MAN TGA z rzędową szóstką common rail Euro 4 o mocy 390 KM to jeden z bardziej cenionych ciągników siodłowych w klasie. Chwalony jest głównie za wytrzymałość jednostki napędowej i niskie koszty eksploatacji. Silnik D2066 LF12 common rail z EGR Euro 4 o mocy 390 KM ma opinię bezawaryjnego, jest przy tym ekonomiczny - obciążony zestaw spala średnio 31-33 l ON na 100 km. W MAN-ach dostępne są dwa typy przekładni ZF: 16-biegowa manualna i 12-stopniowa automatyczna TipMatic. Obie skrzynie to mocny punkt wozu. Tylko w manualach z początku produkcji czasami psują się łożyska zespolone, szwankują synchronizatory.
Opisywany model dostępny jest z rozstawami osi 3.600 i 3.900 mm. Większość egzemplarzy ma zawieszenie mechaniczne z resorami parabolicznymi i stabilizatorem z przodu i pneumatyczne z czterema miechami z tyłu. Sporadycznie zdarzają się w nim awarie sterowania poduszkami, z przodu wyrabiają się sworznie i drążki stabilizatora, siadają tuleje w zwrotnicach. Skuteczne i trwałe są hamulce z ABS i ESP, zastrzeżeń nie budzi zabezpieczenie antykorozyjne ramy. W większości egzemplarzy w dobrym stanie są też układy wydechowe.
Najczęściej spotykane są dwa typy szoferek: XXL i XLX. Kabiny obu typów charakteryzują się przestronnością i komfortem. Niezłe jest ich wyciszenie, ergonomiczna deska rozdzielcza, jakość materiałów wykończeniowych nie budzi zastrzeżeń. Pneumatyczne zawieszenie szoferek jest trwałe.
Silnik D2066 LF12 common rail z EGR Euro 4 o mocy 390 KM ma opinię bezawaryjnego, jest przy tym ekonomiczny - obciążony zestaw spala średnio 31-33 l ON na 100 km.
Dostępne są dwa typy przekładni ZF: 16-biegowa manualna i 12-stopniowa automatyczna TipMatic. Obie skrzynie to mocny punkt wozu. Tylko w manualach z początku produkcji czasami psują się łożyska zespolone, szwankują synchronizatory. Generalnie mechanika TGA oceniana jest na duży plus. Do warsztatów często trafiają MAN-y z przebiegami grubo ponad mln km, wymagające wyłącznie bieżącego serwisu. Sporadycznie zdarzają się drobne usterki osprzętu, np. potencjometru pedału gazu czy wycieki z uszczelniacza w kolumnie kierowniczej. Kłopoty sprawia woda zbierająca się w intercoolerze. Plus: części zamienne są łatwo dostępne i niedrogie.
Ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Plusem TGA są długie interwały międzyprzeglądowe. Olej silnikowy należy wymieniać średnio co 80 tys. km, w osi tylnej co 500 tys. km, w skrzyni w czasie przeglądu lub wg wskazań komputera MAN FFR. Motor D2066 LF12 Euro 4 przy regularnym serwisowaniu i wymianach materiałów eksploatacyjnych osiąga przebieg ok. 1,5-2 mln km bez konieczności przeprowadzania naprawy głównej. Ceny oryginalnych części zamiennych są rozsądne. Na rynku dostępnych jest też wiele tańszych odpowiedników.
DMC zestawu |
techniczna |
44.000 kg |
administracyjna |
40.000 kg |
Masa własna |
7.460 kg |
Rozstaw osi |
3.900 mm |
Poj. silnika / |
10,5 l / |
cylindry |
R6 |
Moc maksymalna |
390 KM |
przy obr/min |
1.900 |
Maks. moment obr. |
1.900 Nm |
przy obr/min |
1.000-1.400 |
Skrzynia biegów |
ręczna 16+1 |
Chłodnica |
4.126 zł |
Sprzęgło (tarcza+ docisk+łożysko) |
6.709 zł |
Reflektor |
1.270 zł |
Tarcza hamulcowa |
850 zł |
Filtr oleju |
116 zł |
Filtr powietrza |
349 zł |
Reflektor |
400 zł |
Zderzak przedni |
1.000 zł |
Szyba czołowa |
800 zł |
Chłodnica |
1.500 zł |
Rocznik |
Przebieg (tys. km) |
Cena netto (tys. zł) |
2004 |
550 |
79 |
2004 |
470 |
86,5 |
2005 |
400 |
94,9 |
2006 |
320 |
107 |
2006 |
275 |
115 |
2007 |
250 |
133 |
2008 |
140 |
139 |