Maszyny rolnicze. Ciągnik John Deere 5R
To jeden z najbardziej oczekiwanych tegorocznych debiutów na rynku ciągników. John Deere serii 5R jest maszyną uniwersalną, przeznaczoną dla gospodarstw małych i średnich, a właśnie tych w Polsce jest najwięcej. Do napędu ciągnika służy silnik wysokoprężny o pojemności 4,5 litra z systemem wtrysku bezpośredniego typu common rail. Chłodnicę (intercooler) umieszczono nad silnikiem, pod specjalną, perforowaną pokrywą. Maszyna rolnicza występuje w trzech wariantach mocy: 80, 90 i 100 KM.
Zdaniem samych konstruktorów ciągnik ten zaprojektowano specjalnie po to, aby spełnić wymagania stawiane przez rolników małych gospodarstw z produkcją roślinną, ze średnich gospodarstw z produkcją mieszaną oraz gospodarstw specjalistycznych. Konstrukcję maszyny oparto na pełnej ramie stalowej.
Ciągniki zaopatrywane są w kabiny klasy Premium. Cechą konstrukcji jest m.in. brak tylnych słupków narożnych (zamiast nich są szklane panele), co poszerza pole obserwacji. Dla zapewnienia odpowiednich warunków pracy operatorowi fotel posiada amortyzację. W zawieszeniu silnika zastosowano cztery łożyska przyczyniające się m.in. do minimalizowania drgań przenoszonych do kabiny.
Do napędu służy silnik wysokoprężny o pojemności 4,5 litra z systemem wtrysku bezpośredniego typu common rail (wcześniej jednostki tego rodzaju stosowano m.in. w ciągnikach John Deere serii 6030). Chłodnicę (intercooler) umieszczono nad silnikiem, pod specjalną, perforowaną pokrywą. Maszyna występuje w trzech wariantach mocy: 80, 90 i 100 KM. Wszystkie ciągniki mają takie same gabaryty. Napęd na cztery koła załączany jest elektrohydraulicznie.
Do wyboru są dwie przekładnie, w tym jedna z automatyczną zmianą biegów, bez potrzeby używania sprzęgła. Obie skrzynie współpracują z tempomatem, używanym wszędzie tam, gdzie wymagana jest stała prędkość obrotowa.
Zarówno w przednim, jak i w tylnym WOM zastosowano wielotarczowe sprzęgła chłodzone olejem. Zamontowano sterowanie zewnętrzne tylnym WOM (standardowo na lewym błotniku, opcjonalnie na błotniku prawym).
Silnik |
wysokoprężny, czterocylindrowy |
Moc maksymalna |
80, 90, 100 KM / 2.300 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy |
334, 376, 413 Nm / 1.100 obr/min |
Liczba biegów przód / tył |
16 / 16 |
Maksymalny udźwig podnośnika |
4.200 kg |
Wydatek pompy hydraulicznej |
65 l/min |
Maksymalny kąt skrętu kół przednich |
55 stopni |
Masa własna |
3.700 kg |
Długość / szerokość / wysokość |
3.950 / 2.175 / 2.540 mm |
Zbiornik paliwa |
130 l |