Samochody ciężarowe. Mercedes Atego 1224L z zabudową kurtynową
Wprowadzone przed kilku laty opłaty na niemieckich autostradach dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 12 ton spowodowały, że wielu przewoźników zaczęło poszukiwać ciężarówek o dmc zbliżonej, ale nie przekraczającej tej granicy. Do tej kategorii pojazdów należy Mercedes Atego 1224L (dmc 11.990 kg), którego testowaliśmy. Na korzyść tej ciężarówki przemawia fakt, że posiada ona sprawną skrzynię biegów, łatwy dostęp do kabiny i wygodny fotel kierowcy.
Minusami Mercedesa Atego są natomiast - nieporęczna dźwignia zmiany biegów, utrudnione poruszanie się w kabinie oraz refleksy na bocznej szybie po zmroku.
Pojazd zabudowano przeszło 7-metrową skrzynią kurtynową, zaś do napędu zastosowano rzędowy, sześciocylindrowy silnik o pojemności 6,4 litra i mocy 238 KM spełniający normę Euro 5.
Przestronna kabina
Testowe Atego wyposażono w podwyższaną, sypialną kabinę L, która jest największą z dostępnych szoferek w tym modelu (długość 2.243 mm, wysokość 2.150 mm). Wewnętrzna wysokość kabiny wynosi 1.920 mm, czyli większość kierowców, stojąc w środku, nie musi schylać głowy. Jednak przejście z jednej strony kabiny na drugą jest utrudnione. Zawadza zamontowany na tunelu silnika rozbudowany panel z uchwytami na napoje.
Kierowca Atego z pewnością doceni niskie zawieszenie szoferki nad podłożem, na wysokości 818 mm. Porównywalną kabinę konkurencyjnego DAF-a LF55 dzieli od podłoża 1.135 mm. Ponadto wejście i wyjście ułatwia pneumatyczny fotel (wyposażenie standardowe), który po wyłączeniu silnika automatycznie opuszcza się, a po włączeniu zapłonu podnosi się do ostatnio zapamiętanego ustawienia. Do tego szeroki zakres regulacji oparcia i siedziska gwarantuje wygodę podczas jazdy. W nocy uwidacznia się drobny feler: podświetlona tablica zegarów odbija się na bocznej szybie kierowcy i zakłóca obraz w lewym bocznym lusterku.
Jazda z automatem
Silnik jest nieco głośniejszy niż 220-konny silnik DAF-a LF45. Natomiast zautomatyzowana, sześciostopniowa skrzynia Telligent jest trochę "szybsza" niż zautomatyzowany AS-Tronic w DAF-ie. Przy ruszaniu nie zastanawia się, które przełożenie wybrać.
Za to nieporęczna jest dźwignia zmiany biegów, choć zamontowano ją w optymalnym miejscu, na prawym podłokietniku fotela kierowcy. Kiedy trzeba zmienić tryb przekładni, razem z ruchem dźwigni konieczne jest wciśnięcie przycisku, co nie jest wygodne. Lepszy byłby dżojstik (jak w Volvo FH) albo pokrętło (jak w DAF-ach).
Na uwagę zasługuje układ zapobiegający staczaniu się pojazdu ze wzniesienia, zintegrowany z układem hamulcowym (dostępny w opcji). Przydaje się np. podczas oczekiwania na zielone światło na skrzyżowaniu.
Ze składanym dachem
Kurtynowa zabudowa skrzyniowa to konstrukcja firmy Wecon. Godny uwagi jest składany dach, który przydaje się podczas tzw. wysokiego załadunku. Po złożeniu dachu towar można ładować wózkiem widłowym na całą wysokość zabudowy, po czym dach jest rozkładany i spełnia rolę dodatkowego zabezpieczenia ładunku.
Aluminiowe drzwi tylne (otwierane pod kątem 270 stopni) mają zabezpieczenia przed przypadkowym zamknięciem. Wejście do zabudowy ułatwia wysuwana drabinka.
Zastosowanie w tylnym zawieszeniu miechów powietrznych pozwoliło na wyposażenie pojazdu w pneumatyczną regulację wysokości zawieszenia. Regulowana - za pomocą pilota na elastycznym kablu - wysokość tylnego zawieszenia (do 120 mm w górę i do 80 mm w dół od wysokości do jazdy) pozwala na dopasowanie zabudowy do rampy załadunkowej.
Choć Mercedes Atego to pojazd przeznaczony głównie do transportu dystrybucyjnego, to jednak w wersji 1224L, czyli z kabiną sypialną, może być również eksploatowany w transporcie lżejszych towarów na dłuższych dystansach.
Plusy
Sprawna skrzynia biegów. Łatwy dostęp do kabiny. Wygodny fotel kierowcy.
Minusy
Nieporęczna dźwignia zmiany biegów. Utrudnione poruszanie się w kabinie. Refleksy na bocznej szybie po zmroku.
Dopuszczalna masa całkowita |
11.990 kg |
Ładowność |
4.960 kg |
Objętość ładowni |
54,7 m sześc. |
Wymiary ładowni (długość / szerokość / wysokość) |
7.400 / 2.550 / 2.900 mm |
Wymiary pojazdu (długość / szerokość / wysokość) |
9.264 / 2.550 / 3.800 mm |
Rozstaw osi |
5.360 mm |
Typ kabiny |
sypialna |
Silnik |
R6, turbodiesel z common rail, 6,4 l |
Moc maksymalna |
238 KM przy 2.200 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy |
850 Nm przy 1.080 obr/min |
Zbiornik paliwa |
180 l |
Skrzynia biegów |
zautomatyzowana Telligent, 6-stopniowa |
Napęd |
4x2 |
Zawieszenie przednie |
na resorach parabolicznych |
Zawieszenie tylne |
na miechach powietrznych (4) |
Układ hamulcowy |
tarcze z przodu i z tyłu, hamulec silnikowy |
Wyposażenie pojazdu testowego, m.in. |
elektryczna regulacja szyb bocznych i lusterek, centralny zamek, radioodtwarzacz z CD, reflektory przeciwmgłowe, klimatyzacja. |
Gwarancja mechaniczna / perforacyjna |
1 rok / 2 lata |
Przeglądy techniczne |
wg wskazań komputera |