Po 11 miesiącach 2008 r. na rynki zagraniczne trafiły produkty motoryzacyjne o łącznej wartości 16,71 mld euro. Ostatnie miesiące roku wykazały znaczne spowolnienie eksportu - informuje Polska Izba Motoryzacji. Dynamika zaczęła się niekorzystnie zmieniać od października 2008 r., kiedy to eksport polskiego przemysłu motoryzacyjnego osiągnął poziom z października 2005 roku.
Po 11 miesiącach 2008 r. na rynki zagraniczne trafiły produkty motoryzacyjne o łącznej wartości 16,71 mld euro. Ostatnie miesiące roku wykazały znaczne spowolnienie eksportu - informuje Polska Izba Motoryzacji. Dynamika zaczęła się niekorzystnie zmieniać od października 2008 r., kiedy to eksport polskiego przemysłu motoryzacyjnego osiągnął poziom z października 2005 roku. Porównując wyniki z października 2008 r. do października 2007 r., sytuacja wydaje się być bardzo niepokojąca (70,1 proc.).
W eksporcie branży motoryzacyjnej dominującą rolę odgrywają 3 grupy produktów: samochody osobowe i samochody towarowo-osobowe, części i komponenty oraz silniki wysokoprężne.
Ich łączny udział w eksporcie branży po 11 miesiącach br. wyniósł 83,61%. Do pierwszej piątki krajów eksportowych zaliczamy Niemcy, Włochy, Wielką Brytanię, Francję i Hiszpanię. Mimo znaczących spadków pod koniec roku PIM podtrzymuje prognozę, że w 2008 r. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego może osiągnąć poziom 18,5-19 mld euro.