Najmocniejsza wersja ciągnika siodłowego DAF-a jest rzadko spotykana na naszym rynku wtórnym. W porównaniu do słabszych odmian, XF95.530 ma nieco droższe części zamienne, ale jest pojazdem wytrzymałym. Do zalet tego ciągnika siodłowego należą m.in. duża moc silnika, dobra jakość wykonania i obszerna największa szoferka. Wady to natomiast: spore spalanie silnika, tunel silnika w kabinie i wyższe niż w słabszych wersjach ceny części zamiennych.
Topowa wersja poprzedniej generacji XF95 została wprowadzona do produkcji rok po prezentacji modelu. Najmocniejszego XF-a spotkamy najczęściej jako ciągnik siodłowy 4x2 o rozstawie osi 3.600 lub 3.800 mm. Ze względu na moc silnika ten DAF wykorzystywany jest przede wszystkim przez przewoźników jeżdżących w górach lub ciągnących ciężkie ładunki.
XF95.530 zwykle ma największą z oferowanych kabin - Super Space Cab, o bardzo dużej wysokości wewnętrznej, wynoszącej aż 225 cm. Rzadziej w topowym XF-ie spotkać można mniejszą szoferkę Space Cab o wysokości wewnętrznej 189 cm. Najmniejsza z kabin Comfort Cab ma niewystarczającą na długie trasy wysokość wnętrza, która wynosi tylko 159 cm. Wszystkie kabiny mają wystający tunel silnika, co nieco ogranicza ich użyteczność. Przeciętną wytrzymałością charakteryzuje się zawieszenie szoferek, złego słowa nie da się natomiast powiedzieć o zabezpieczeniu antykorozyjnym tej generacji największych DAF-ów.
DAF-owski silnik spełnia normę Euro 3. Ma dużą pojemność, 12,6 l, ale tylko sześć cylindrów w rzędzie, ustępuje więc nieco pod względem kultury pracy i płynności rozwijania mocy większym konstrukcjom stosowanym w konkurencyjnych pojazdach, np. V8 Scanii. Spalanie też jest większe niż u konkurencyjnej "szwedki". Zastrzeżeń nie ma co do wytrzymałości samego napędu, który osiąga przebiegi 2 mln km do naprawy głównej. Gorszą opinią cieszą się skrzynie biegów ZF, z którymi pierwsze problemy zaczynają się po przejechaniu ok. 300-400 tys. km.
Kapryśna może być elektronika, np. kasety CTU sterujące pracą większości urządzeń DAF-a. Problemów dostarczyć może także przekładnia kierownicza, której zdarzają się wycieki. Generalnie jednak prezentowany XF ma dobrą opinię, zastrzeżenia można mieć jedynie do droższych niż w przypadku słabszych odmian części zamiennych.
Plusy
Duża moc silnika. Dobra jakość wykonania. Obszerna największa szoferka.
Minusy
Spore spalanie silnika. Tunel silnika w kabinie. Wyższe niż w słabszych wersjach ceny części zamiennych.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- DAF-y XF95 mają bardzo dobrą opinię na naszym rynku i nie czekają długo na nabywcę. Najmocniejsza wersja silnikowa to jednak specyficzny przypadek, bowiem większość kierowców woli 430-konne XF-y, które stanowią 80 procent oferty rynkowej. Osoba kupująca "530-stkę" musi dużo jeździć nią po górach bądź też ciągnąć bardzo ciężkie ładunki. Jeżeli jednak zdecyduje się na ten pojazd, nie powinna być zawiedziona. Oczywiście wymagana jest dbałość serwisowa i przestrzeganie interwałów zalecanych przez producenta, generalnie jednak nie mam większych zastrzeżeń do tego pojazdu.
|
Pojazd oceniany |
Konkurent |
DMC zestawu tech. / administracyjna |
44.000 / 40.000 kg |
44.000 / 40.000 kg |
Masa własna |
6.870 kg |
7.230 kg |
Rozstaw osi |
3.800 mm |
3.700 mm |
Poj. silnika / cylindry |
12,6 l / R6 |
14,2 l / V8 |
Moc maksymalna |
530 KM |
530 KM |
przy obr/min |
1.900 |
1.900 |
Maksymalny moment obrotowy |
2.350 Nm |
2.300 Nm |
przy obr/min |
1.200 |
1.100 |
Skrzynia biegów |
ręczna 16+1 |
ręczna 16+1 |
Chłodnica |
9.150 zł |
4.950 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
5.800 zł |
4.900 zł |
Reflektor |
1.210 zł |
755 zł |
Okładziny hamulcowe |
650 zł/koło |
520 zł/koło |
Filtr oleju |
120 zł |
99 zł |
Filtr powietrza |
225 zł |
260 zł |
Reflektor |
300 zł |
350 zł |
Zderzak przedni |
890 zł |
700 zł |
Szyba czołowa |
900 zł |
1.000 zł |
Chłodnica |
1.500 zł |
1.600 zł |
|
przebieg (tys. km) - cena netto |
przebieg (tys. km) - cena netto |
1998 |
1.300 - 38,9 tys. zł |
1.200 - 38,0 tys. zł |
1998 |
1.290 - 39,9 tys. zł |
891 - 42,0 tys. zł |
1999 |
890 - 40,5 tys. zł |
1.300 - 43,5 tys. zł |
2000 |
1.570 - 43,0 tys. zł |
700 - 48,5 tys. zł |
2000 |
985 - 45,0 tys. zł |
1.260 - 49,7 tys. zł |
2001 |
912 - 47,5 tys. zł |
1.169 - 53,0 tys. zł |
2002 |
1.366 - 53,0 tys. zł |
brak |