Samochody ciężarowe. MAN F2000 podwozie (1994-2001)
F2000 w wersji podwozie to wciąż częsty widok na naszych drogach i budowach. Świadczy to o dużej wytrzymałości niemieckich pojazdów, gdy jednak porozmawiamy z ich użytkownikami, możemy usłyszeć, że nie są zbyt wygodne. Do głównych zalet MAN-a F2000 trzeba zaliczyć fakt, że te ciężarówki są tanie i mają łatwo dostępne części zamienne oraz są proste w obsłudze i wytrzymałe. Minusy to natomiast niski komfort jazdy, małe szoferki i fakt, że na rynku jest wiele wyeksploatowanych egzemplarzy.
F2000 występuje w przedziale DMC od 18 do 50 ton, zarówno jako podwozia drogowe, jak i budowlane (w naszym kraju przeważają te drugie). MAN może mieć następujące wersje napędu: 4x2, 4x4, 6x2, 6x4, 6x6, 8x4, 8x6, 8x8, a nawet 10x8 (ten ostatni to właśnie wymienione 50 ton DMC, który konfigurowano jako podwozie budowlane na specjalne zamówienie). Konstrukcyjnie F2000 oparte zostało na swoim poprzedniku, co przekłada się na łatwy dostęp do tanich części zamiennych, można więc śmiało stwierdzić, że w Polsce pojazd ten zastąpił Stary i Jelcze.
F2000 ma cztery rodzaje kabin. W wersjach budowlanych najczęściej zamontowana jest najmniejsza z nich, dość ciasna. W podwoziach drogowych częściej spotkać można większą kabinę wyposażoną w jedną koję do spania, ale również i o niej nie można powiedzieć, że zapewnia wystarczającą ilość miejsca. Zawieszenie kabiny pojazdu nie jest zbyt komfortowe (przede wszystkim w wersjach konstrukcyjnych). Jak przystało na dość wiekowy pojazd, w MAN-ie F2000 znajdziemy spory tunel środkowy, który utrudnia poruszanie się po wnętrzu.
Najczęściej spotykamy silniki R6. Początkowo F2000 miało także odmianę pięciocylindrową, zrezygnowano z niej jednak dość szybko i jest rzadko spotykana (silnik 10-litrowy o mocy: 290, 310 i 340 KM). Najpopularniejsza "szóstka" ma pojemność 12 litrów i moc: 350, 360, 400 i 410 KM, dość często F2000 napędzane jest także silnikiem o pojemności 12,9 litra i mocy 460 KM. Motory bez trudu znoszą paliwo niskiej jakości, a ich wytrzymałość jest już legendarna. Trwałość skrzyń biegów nie jest jednak aż tak wysoka (psują się synchronizatory, łożyska i rzadziej wałki sprzęgłowe).
Pozostałe podzespoły pojazdu są mocne, pamiętać trzeba jednak, że najstarsze egzemplarze F2000 mają już 15 lat i przez ten czas sporo przeszły. Radzimy więc dokładnie sprawdzić stan pojazdu przed zakupem.
Plusy
Tanie i łatwo dostępne części zamienne. Ogólnie duża wytrzymałość konstrukcji i jej prostota. Spory wybór pojazdów konstrukcyjnych.
Minusy
Niski komfort jazdy. Małe szoferki. Wiele wyeksploatowanych egzemplarzy.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Nie przez przypadek o MAN-ie F2000 mówi się czasem jako o niemieckim Jelczu. To pojazd dość toporny, ale za to bardzo wytrzymały. Podwozia wciąż świetnie spisują się w transporcie drogowym, dobre opinie można także usłyszeć o konstrukcyjnych "mańkach". Wiekowy pojazd wymaga rzecz jasna obsługi częściej niż nowy, jednak z naprawą F2000 powinien poradzić sobie każdy mechanik, ceny części zamiennych należą zaś do najniższych na rynku.
Dopuszczalna masa całkowita |
26.000 kg |
26.000 kg |
Nośność |
15.000 kg |
16.000 kg |
Rozstaw osi |
4.800 mm |
4.900 mm |
Poj. silnika / cylindry |
12 l / R6 |
11,7 l / R6 |
Moc maksymalna |
410 KM |
420 KM |
przy obr/min |
2.000 |
1.700-1.800 |
Maks. moment obrotowy |
1.850 Nm |
1.950 Nm |
przy obr/min |
1.250 |
1.050-1450 |
Skrzynia biegów |
ręczna 16 + 1 |
ręczna 12 + 1 |
Chłodnica |
3.350 zł |
3.675 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
3.260 zł |
5.354 zł |
Klocki hamulcowe |
800 zł / oś |
650 zł / oś |
Reflektor |
1.300 zł |
813 zł |
Filtr oleju |
150 zł |
72 zł |
Filtr powietrza |
200 zł |
261 zł |
Reflektor |
450 zł |
200 zł |
Zderzak przedni |
700 zł |
500 zł |
Chłodnica |
700 zł |
800 zł |
Czołowa szyba |
900 zł |
750 zł |
|
przebieg (tys. km) - cena netto |
przebieg (tys. km) - cena netto |
1995 |
1.150 - 39 tys. zł |
1.250 - 45 tys. zł |
1996 |
1.230 - 45 tys. zł |
970 - 55 tys. zł |
1997 |
830 - 70 tys. zł |
1.320 - 76 tys. zł |
1998 |
590 - 72 tys. zł |
980 - 87 tys. zł |
1999 |
530 - 85 tys. zł |
1.200 - 94 tys. zł |
2000 |
980 - 95 tys. zł |
1.350 - 100 tys. zł |
2001 |
1.100 - 110 tys. zł |
1.550 - 113 tys. zł |