Maszyny rolnicze. Nowe sieczkarnie polowe
Firma Claas wprowadziła na rynek nową serię maszyn rolniczych. Są to samojezdne sieczkarnie polowe o nazwie Jaguar. Tworzy je sześć wersji maszyn, oznaczonych: 930, 940, 950, 960, 970 i 980. Napędza je silnik wyprodukowany przez Mercedesa. Jaguar to seria maszyn Classa wyposażonych w inteligentne sterowanie pracą.
Zewnętrznie maszyny tej serii praktycznie się od siebie nie różnią. Mają podobne rozmiary, a także zbliżone podstawowe parametry techniczne. Różnice wynikają m.in. z mocy silnika i wielkości zbiornika paliwa. Sieczkarnie przeznaczone są do pracy w gospodarstwach o dużych areałach, a także w firmach świadczących usługi rolnicze.
Inteligencja na polu
Novum w maszynach serii Jaguar stanowi tzw. inteligentne sterowanie pracą silnika. Wydatkowana moc jest uzależniona od aktualnie występujących potrzeb. Jednostki napędowe pochodzą od Mercedesa. Aby system sterowania działał odpowiednio, dokonywane są ciągłe pomiary wilgotności (Quantimeter). Operator na bieżąco otrzymuje informację o zawartości suchej masy przypadającej na tonę zebranego materiału. Nowy jest bęben tnący V-Max (rozmieszczenie noży przypomina literę V), w maszynach 930, 940, 950 i 960 są 24 noże, w pozostałych o 12 więcej. Sami konstruktorzy podkreślają łatwość wymiany noży. Operacja trwa o połowę krócej, niż ma to miejsce w tradycyjnych sieczkarniach. Napęd z silnika jest przenoszony bezpośrednio na urządzenie tnące. Z tego samego źródła pochodzi napęd walców zgniatających. Wysokość cięcia może być sterowana z kabiny. Wbudowane czujniki pozwalają jednocześnie chronić sieczkarnię przed kontaktem z różnymi przeszkodami na polu. Układ Stop Rock natychmiast zatrzymuje zasilanie, gdy np. pojawi się niebezpieczny dla maszyny kamień. Metalowe przedmioty wyłapuje pięć magnesów.
Jak w limuzynie
Zwracają uwagę duże, panoramiczne szyby i wąskie słupki podporowe. To znacznie poszerza operatorowi pole obserwacji. W pakiecie bazowym jest klimatyzacja kabiny, a fotel operatora posiada pneumatyczną amortyzację. Opcjonalnie fotel może być obracany, co pozwala lepiej widzieć ciągnik i przyczepę podczas rozładunku. W każdej z wersji sieczkarni kabina wyposażona jest też w drugie siedzenie, dla pasażera. Pod składanym fotelem pasażera znajduje się chłodzony schowek, np. na napoje. Częścią wyposażenia jest komputer informacyjny Cebis. Umożliwia m.in. transfer danych (przy pomocy specjalnej karty). Wszystkie najważniejsze funkcje na wyświetlaczu oznaczono symbolami.
Obsługa maszyny jest prosta. Funkcje robocze spełniane są za pomocą dżojstika. Sterować można w ten sposób np. kanałem wyładowczym czy przystawką zbierającą bądź też uruchomić autopilota. Interesującym rozwiązaniem jest kamera Claas Tele Cam. Operatorzy sieczkarni i ciągnika z przyczepą mają na swych ekranach dokładnie ten sam obraz, co pozwala optymalnie wyznaczyć odległość zrzutu. Po to, aby maszyna mogła poruszać się z równą, dokładnie zaprogramowaną prędkością, służy tempomat. Jeśli grunt jest szczególnie trudny, np. bardzo grząski, przydatnym okazuje się system optymalizacji ciśnienia w ogumieniu, które bez wychodzenia z kabiny można dostosować do panujących na polu warunków. Służy do tego jeden przycisk w kabinie operatora.
Silnik |
wysokoprężny, sześciocylindrowy, poj. 12,8 l - 412 KM (wersja 930), 730 KM (970) i 830 KM (980) wysokoprężny, ośmiocylindrowy, poj. 16 l - 453 KM (940), 507 KM (950) i 623 KM (960) |
Przekładnia |
hydrostatyczna |
Wymiary bębna tnącego szerokość / średnica |
750 mm / 630 mm |
Prędkość obrotowa bębna |
1.200 obr/min |
Liczba wałków zasil. i zgniataj. |
4 |
Kąt obrotu rury wyładowczej |
210 stopni |
Szerokość przyspieszacza |
680 mm |
Masa własna |
11.440 kg (930, 940, 950, 960), 13.180 kg (970, 980) |
Wymiary całkowite długość / szerokość / wysokość |
6.535 mm / 2.845 mm / 3.783 mm |
Zbiornik paliwa |
1.000 l (930), 1.350 l (940-980) |