Firma DAF Trucks Polska wprowadziła właśnie do oferty zmodernizowane ciężarówki serii LF - Edycja 2009, z nowymi silnikami. Mogą one być wyposażone w dwie jednostki napędowe Paccara. Samochody ciężarowe typu LF są wykorzystywane w dystrybucji miejskiej i regionalnej aż po transport długodystansowy, nie wspominając o specjalnych zastosowaniach. Mogą pełnić rolę pojazdów komunalnych lub wozów strażackich.
Dystrybucyjne ciężarówki mają unowocześnione wnętrze kabiny, zaś wyższą efektywność uzyskano dzięki optymalizacji układu napędowego oraz wprowadzeniu nowych wariantów wyposażenia.
Nowe silniki
Zastosowano dwie nowe jednostki napędowe: czterocylindrowego Paccara FR 4.5 o mocy 210 KM oraz sześciocylindrowego Paccara GR 6.7 o mocy 300 KM. Ten mocarz jest dostępny dla 18-tonowego modelu LF55.
Aby zapewnić większą wydajność, ciśnienie układu wtryskowego common rail, stosowanego we wszystkich silnikach, zostało zwiększone z 1.600 do 1.800 barów. System sterowania silników również został dopracowany, co w połączeniu z unowocześnioną konstrukcją tłoków pozwoliło na optymalizację spalania i obniżenie zużycia paliwa.
Przyjazne dla środowiska
Silniki FR i GR wykorzystują zaawansowane wysokociśnieniowe systemy wtrysku paliwa o najwyższej możliwej wydajności, pozwalające na maksymalne obniżenie emisji cząstek. Żaden z nich nie potrzebuje filtra sadzy, by spełnić normę Euro 5. Co więcej, wszystkie czterocylindrowe wersje silnika FR są dostępne w modelu spełniającym normę EEV, wymagającą jeszcze niższej emisji, w dalszym ciągu bez filtra sadzy.
Większa wygoda kierowcy
Kolejne udogodnienia zwiększyły atrakcyjność wnętrza dzięki zastosowaniu nowych materiałów i kolorów. Wybór barw takich, jak "pastelowy żółty" (tapicerka ścian i dachu oraz materace i zasłonki w wersji sypialnej), "palona czerń" i "ciemny brąz" (tablica rozdzielcza, panele drzwiowe) sprawia, że wnętrza serii LF stają się jeszcze bardziej zindywidualizowane.
Informacje o pojeździe i trasie podawane są na głównym wyświetlaczu tablicy rozdzielczej w jeszcze większym wyborze wersji językowych - ich liczbę zwiększono o 21, co razem daje 35.
Wszystkie wersje LF posiadają w standardzie system ostrzegający kierowcę przed obniżeniem ciśnienia w oponach. Zapobiega to niepotrzebnemu zużyciu paliwa oraz możliwości awarii ogumienia.
Nowe warianty wyposażenia
Ciężarówki typu LF są wykorzystywane w dystrybucji miejskiej i regionalnej aż po transport długodystansowy, nie wspominając o specjalnych zastosowaniach, takich jak oczyszczanie komunalne oraz pożarnictwo. Żeby wykonywać czynności typu odbieranie lub mielenie odpadów stałych, auta sześciocylindrowe są dostępne w wersjach z nową przystawką odbioru mocy o momencie obrotowym 400 Nm.
Dodatkowo wszystkie sześciocylindrowe LF posiadają moduł do montażu generatorów zasilających agregat w pojazdach wykorzystywanych do transportu chłodniczego. Moduł znacznie przedłuża żywotność paska wieloklinowego, ponieważ jest on montowany bezpośrednio na silniku. Specjalnie dla wersji wykorzystywanych do przewozu paliwa oferowana jest opcja ze skrzynkowym tłumikiem w układzie wydechowym. Jest on montowany na podwoziu w sposób zapewniający miejsce do instalacji pompy dystrybutora i osprzętu. Wyposażenie to jest też szczególnie interesujące dla firm zajmujących się transportem budowlanym, ponieważ tłumik zapewnia wyższy prześwit pod pojazdem.
Mniej przeglądów
Aby zwiększyć wydajność serii LF, zastosowano nową, elektroniczną regulację hamulca działającego w zależności od ciężaru ładunku, dzięki czemu uzyskano lepszą dystrybucję mocy hamulca i zredukowano konieczność konserwacji systemu. Od teraz hamulce tarczowe serii LF45 w ogóle nie będą wymagały konserwacji dzięki zastosowaniu nowych uszczelek.
Wprowadzone unowocześnienia jeszcze bardziej zwiększyły wydajność pojazdu i wygodę kierowców.
Do wyboru...
Kabinę LF-a można zamówić w wersji dziennej lub sypialnej. Model LF45 jest dostępny w wersjach o masie całkowitej od 7,5 do 12 ton, LF55 - od 12 do 21 t dmc, zaś cały zestaw drogowy może osiągnąć masę brutto 32 ton.
FR152* |
GR220* |
210 KM przy 2.100-2.300 obr/min |
300 KM przy 1.900-2.500 obr/min |
760 Nm przy 1.200-1.800 obr/min |
1.100 Nm przy 1.200-1.900 obr/min |
FR136 |
GR210 |
185 KM przy 2.000-2.500 obr/min |
286 KM przy 2.100-2.500 obr/min |
700 Nm przy 1.200-1.800 obr/min |
1.020 Nm przy 1.200-1.800 obr/min |
FR118 |
GR184 |
160 KM przy 1.900-2.500 obr/min |
250 KM przy 1.900-2.500 obr/min |
600 Nm przy 1.200-1.800 obr/min |
950 Nm przy 1.200-1.700 obr/min |
FR103 |
GR165 |
140 KM przy 1.900-2.500 obr/min |
224 KM przy 1.900-2.500 obr/min |
600 Nm przy 1.200-1.700 obr/min |
850 Nm przy 1.200-1.700 obr/min |
* Nowe silniki |