Terenowa ciężarówka z silnikiem przed kabiną? Na sam widok skacze adrenalina. Mercedes Zetros debiutował na targach w Hanowerze w 2008 roku. Ten samochód ciężarowy mimo wielu zalet, które posiada ma też sporo wad. Jedną z najpoważniejszych są ilości paliwa jakie zżera Mercedes Zetros.
Mercedes-Benz Zetros debiutował podczas targów w Hanowerze w 2008 r. Takie ciężarówki powstają zwykle na użytek wojska, lecz Mercedes chętnie widziałby również klientów bez mundurów. Na przykład w przemyśle wydobywczym czy wśród instytucji prowadzących badania z dala od utartych dróg.
Z natury wygodna
Kabina klasyczna, z silnikiem z przodu i miejscem kierowcy między osiami, jest wygodniejsza od powszechnej w Europie kabiny wagonowej, umieszczonej nad silnikiem. Ma niżej położone wejście i jest bezpieczniejsza. W terenie daje kierowcy lepsze wyczucie samochodu. Kierowana oś jest z przodu, a nad nią znajduje się pokrywa silnika. Można więc precyzyjnie sterować ciężarówką. Każdy ruch kierownicą od razu widać.
Korzystnie wpływa również na rozkład masy pomiędzy osie, rzecz która może ocalić lub pogrążyć pojazd na grząskim gruncie. Olbrzymia kierownica ma duże przełożenie i w terenie umozliwia kierowanie Zetrosem bez wysiłku. Skrzynka biegów z przebitką pozwala szybko zmieniać przełożenia, co również pomaga w jeździe w trudnych warunkach.
Trzyosobowa kabina, choć przystosowana dla żołnierzy, jest nadspodziewanie dobrze wyposażona. Elektrycznie sterowane szyby, ogrzewane lusterka, klimatyzacja to jedna strona medalu. Zasłona na wskaźniki i stojak na broń maskujący dostęp do schowka na tylnej ścianie to już hołd dla boga wojny.
Chcąc nie chcąc
Zetros ma stały napęd obu osi. Skrzynkę rozdzielczą wyposażono w reduktor oraz blokadę centralnego mechanizmu różnicowego. Każda z osi posiada własną blokadę. Wszystkie włącza się pokrętłem na tablicy rozdzielczej, co pozwala uniknąć pomyłek we właściwej kolejności ich załączania. Pomocą w terenie są również osie ze zwolnicami.
Układ napędowy nie zachęca do jazdy z prędkościami szosowymi. Na ostatnim biegu, bez włączonego reduktora optymalne dla zużycia paliwa obroty osiąga przy około 60 km/h. Zatem "osiemdziesiątka" jest prędkością dla zamożnych.
To przystosowanie do jazdy w terenie, gdzie z rzadka jeździ się szybciej, za to niemal stale jest potrzebny wysoki moment obrotowy. Charakterystyka zawieszenia w połączeniu z fotelami, które są między osiami, sprawia, że jazda Zetrosem jest bardziej komfortowa niż jakąkolwiek wywrotką 6x6 czy 8x4. Mercedes ma doskonałe własności terenowe, a wytrzymała i elastyczna rama nawet nie zaskrzypi, gdy pokonuje różnego rodzaju przeszkody.
Plusy
Duża dzielność na bezdrożach.
Wygodna w terenie kabina "z nosem".
Lekko pracujący układ kierowniczy.
Dobra widoczność z miejsca kierowcy.
Minusy
Nieliczne i trudno dostępne schowki.
Spore zużycie paliwa.
Uciążliwy w terenie SCR wymagający dodawania AdBlue.
Dopuszczalna masa całkowita |
17.500 kg |
Ładowność na szosie / w terenie |
7.500 / 4.000 kg |
Typ zabudowy |
skrzyniowa z opończą, przystosowana do skrajni kolejowej |
Wymiary ładowni długość / szerokość / wysokość |
5.100 / 2.450 / 500 |
Rozstaw osi |
4.800 mm |
Silnik / pojemność skokowa |
rzędowy, 6-cylindrowy / 7,2 l |
Moc maksymalna |
326 KM przy 2.200 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy |
1.300 Nm przy 1.200-1.600 obr/min |
Skrzynia biegów |
manualna, 9-biegowa |
Napęd |
4x4 |
Zawieszenie przednie |
resory piórowe |
Zawieszenie tylne |
resory piórowe |
Układ hamulcowy |
bębny, ABS, hamulec silnikowy |
Wyposażenie pojazdu testowego, m.in. |
skrzynka rozdzielcza z reduktorem i blokadą centralnego mechanizmu różnicowego, blokady osiowych mechanizmów różnicowych, elektrycznie sterowane szyby, ogrzewane lusterka, klimatyzacja, komputer pokładowy, ogrzewanie postojowe, światła przeciwmgielne, pneumatycznie zawieszony fotel kierowcy z pełną regulacją. |
Gwarancja |
1 rok / 3 lata na układ napędowy (lub 250 tys. km) |
Przeglądy techniczne |
tzw. olejowy wg wskazań komputera (ok. 20 tys. km) + okresowy raz w roku |