Maszyny marki Claas cieszą się dobrą opinią wśród użytkowników. Także w Polsce ich popularność jest duża, choć dotychczas dominowały ciągniki z drugiej ręki. Czy Claas Axos sprawi, że wzrośnie też popyt na traktory nowe? Ciągniki rolnicze tej marki są napędzane silnikiem Perkinsa. To nowość - wcześniej bowiem Claas korzystał z silników marki John Deere i Caterpillar.
Claas Axos to zupełnie nowa seria ciągników w palecie niemieckiego producenta. Obejmuje ciągniki o mocy maksymalnej silników: 75 KM (Axos 310), 87 KM (320), 92 KM (330) oraz 102 KM (340). Właśnie w grupie traktorów w takim przedziale mocy konkurentów rynkowych jest najwięcej, największy jest jednak również popyt na ciągniki tego rodzaju.
Z mocą Perkinsa
Do napędu wszystkich czterech wersji ciągnika Axos służy ta sama jednostka: 4,4-litrowy diesel Perkinsa z turbosprężarką. To novum, pozostałe modele traktorów Claas napędzane są bowiem motorami marki John Deere oraz Caterpillar. Jednostka spełnia wymagania proekologicznej normy Euro 3. Zwraca uwagę spora, bo sięgająca 40 proc. rezerwa momentu obrotowego, co gwarantuje dużą elastyczność jednostki i zachowanie mocy we wszystkich zakresach prędkości obrotowej. Ma to wpływ m.in. na ekonomię zarówno podczas jazdy, jak i w czasie pracy z wykorzystaniem specjalistycznego osprzętu. Duży jak na ciągniki tego segmentu zbiornik paliwa ogranicza liczbę niezbędnych tankowań podczas pracy.
Do zadań różnych
Budowa ciągnika nie jest skomplikowana. Nacisk położono m.in. na równomierne rozłożenie masy oraz duży rozstaw osi (2.489 mm). To umożliwia uzyskanie odpowiedniej siły udźwigu oraz siły uciągu, zapewnia także należyty komfort pracy nawet przy obsłudze ciężkiego osprzętu, np. kosiarki czy wideł ładowacza czołowego. W zależności od potrzeb użytkownik może wybrać kabinę niską (2.430 mm) bądź wysoką (2.580 mm). Dostępna jest też jedynie rama ochronna (złożona ma wysokość 1.920 mm). Maszyna w ostatniej z wymienionych wersji może zatem pracować w niskich obiektach gospodarskich. Zastosowano zintegrowany przedni podnośnik, co zdaniem konstruktorów ma optymalnie przenosić naprężenia w stronę traktora, a także optymalizować prowadzenie maszyn dzięki umieszczeniu punktów zaczepowych blisko osi przedniej. W pracy na polu (np. przy pokonywaniu pokosów) pomaga też duży prześwit. Odległość najniższego punktu od podłoża w ciągniku Axos 310 wynosi 399 mm, w Axos 340 jest o 91 mm większa. Drzwi kabiny otwierają się do przodu (kąt otwarcia wynosi 180 st.) i mogą być zablokowane w pozycji otwartej. To zapewnia odpowiedni dostęp do wnętrza podczas prac wymagających częstego z niej wychodzenia.
Wersja |
310 |
340 |
Silnik |
wysokoprężny, poj. 4.400 ccm |
Moc maksymalna |
75 KM /2.300 obr/min |
102 KM /2.200 obr/min |
Maks. moment obr. |
307 Nm /1.500 obr/min |
410 Nm /1.500 obr/min |
Liczba biegów przód / tył |
10-paź |
Włączanie WOM |
elektrohydrauliczne |
Maks. udźwig podnośnika |
4.200 kg |
5.100 kg |
Wydatek pompy hydraul. |
60 l/min |
Maks. kąt skrętu kół przednich |
55 stopni |
Masa własna |
3.650 kg |
4.200 kg |
Długość / szerokość / |
4.181 mm / 2.175 mm / |
wysokość |
2.580 mm (kabina wysoka) |
Zbiornik paliwa |
145 l |