Ciągniki siodłowe MAN TGA wyprodukowane przed modernizacją modelu, przeprowadzoną w 2004 r., są mniej skomplikowane technicznie od nowszych aut, ale problemy z elektroniką też ich nie omijają. Plusy tych ciężarówek to prosta mechanika, wytrzymałe silniki i tanie mechaniczne części zamienne.
Minusy to z kolei głośny i niezbyt oszczędny napęd, problemy z elektroniką oraz niezbyt trwałe zawieszenie szoferki.
TGA z silnikami wyposażonymi w pompę wtryskową produkowano do 2004 r. (Euro 2 lub 3), kiedy to zmodernizowano m.in. jednostki napędowe, wprowadzając wtrysk common rail (nowsze wersje mają oznaczenie D20 i D26). Ciągniki mają najczęściej standardową konfigurację osi i napędu 4x2 (rozstawy osi 3.600 i 3.900 mm), mogą się jednak zdarzyć wersje trzyosiowe (rozstaw osi 3.200, 3.900 lub 3.950 mm).
Oprócz wersji z największymi kabinami XXL ciągniki do transportu dalekobieżnego mają dość często drugą co do wielkości szoferkę XLX. Nieco tańsza w zakupie kabina ma wnętrze o wysokości 1.875 mm (XXL - 2.100 mm). Przekłada się to na mniejsze odległości między dolną i górną leżanką oraz górną leżanką i dachem. Duża jest trwałość elementów wnętrza, czego nie można powiedzieć o zawieszeniu szoferek.
Sześciocylindrowe silniki w TGA do modernizacji mają wersje mocy: 310, 360 i 410 KM. Wśród ich wad wymienić należy większy niż w nowszych silnikach hałas oraz wyższe spalanie. Jak w większości silników z wtryskiem bezpośrednim uważać trzeba na jakość oleju napędowego, który gdy jest zły, może uszkodzić pompę wtryskową. Silnik miewa także problemy z osprzętem, przede wszystkim z alternatorem i rozrusznikiem. W pojazdach z początku produkcji niezbyt trwałe było łożysko oporowe sprzęgła, któremu zdarzało się psuć już po około 250-300 tys. km. Typowym problemem jest rówież woda zbierająca się w intercoolerze - pomaga montaż kurka spustowego.
Generalnie jednak mechaniczną stronę TGA (mocno zbliżoną do cenionego poprzednika, MAN-a L2000) ocenić należy wysoko, gorzej z elektroniką, której w nowszym modelu jest sporo. Tak więc mamy już problemy z komunikacją z komputerem pokładowym oraz defekty immobilisera. Każde przeprogramowanie komputera wiąże się z wizytą w warsztacie posiadającym oprogramowanie producenta. Na pocieszenie: części mechaniczne mają atrakcyjne ceny i są łatwo dostępne.
Plusy
Prosta budowa mechaniczna. Wytrzymałe silniki. Tanie mechaniczne części zamienne.
Minusy
Głośny i niezbyt oszczędny napęd. Problemy z elektroniką. Niezbyt trwałe zawieszenie szoferki.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- TGA byłoby świetnym pojazdem, gdyby nie zaawansowana, ale nieco niedopracowana elektronika tego modelu. Przede wszystkim spotykamy się z problemem modułu ZBR, odpowiedzialnego za większość elektrycznych funkcji pojazdu. Jego awaria spowodowana nawet małym zwarciem objawia się np. tym, że pojazd traci kierunkowskazy. Zakup nowego modułu to około 4 tys. zł, kupno tańszej używanej części wiąże się z ryzykiem, że za chwilę stanie się to samo. Częste są także problemy ze sterownikiem odpowiedzialnym za przepływ powietrza do różnych układów pojazdu.
|
Pojazd oceniany |
Konkurent |
DMC zestawu tech. / administracyjna |
44.000 / 40.000 kg |
44.000 / 40.000 kg |
Masa własna |
6.975 kg |
7.000 kg |
Rozstaw osi |
3.600 mm |
3.550 |
Poj. silnika / cylindry |
11,9 l / R6 |
12,1 l / R6 |
Moc maksymalna |
410 KM |
420 KM |
przy obr/min |
2.000 |
1.800 |
Maksymalny moment obrotowy |
1.850 Nm |
2.000 Nm |
przy obr/min |
1.500 |
1.200 |
Skrzynia biegów |
ręczna 16 + 1 |
ręczna 12 + 1 |
Chłodnica |
4.150 zł |
3.500 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
6.580 zł |
4.800 zł |
Reflektor |
1.300 zł |
2.000 zł |
Klocki hamulcowe |
890 zł / oś |
900 zł / oś |
Filtr oleju |
90 zł |
368 zł |
Filtr powietrza |
340 zł |
360 zł |
Reflektor |
350 zł |
350 zł |
Zderzak przedni |
700 zł |
600 zł |
Szyba czołowa |
600 zł |
700 zł |
Chłodnica |
800 zł |
900 zł |
|
przebieg (tys. km) - cena netto |
przebieg (tys. km) - cena netto |
2001 |
1.000 - 55,9 tys. zł |
- |
2002 |
750 - 57,5 tys. zł |
820 - 65,0 tys. zł |
2002 |
800 - 58,0 tys. zł |
800 - 79,0 tys. zł |
2003 |
700 - 61,5 tys. zł |
849 - 85,5 tys. zł |
2003 |
695 - 63,0 tys. zł |
800 - 80,0 tys. zł |
2004 |
810 - 70,0 tys. zł |
725 - 91,0 tys. zł |
2004 |
640 - 73,9 tys. zł |
660 - 92,5 tys. zł |