
78 zł |
Reflektor |
70 zł |
Zderzak przedni |
280 zł |
Szyba czołowa |
500 zł |
Chłodnica |
800 zł |
1991 |
1.000 |
10 |
1992 |
980 |
11,3 |
1993 |
1.200 |
12,5 |
1994 |
950 |
12,8 |
1995 |
1.100 |
13,5 |