Samochody ciężarowe. MAN F2000, podwozia konstrukcyjne (1994-2001)
Budowlane wersje MAN-a F2000 mają wiele zalet i jedną wadę: wysokie ceny. To pojazdy wytrzymałe i proste konstrukcyjnie, które, nie licząc kosztów paliwa, są w miarę tanie w utrzymaniu. Dlatego też cieszą się dobrą opinią, mimo, iż przypadku czteroosiowych pojazdów budowlanych MAN F2000 zużycie paliwa sięga nawet ponad 40 litrów na 100 km.
MAN F2000 dostępny jest we wszystkich wersjach napędu od 4x4 po 8x8. Dużo większy wybór będziemy mieć wśród pojazdów 8x8 niż 8x4. My prezentujemy wersję 6x6, a żeby stać się posiadaczem F2000 z napędem 8x8, trzeba do wysokiej ceny wersji trzyosiowej dołożyć jeszcze około 50 tys. zł.
DMC F2000 w opisywanych wersjach waha się od 19 do 41 ton, rozstawy osi od 3.500 do 5.275 mm. Konstrukcyjny MAN najczęściej ma najkrótszą z czterech dostępnych szoferek, która w najstarszych autach zaczyna mieć już problemy z korozją. Ślady rdzy można już także zauważyć na ramie pojazdu. Nie słyszeliśmy jednak o pękaniu tego elementu nawet w przeciążanych autach, co zdarza się w pojazdach budowlanych. Za trwałe uchodzi zawieszenie szoferki, jedynie do trwałości mechanizmu odchylania zgłaszane są zastrzeżenia.
MAN-a najczęściej napędza 12-litrowy silnik R6 o mocy 350, 360, 400 lub 410 KM. Powszechna jest opinia o sporym spalaniu F2000. W przypadku czteroosiowych aut budowlanych sięga ono nawet ponad 40 litrów na 100 km. Poważne awarie omijają silnik do sporych przebiegów, wśród mniej poważnych wymienia się kłopoty z osprzętem (rozruszniki, turbosprężarki), awarie czujnika ciśnienia doładowania, drobne problemy z pompą paliwową oraz wypalone uszczelki pod głowicami. Pewnych niedogodności może dostarczyć także stary system informowania o błędach silnika, który podaje informacje migającym kodem. Słabe są skrzynie biegów, które miewają kłopoty z synchronizatorami. Typową przypadłością F2000 jest także nieszczelność klimatyzacji.
Generalnie jednak F2000 to chwalona konstrukcja, z którą poradzi sobie niemal każdy mechanik.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Ten model ma dobrą opinię wśród użytkowników pojazdów budowlanych. Cenią go za niską awaryjność, mocną budowę i dostęp do części. Jego zaletą jest dostępność terenowych wersji 6x6 i 8x8, które zdobywają w Polsce coraz większe uznanie. Coraz częściej trafiamy na pojazdy wyeksploatowane, ale na rynku wciąż nie brakuje F2000 w przyzwoitym stanie.
Dopuszczalna masa całkowita |
26.000 kg |
Ładowność |
10.300 kg |
Rozstaw osi |
4.200 mm |
Poj. silnika / cylindry |
12 l / R6 |
Moc maksymalna |
400 KM |
przy obr/min |
2.000 |
Maks. mom. obr. |
1.850 Nm |
przy obr/min |
2.000 |
Skrzynia biegów |
ręczna 16+2 |
Przykładowe rozmiary kipra |
długość |
5.500 mm |
szerokość |
2.500 mm |
wysokość |
900 mm |
Chłodnica |
1.760 zł |
Sprzęgło (komplet) |
1.744 zł |
Reflektor |
299 zł |
Okładziny hamulcowe (komplet; przód) |
402 zł |
Filtr oleju |
14 zł |
Filtr powietrza |
115 zł |
Reflektor |
250 zł |
Zderzak przedni |
650 zł |
Szyba czołowa |
800 zł |
Chłodnica |
700 zł |
Rocznik |
Przebieg (tys. km) |
Cena netto (tys. zł) |
1996 |
480 |
62 |
1997 |
450 |
72 |
1998 |
375 |
82,5 |
1999 |
460 |
104,9 |
2000 |
370 |
120 |