Maszyny budowlane. Wozidła Ausa AP i APG
Wozidła hiszpańskiej marki Ausa o ładowności 6-10 t adresowane są do firm budowlanych realizujących m.in. zadania w kopalniach kruszyw, na budowach dróg czy autostrad. Są nowością na polskim rynku.Maszyny budowlane Ausy są nieduże i zwrotne. Ich atutem jest między innymi silnik wyprodukowany przez firmę Kubota. W wozidłach zwraca uwagę wysoko umieszczone stanowisko operatora.
Wozidła Ausa z największego oferowanego przez tę firmę przedziału tonażowego oferowane są zarówno w wersji z wysypem jednostronnym (oznaczenie AP), jak również z wielostronnym (APG). Obrót wynosi 180 st., co umożliwia wysyp przewożonego materiału prostopadle do płaszczyzny ustawienia maszyny.
Nieduże to i zwrotne
Maszyny wyróżniają się niewielkimi rozmiarami. W najmniejszej, 6-tonowej wersji wozidło mierzy 4.615 mm, w największej, 10-tonowej, jest o 375 mm dłuższe. Także szerokość jest niewielka (odpowiednio 2.180 mm i 2.440 mm), a zatem maszyna może poruszać się sprawnie nawet w ciasnych korytarzach roboczych. Średnicę zawracania wydatnie zmniejsza przegub znajdujący się mniej więcej w połowie odległości pomiędzy osiami. W tym miejscu maszyna jest najniższa, ale prześwit wynoszący 475--490 mm i tak jest na tyle duży, że wozidła można stosować nawet w bardzo mocno pofałdowanym terenie.
Z kolei do jazdy po nierównościach przydaje się specjalny mechanizm stabilizacyjny, a także duża zdolność pokonywania wzniesień, przekraczająca 40 proc. Zwracają uwagę m.in. masywne zderzaki, w których ulokowano gniazda świateł. Zabezpieczono je siatką chroniącą przed ewentualnymi uszkodzeniami na placu budowy.
Z mocą Kuboty
Do napędu wozideł służą czterocylindrowe jednostki wysokoprężne marki Kubota. W wypadku pojazdów o udźwigu 6-7 t motor dysponuje mocą maksymalną 86 KM, w maszynach większych (9-10 t) jest to 96 KM. Przekładnia z czterema biegami do przodu i czterema do tyłu przenosi napęd na wszystkie koła. Zbiornik paliwa ma poj. 70 l.
Wysoko i wygodnie
Zwraca uwagę wysoko umieszczone stanowisko operatora. Dzięki temu widoczność, zarówno do przodu, jak i na boki, jest bardzo dobra. To również zasługa nisko osadzonej dolnej krawędzi szyby czołowej, jeśli maszyna zaopatrzona jest w kabinę (opcja), a także dużych lusterek zewnętrznych ulokowanych na ramionach zamontowanych w słupkach bocznych pojazdu. Kabina jest jednoosobowa. Kierownica znajduje się pośrodku. Fotel wyposażono w amortyzatory. Układ hydrauliki zewnętrznej mieści 65 l oleju.
Model |
D 700 AP |
D 1000 APG |
Masa własna / udźwig |
4.200 kg / 7.000 kg |
4.990 kg / 10.000 kg |
Moc silnika |
86 KM przy 2.600 obr/min |
96 KM przy 2.600 obr/min |
Prędkość maksymalna |
35 km/h |
40 km/h |
Rozmiary ogumienia |
405/70-20 |
500/60-22,5 |
Średnica zawracania |
5.700 mm |
5.950 mm |