Wiadomości z rynku

piątek
1 listopada 2024

Dwa miliony Fiatów Ducato

Samochody dostawcze. W Polsce najlepiej sprzedaje się Fiat
20.03.2009 00:00:00
Fiat wyprodukował niedawno dwumilionowy egzemplarz modelu Ducato, wytwarzanego od 1981 roku. Jednocześnie firma z satysfakcją informuje, że - według statystyk Samaru za rok 2008 - samochód ten jest najlepiej sprzedającym się autem dostawczym w naszym kraju. Auto od 28 lat trafia zarówno do małych przedsiębiorców, rzemieślników, handlowców czy rolników, jak i do dużych firm oraz klientów specjalnych, takich jak władze lokalne, siły porządkowe, administracja publiczna czy służby sanitarne. Fiat Ducato jest dobrze oceniany przez firmy karoseryjne, zarówno w segmencie aut przeznaczonych do spędzania wolnego czasu (camper, autocaravan, motorhome), w segmencie przewozu osób (minibus, gimbus, ambulans, auta do przewozu osób niepełnosprawnych), jak i w przedziale rynku zabudów do transportu towarów (chłodnie, samochody opancerzone do przewozu kosztowności czy handel obwoźny).
W ubiegłym roku sprzedano w Polsce 5.074 Fiaty Ducato, co oznacza wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem 2007 o prawie 38 procent. Włoski dostawczak wyprzedził Forda Transita (3.588 sztuk), Peugeota Boxera (2.958) i Renault Mastera (2.733).
Auto z historią
Ducato narodziło się dzięki umowie pomiędzy Fiatem i PSA. Porozumienie podpisane w 1978 roku doprowadziło do powstania spółki joint venture (jej istnienie ostatnio przedłużono do 2017 r.) oraz do budowy zakładów produkcyjnych Sevel w Val di Sangro, gdzie produkowane są Ducato oraz bliźniacze modele PSA (pojazdy, które każda z tych firm sprzedaje niezależnie). Zakłady te stale zwiększały produkcję, obecnie jest ona na stabilnym poziomie ponad 250 tys. egz. rocznie.
Auto od 28 lat trafia zarówno do małych przedsiębiorców, rzemieślników, handlowców czy rolników, jak i do dużych firm oraz klientów specjalnych, takich jak władze lokalne, siły porządkowe, administracja publiczna czy służby sanitarne. Jest dobrze oceniane przez firmy karoseryjne, zarówno w segmencie aut przeznaczonych do spędzania wolnego czasu (camper, autocaravan, motorhome), w segmencie przewozu osób (minibus, gimbus, ambulans, auta do przewozu osób niepełnosprawnych), jak i w przedziale rynku zabudów do transportu towarów (chłodnie, samochody opancerzone do przewozu kosztowności czy handel obwoźny).
W 1994 roku wprowadzono na rynek drugą generację tego modelu. Styliści odeszli wtedy od idei jednego modelu bazowego z wieloma wariantami wyposażenia i zaproponowali gamę różnych pojazdów, wyspecjalizowanych do pełnienia różnych zadań i o różnej ładowności. Projektantom udało się stworzyć ponad 2 tysiące wariantów, a klienci szybko potwierdzili, że to był słuszny wybór: sprzedaż i udziały w rynku przekroczyły oczekiwania już w pierwszym roku sprzedaży, zaś prasa specjalistyczna doceniła innowacyjny charakter Ducato, przyznając mu prestiżowy tytuł "Van of the Year 1994". W roku 2000 zadebiutowało Ducato 2.8 JTD z wtryskiem common rail, o mocy 127 KM i momencie obrotowym 300 Nm, które szybko stało się najbardziej popularne w całej gamie. W 2006 r. pojawiła się trzecia generacja Ducato.
Z nową mocą
W dzisiejszym Ducato warto zwrócić uwagę na jednostkę napędową Fiata, 16-zaworowy silnik 2.3 Multijet Euro 4 o mocy 120 KM i momencie obrotowym 320 Nm, charakteryzujący się zużyciem paliwa zredukowanym prawie o 23% w stosunku do poprzedniej generacji Ducato - obowiązkowe przeglądy co 45 tys. km oraz filtr cząstek stałych dostępny na zamówienie. Najmocniejszy silnik w gamie, 160 Multijet Power (157 KM i maksymalny moment obrotowy 400 Nm), wyróżnia się natomiast wielką przyjemnością w czasie jazdy dzięki swojej dużej elastyczności, szybkim reakcjom i bardzo dobremu wyciszeniu. Innowacje mechaniczne i technologiczne zastosowane w tym silniku pozwoliły na podniesienie odstępów pomiędzy wymianą oleju do 45 tys. km lub 24 miesięcy; silnik ten posiada łańcuch rozrządu "for life" (czyli bez konieczności wymiany) oraz zautomatyzowaną, 6-stopniową skrzynię biegów o nazwie Comfort-Matic, a także, na zamówienie, filtr cząstek stałych.
Kolejnym oczkiem w głowie Ducato jest wyposażenie infotelematyczne, takie jak system Blue&Me powstały dzięki współpracy Fiat Group Automobiles i Microsoft, oferujący piktogramową nawigację satelitarną, aktywowaną m.in. poprzez komendy głosowe, jak również mapy krajowe zapisane na kluczu USB w wyposażeniu dodatkowym. Ponadto technologia Bluetooth pozwala na wykonywanie połączeń i odbieranie rozmów telefonicznych, odsłuchiwanie przychodzących wiadomości SMS oraz odtwarzanie ulubionej muzyki - po podłączeniu własnej przenośnej pamięci USB - bez konieczności odrywania rąk od kierownicy.
Teraz metan?
Podczas ostatnich targów w Hanowerze została zaprezentowana wersja Ducato Natural Power, o podwójnym zasilaniu metanem i benzyną, która dostępna będzie od kwietnia bieżącego roku. Według producenta silnik napędzany gazem ziemnym (CNG) stanowi dzisiaj najbardziej właściwy wybór technologiczny dostępny od zaraz do rozwiązania problemów zanieczyszczenia powietrza na obszarach miejskich. Wykorzystanie metanu pozwala na około 23-procentową redukcję emisji CO2 oraz wyeliminowanie emisji cząstek stałych. Pod względem ekonomicznym wybór metanu stanowi wartościową alternatywę w stosunku do paliw tradycyjnych (olej napędowy i benzyna) - coraz bardziej poddających się wzrostom cen. Ducato może zatem poruszać się we wszystkich strefach miejskich z ograniczeniami ruchu, nie mówiąc już o możliwości bezpiecznego parkowania w garażach. Ponadto sieć dystrybucji metanu rośnie z roku na rok: na przykład we Włoszech obecnie można naliczyć ponad 600 instalacji z przewidywaniem uruchomienia około 100 nowych dystrybutorów w najbliższym czasie.
Tysiące wariantów
Zastosowana w trzeciej generacji Ducato modułowa koncepcja nadwozia pozwala skonfigurować średni pojazd przeznaczony do najróżniejszych zadań - różne odmiany wersji furgon, mikrobusy oraz pojazdy do adaptacji. Auto ma cztery wielkości rozstawu osi, trzy wysokości przestrzeni ładunkowej i pięć wersji DMC. Do wyboru są trzy turbodiesle Multijet: 2.2 (100 KM), 2.3 (120 KM) i 3.0 (157 KM). Kabiny standardowe i podwójne. W sumie umożliwia to stworzenie ponad dwóch tysięcy wariantów Ducato. Ceny zaczynają się od 70.164 zł netto za podwozie do zabudowy oraz od 76.148 zł netto za furgon, minus rabaty.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.