Laguna zawsze uchodziła za wóz atrakcyjnie stylizowany i komfortowy. Nie inaczej jest w obecnej, trzeciej generacji, zwłaszcza gdy jedziemy z przodu, na wygodnych fotelach. Tylna kanapa została ładnie wyprofilowana, ale umieszczono ją zbyt nisko, przez co uda wysokich pasażerów wiszą w powietrzu. Obie odmiany nadwoziowe Laguny, hatchback i kombi Grandtour, można kupić z homologacją ciężarową. Taką możliwość mamy jednak tylko w samochodach wyposażonych w manualne skrzynie biegów.
Zawieszenie składające się z kolumn McPhersona z przodu i belki skrętnej z tyłu sprawnie pochłania nierówności, zachowując przy tym przyjemną sprężystość. Zostało usztywnione w porównaniu do poprzedniczki, dzięki czemu karoseria nie buja się na zakrętach. Owa belka skrętna nie gwarantuje wprawdzie takiej pewności prowadzenia jak w Fordzie Mondeo, Oplu Insignii czy Volkswagenie Passacie, ale - bądźmy szczerzy - różnice są wyczuwalne dopiero przy "rajdowaniu". Zawsze natomiast słychać pracę zawieszenia na wybojach.
Mocną stronę samochodu stanowią hamulce. Są skuteczne, a co równie ważne, "biorą" bardziej subtelnie, łagodniej niż w Lagunie drugiej generacji czy w innych modelach Renault.
Siedem litrów z kawałkiem
Poza układem jezdnym komfort to kultura pracy silnika. Pod tym względem Lagunę stawiamy wręcz za wzór: mało hałasu, a drgania minimalne. Podczas jazdy można pomyśleć, że pod maską znajduje się benzyniak, a nie turbodiesel. 150-konny, dwulitrowy ropniak spalał w naszym teście średnio 7,3 l/100 km, co uznajemy za dobry wynik, niewiele odbiegający od obietnic fabryki (7,0 l/100 km). Sześciobiegowy automat przerzuca biegi łagodnie, bez szarpnięć, również przy redukcji. Czyni to na tyle sprawnie, że nie ma się ochoty na ręczną zmianę przełożeń za pomocą dźwigni w podłodze.
Jakość widać
Zapowiedzi Renault o polepszeniu jakości swoich produktów nie są czczą gadaniną. Małe szczeliny między blachami karoserii, tak samo między elementami wykończenia wnętrza, przyjemnie miękka góra kokpitu - to musi się podobać. Trudno po tygodniowym teście wyrokować o trwałości podstawowych podzespołów, ale warto podkreślić, że Renault daje gwarancję na trzy lata albo do 150 tys. km. Można wykupić przedłużenie do pięciu lat, a pierwsze dwa są bez limitu przebiegu.
Automat bez kratki
Obie odmiany nadwoziowe Laguny, hatchback i kombi Grandtour, można kupić z homologacją ciężarową. W wypadku bogatej wersji 2.0 dCi Privilege trzeba by jednak zrezygnować z automatu, który obniża ładowność poniżej 500 kg. Kratkę mają tylko egzemplarze z sześciobiegowymi manualami.
Plusy
Gwarancja 3 lata lub 150 tys. km. Wysoki komfort resorowania. Kulturalnie pracujący silnik.
Minusy
Automat bez ciężarowej homologacji. Niewygodna kanapa dla wysokich osób. Niepewne prowadzenie przy ostrej jeździe.
Liczba miejsc |
5 |
Ładowność |
485 kg |
Pojemność bagażnika (przy dwóch rzędach siedzeń / przy jednym) |
450 / 1.377 l |
Wymiary pojazdu - długość / szerokość / wysokość |
4.695 / 1.811 / 1.445 mm |
Rozstaw osi |
2.756 mm |
Silnik |
R4, turbodiesel z common rail |
Pojemność skokowa silnika |
1.995 ccm |
Moc maksymalna |
150 KM przy 4.000 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy |
340 Nm przy 2.000 obr/min |
Śr. zużycie paliwa w cyklu miesz. |
7,0 l ON/100 km |
Skrzynia biegów |
automatyczna, 6-stopniowa |
Układ hamulcowy: z przodu tarcze wentylowane, z tyłu tarcze oraz wspomaganie nagłego hamowania |
Wyposażenie pojazdu testowego (standardowe): ESP, ABS, wspomaganie nagłego hamowania, 6 poduszek powietrznych, tapicerka welurowa łączona ze skórą i skórą ekologiczną, oparcie tylnej kanapy dzielone 1/3 i 2/3 oraz składane, klimatyzacja automatyczna 2-strefowa, centralny zamek z pilotem, kluczyk w postaci karty hands free, elektrycznie regulowane szyby z przodu i z tyłu oraz lusterka boczne (podgrzewane i elektr. składane), regulacja foteli kierowcy i pasażera na wysokość, pionowa i pozioma regulacja kolumny kierownicy, radioodtwarzacz z CD MP3, komputer pokładowy, reflektory przeciwmgłowe, reflektory biksenonowe, alufelgi 17-calowe. |
Cena brutto |
113.500 zł (promocyjna 103.500 zł) |
Gwarancja mech. / perforacyjna |
3 lata lub 150 tys. km / 3 lata na lakier, 12 lat antykorozyjna |
Przeglądy techniczne |
co 30.000 km lub co 1 rok |