Maszyny budowlane. Scania 124C, podwozia konstrukcyjne (1995-2004)
Scania czwartej serii dość rzadko występuje jako pojazd budowlany. Jeżeli już tak się dzieje, ma zazwyczaj pod kabiną silnik o pojemności 11,7 litra i cztery osie. Scanie 124C - maszyny budowlane w Polsce możemy spotkać przede wszystkim jako betonomieszarki oraz wywrotki. Nie bez kozery jednak na budowach nie spotykamy ich zbyt często.
Czwarta generacja ciężkich pojazdów budowlanych (oznaczenie literą C) szwedzkiego producenta występowała w dwu-, trzy- i czteroosiowych wersjach. Na rodzimym rynku wtórnym najczęściej można znaleźć pojazdy z napędem 8x4 zarówno z zabudowami wywrotek, jak i betonomieszarek.
W konstrukcyjnych podwoziach spotkać można przeważnie najmniejszą z dostępnych kabin serii P o oznaczeniu CP14. Pod względem wielkości ta dzienna szoferka pozostawia sporo do życzenia - brakuje tutaj przestrzeni za fotelami, niezbyt dużo jest jej także na wysokość. Na osłodę pozostaje nieco niższe zabudowanie tej kabiny od stosowanych w transporcie międzynarodowym szoferek serii R i co za tym idzie prostszy dostęp do wnętrza. Kokpit jest ergonomiczny i wykończony przyzwoitymi materiałami. Szoferka nie ma problemów z korozją, a jej mechaniczne zawieszenie jest nieco bardziej wytrzymałe od wersji drogowych. Niestety rdza może pojawić się na ramie pojazdu. W większości przypadków nie jest to zjawisko postępujące, przed zakupem jednak radzimy dokładnie sprawdzić ten element, tym bardziej że powszechną praktyką w naszym kraju jest przeciążanie pojazdów, co dodatkowo niekorzystnie może wpływać na kondycję ramy.
Najczęściej spotykany jest oszczędny rzędowy sześciocylindrowy silnik o pojemności 11,7 litra, który w najpopularniejszej wersji z elektronicznym wtryskiem ma moc: 400, 420, 440 lub 470 KM. W pojazdach budowlanych polecamy najmocniejsze jego odmiany, w praktyce jednak ciężko je spotkać i zazwyczaj trzeba zadowolić się wersją 420-konną, której może nieco brakować mocy. Jak w każdej Scanii z tego okresu, uważać trzeba na tankowane paliwo, które gdy jest złe, może uszkodzić pompowtryskiwacze. Awaryjne bywają skrzynie biegów, ale sprzęgła są trwałe.
Za trwałe uchodzą także pozostałe elementy pojazdu, przede wszystkim zawieszenie oraz układy kierowniczy i hamulcowy. "Czwórka" ma także mało elektroniki, co jest plusem na budowach.
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Scania jest droga w zakupie, ale odwdzięcza się niskim spalaniem i rzadko się psuje. W pojazdach budowlanych radzę częściej wymieniać olej w silniku, nawet co 10 tys. km. Szybciej niż w pojazdach drogowych powinno się także wymieniać olej w tylnym moście i skrzyni biegów - najlepiej co 50 tys. km. Części do "czwórki" są dostępne i nie aż tak drogie. Przed zakupem radzę sprawdzić stan silnika, przeniesienia napędu i skrzyni biegów - drogich w naprawie.
Dopuszczalna masa całkowita |
32.000 kg |
32.000 kg |
Nośność |
13.500 kg |
14.000 kg |
Rozstaw osi |
5.100 mm |
5.020 mm |
Poj. silnika / cylindry |
11,7 l / R6 |
13,8 l / R6 |
Moc maksymalna |
420 KM |
420 KM |
przy obr/min |
1.700-1.800 |
1.900 |
Maks. moment obrotowy |
1.950 Nm |
1.900 Nm |
przy obr/min |
1.050-1450 |
1.100 |
Skrzynia biegów |
ręczna 12 + 1 |
ręczna 16 + 1 |
Pojemność gruszki |
10 m sześc. |
9 m sześc. |
Chłodnica |
3.675 zł |
4.910 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
5.354 zł |
4.070 zł |
Okładziny hamulcowe |
519 zł / oś |
800 zł / oś |
Reflektor |
813 zł |
310 zł |
Filtr oleju |
72 zł |
50 zł |
Filtr powietrza |
261 zł |
160 zł |
Reflektor |
200 zł |
250 zł |
Zderzak przedni |
500 zł |
700 zł |
Chłodnica |
800 zł |
1.000 zł |
Czołowa szyba |
750 zł |
1.300 zł |
1995 |
450 - 72 tys. zł |
310 - 65 tys. zł |
1996 |
550 - 85 tys. zł |
750 - 70 tys. zł |
1997 |
320 - 98 tys. zł |
450 - 78 tys. zł |
1998 |
440 - 105 tys. zł |
800 - 80 tys. zł |
1999 |
344 - 113 tys. zł |
1.290 - 88 tys. zł |