Opony. Są nowości na rynku
Wiele wskazuje na to, że pomimo kryzysowej psychozy ten rok będzie całkiem dobry dla firm oferujących nowe opony do maszyn budowlanych. W sprzedaży pojawi się także kilka nowości. Jedną z nich jest opona Dunlopa o oznaczeniu PG75 RCL, przeznaczona do ładowarek pracujących w firmach recyklingowych. Dunlop PG75 RCL dostępny jest w rozmiarze 405/70R20, używanym w większości maszyn Komatsu, Volvo, Liebherr i innych kompaktowych ładowarkach kołowych, często stosowanych w ośrodkach recyklingu złomu, szkła, drewna i odpadów komunalnych.
Nowością jest też opona Bridgestone VJT, przeznaczona do ładowarek o wadze od 10 do 30 ton i wozideł przegubowych o masie od 20 do 45 ton. Kolejną z nowości jest radialna opona Goodyear IT620T, przeznaczona do ładowaczy teleskopowych z mocniejszymi silnikami i o większym udźwigu. Na razie jedynym dostępnym rozmiarem nowej gamy jest 460/70R24.
Według danych firmy analitycznej Europol, w 2008 r. sprzedało się niemal tyle samo opon co w rekordowym 2007 (około 20 tys. sztuk). Dodajmy, że Europol analizuje sprzedaż tylko pięciu firm z branży (Bridgestone, BF Goodrich, Continental, Good- year i Michelin), a duża część sprzedaży to opony innych marek, pochodzących ze Słowacji, Indii i przede wszystkim z Chin. Co ciekawe, opony do maszyn sprzedawały się dobrze, zaś te przeznaczone dla rolnictwa i do ciężarówek notowały spadki sprzedaży. Dla opon budowlanych ten rok będzie najprawdopodobniej tylko nieco gorszy: - Na razie mamy dane dopiero za dwa pierwsze miesiące, ale już widać, że spadek sprzedaży nie jest tak dramatyczny, jak przypuszczano - informuje Marcin Niewulis z działu sprzedaży opon do kompaktowych maszyn budowlanych Michelin Polska.
- W tym roku wiosna przyszła późno, co również ma kolosalne znaczenie, ja jednak jestem optymistą i zakładam, że globalny spadek sprzedaży nowych opon do maszyn budowlanych w całym 2009 r. nie będzie większy niż 10 procent w stosunku do 2008.
Do ładowarek, wozideł...
W tym roku nie zabraknie nowości. Jedną z nich jest opona Dunlopa o oznaczeniu PG75 RCL, która przeznaczona jest do ładowarek pracujących w firmach recyklingowych. Opona ma szeroki, głęboki, niekierunkowy bieżnik, który wydłuża jej żywotność i dodatkowo chroni ją przed pękaniem czy przecięciem przez ostre przedmioty. Zastosowano w niej wzór z pełną sekcją środkową oraz wcięciami na barkach opony, które polepszają trakcję, a całość osadzona jest na przemysłowej osnowie i pasie. Górna część ściany bocznej posiada obrzeże ślizgowe, aby zmniejszyć ryzyko uszkodzeń. Dunlop PG75 RCL dostępny jest w rozmiarze 405/70R20, używanym w większości maszyn Komatsu, Volvo, Liebherr i innych kompaktowych ładowarkach kołowych, często stosowanych w ośrodkach recyklingu złomu, szkła, drewna i odpadów komunalnych.
Nowością jest też opona Bridgestone VJT, przeznaczona do ładowarek o wadze od 10 do 30 ton i wozideł przegubowych o masie od 20 do 45 ton. Ściany boczne VJT zostały tak wyprofilowane, aby minimalizować uszkodzenia wynikające z przecięć. Kolejnym elementem są dodatkowe wzmocnienia, które nadają oponie odporność na otarcia i przecięcia podczas przenoszenia dużego ładunku, a także redukują wibracje, zapewniając wysoki komfort jazdy.
...i ładowaczy
Kolejną z nowości jest radialna opona Goodyear IT620T, przeznaczona do ładowaczy teleskopowych z mocniejszymi silnikami i o większym udźwigu. Na razie jedynym dostępnym rozmiarem nowej gamy jest 460/70R24.
Janusz Krupa, menedżer opon ciężarowych, rolniczych i przemysłowych w Goodyear Dunlop Tires Polska, motywuje jej wprowadzenie w następujący sposób: - Nowe modele telehandlerów, które pojawiają się na rynku, są bardziej uniwersalne i można je wyposażyć w większą liczbę wideł do palet, platform podnośników czy łyżek do ładowania, przez co często zastępują tradycyjne dźwigi i podnośniki. Niektóre oferują nawet możliwość podłączenia sprzętu z tyłu, przez co łatwo można je zamienić np. w pług. Ich uniwersalność i różnorodność stawiają nowe wymagania przed oponami montowanymi w tych maszynach.
Dopuszczalna masa całkowita |
32.000 kg |
32.000 kg |
Nośność |
13.500 kg |
14.000 kg |
Rozstaw osi |
5.100 mm |
5.020 mm |
Poj. silnika / cylindry |
11,7 l / R6 |
13,8 l / R6 |
Moc maksymalna |
420 KM |
420 KM |
przy obr/min |
1.700-1.800 |
1.900 |
Maks. moment obrotowy |
1.950 Nm |
1.900 Nm |
przy obr/min |
1.050-1450 |
1.100 |
Skrzynia biegów |
ręczna 12 + 1 |
ręczna 16 + 1 |
Pojemność gruszki |
10 m sześc. |
9 m sześc. |
Chłodnica |
3.675 zł |
4.910 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
5.354 zł |
4.070 zł |
Okładziny hamulcowe |
519 zł / oś |
800 zł / oś |
Reflektor |
813 zł |
310 zł |
Filtr oleju |
72 zł |
50 zł |
Filtr powietrza |
261 zł |
160 zł |
Reflektor |
200 zł |
250 zł |
Zderzak przedni |
500 zł |
700 zł |
Chłodnica |
800 zł |
1.000 zł |
Czołowa szyba |
750 zł |
1.300 zł |
1995 |
450 - 72 tys. zł |
310 - 65 tys. zł |
1996 |
550 - 85 tys. zł |
750 - 70 tys. zł |
1997 |
320 - 98 tys. zł |
450 - 78 tys. zł |
1998 |
440 - 105 tys. zł |
800 - 80 tys. zł |
1999 |
344 - 113 tys. zł |
1.290 - 88 tys. zł |