Samochody dostawcze. Nissan Interstar 2.5 dCi 120 H3 Extra
Japońskie samochody dostawcze nie mogą się przebić w Europie. Nissan skorzystał z aliansu, jaki łączy go z Renault i pod własną marką oferuje samochody, których odpowiedniki są w gamie modeli francuskiej firmy. Jednym z nich jest Interstar, bliźniak Renault Mastera oraz Opla Movano. Do zalet samochodu dostawczego marki Nissan należy zaliczyć: dość dynamiczny silnik, wygodne i bezpieczne zawieszenie, dużo pojemnych schowków w kabinie, 12 zaczepów do mocowania ładunku w podłodze. Mankamenty to z kolei: nieregulowana, zbyt duża kierownica, nawiew niemal niewyczuwalny na trzech stopniach i bardzo silny na czwartym oraz utrudnione korzystanie z pełnej objętości ładowni.
Po co komu taka przebieranka? Żeby podzielić się kosztami projektowania i produkcji auta. Lokalna popularność poszczególnych marek napędza sprzedaż. Korzystają wszyscy, z klientem włącznie, który kupuje taniej.
Za fajerą
Nissan różni się od kuzynów przede wszystkim wlotem powietrza, ułożonym w charakterystyczne skrzydełka. Poza tym dzieli z nimi wszystkie zespoły, a także wady i zalety.
Karoseria jest dobrze chroniona przez rozbudowane zderzaki, grube listwy boczne i nakładki z tworzywa na błotnikach. Pionowe klamki drzwi okazują się bardzo wygodne przy częstym wsiadaniu i wysiadaniu. Wnętrze kabiny jest tak ukształtowane, że przez środek można swobodnie przechodzić. Tablicę rozdzielczą przykrywa szeroki parapet. Daje cień, zatem wskaźniki są widoczne nawet w ostrym słońcu, a przedmioty w skrytkach nie nagrzewają się. Zresztą z miejscem na dokumenty, kurtkę czy butelkę nie ma problemu. Na desce jest sprężynowy klips, z tyłu wieszaki, a w drzwiach głębokie kieszenie. Koszyk na brudy jest pod podwójną kanapą pasażerów, o dziwo, nader wygodną.
Kierownica jest duża i położona prawie poziomo, jak w ciężarówce. Nie ma regulacji. Jedynym sposobem zajęcia wygodnie miejsca jest manewrowanie fotelem. Można go przesuwać przód - tył, odpowiednio pochylić oparcie, a także ustawić wysokość i kąt nachylenia siedziska. Jest również podłokietnik, naprawdę pomocny podczas długiej jazdy. Dźwignia zmiany biegów jest w zasięgu ręki.
Duże lusterka wsteczne zapewniają dobrą widoczność. To, czego nie można zobaczyć w dużych, elektrycznie regulowanych górnych zwierciadłach, widać w małych dolnych, o dużej krzywiźnie.
Przód ciągnie, tył dźwiga
W tak dużych samochodach dostawczych o większą użyteczność rywalizują napędy przedni i tylny. Nissan ciągnie przednimi kołami, co jest bezpieczniejsze. Poza tym spróbujcie pustym furgonem tylnonapędowym, np. Sprinterem, ruszyć pod górę na śliskim. Bez pomocy trudno.
Silnik to całkiem żwawy 2,5-litrowy turbodiesel. Na trasie wystarczy zredukować na piątkę, żeby wyprzedzić szybko i bezpiecznie. Jest dość cichy do około 100 km/h. Potem daje o sobie znać. Dżojstik 6-biegowej skrzynki pracuje lekko, ale czasem haczy. Duży rozstaw osi i kół powoduje, że Nissan jest stabilny. Koleiny nie robią na nim wrażenia. Zachowuje się poprawnie, nawet gdy jest pusty, choć z tyłu jest sztywna oś na resorach piórowych.
Ładownia wyraźnie zwęża się ku górze. Drzwi: tylne (otwierane pod kątem maksymalnie 180 stopni) i boczne nie sięgają krawędzi wysokiego dachu. Cóż, pierwowzór Interstara, Master wszedł na rynek w 1997 r. Młodsi konkurenci, jak Fiat Ducato czy Ford Transit, mają niemal pionowe ściany i drzwi, przynajmniej tylne, po dach. Za to podłoga i boki ładowni Interstara są zabezpieczone sklejką.
Nissan jest praktyczny, choć nieco szorstki. Wady rekompensuje przyzwoitym komfortem jazdy i mocnym, ale oszczędnym silnikiem.
Plusy
Dość dynamiczny silnik. Wygodne i bezpieczne zawieszenie. Dużo pojemnych schowków w kabinie. Zabezpieczona okładzinami ładownia. 12 zaczepów do mocowania ładunku w podłodze.
Minusy
Nieregulowana, zbyt duża kierownica. Nawiew niemal niewyczuwalny na trzech stopniach i bardzo silny na czwartym. Utrudnione korzystanie z pełnej objętości ładowni - żadne drzwi nie sięgają krawędzi dachu.
Dopuszczalna masa całkowita |
3.490 kg |
Ładowność |
1.526 kg |
Objętość ładowni |
13,9 m sześc. |
Wymiary ładowni: długość / szerokość / wysokość |
3.714 / 1.764 / 2.146 mm |
Wymiary pojazdu: długość / szerokość / wysokość |
5.899 / 1.990 / 2.716 mm |
Rozstaw osi |
4.078 mm |
Silnik |
R4, turbodiesel common rail |
Pojemność skokowa silnika |
2.464 ccm |
Moc maksymalna |
120 KM przy 3.500 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy |
300 Nm przy 1.500 obr/min |
Prędkość maksymalna |
144 km/h |
Średnie zużycie paliwa |
8,8 l/100 km (w cyklu mieszanym ) |
Skrzynia biegów |
manualna, 6-przełożeniowa |
Napęd |
4x2, na oś przednią |
Układ hamulcowy |
przód - tarcze wentylowane, tył - tarcze |
Wyposażenie pojazdu testowego (wersja Extra), m.in.: poduszka powietrzna kierowcy, ABS z EBD, immobilizer, wspomaganie kierownicy, fotel kierowcy z regulacją wysokości, podłokietnikiem i podparciem lędźwiowym, elektrycznie sterowane, przyciemniane szyby, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, centralny zamek sterowany pilotem, podświetlany schowek chłodzony, drzwi boczne prawe odsuwane, ścianka działowa przeszklona. |
Cena netto |
108,74 tys. zł |
Gwarancja mechaniczna / perforacyjna |
3 lata lub 100 tys. km / 6 lat |
Przeglądy techniczne |
co 30 tys. km |