Samochody ciężarowe. Mitsubishi Fuso Canterem 7,5 t z zabudową kontenerową
Canter przydaje się w miejskim transporcie dystrybucyjnym jako alternatywa dla typowych dostawczaków, gdy trzeba przewieźć ładunek o sporych wymiarach. Auto jest jak na swoje rozmiary zwrotne, choć mało komfortowe. Podczas naszego testu znaleźliśmy kilka zalet ciężarówki. Należą do nich: elastyczny silnik, poręcznie usytuowana dźwignia zmiany biegów i wydajny hamulec silnikowy. Minusy Mitsubishi Fuso Canterem 7,5 t z zabudową kontenerową to z kolei zbyt cienkie koło kierownicy, bujanie nieobciążonego pojazdu oraz brak elektrycznej regulacji lusterek w standardzie.
Obecny model Cantera jest na rynku od 2005 roku. Testowaliśmy egzemplarz z zabudową kontenerową, z najdłuższym rozstawem osi 4.470 mm, o dopuszczalnej masie całkowitej 7,5 tony.
Kierowca ma lepiej
Choć Canter nominalnie należy do segmentu małych ciężarówek, to jednak jego kabina bardziej przypomina samochód dostawczy. W trzyosobowej szoferce nie ma co liczyć na nadmiar swobody. Co prawda miejsca na nogi jest więcej niż w poprzednim modelu, ale tak jak dawniej podwójny fotel pasażera jest za wąski dla dwóch osób. Pół biedy, gdy auto jest eksploatowane w mieście, lecz na dłuższych trasach dwójce pasażerów będzie naprawdę ciasno.
W lepszej sytuacji jest kierowca, który do dyspozycji ma fotel Isringhausen (standard), z regulacją obciążenia, ustawienia siedziska (także na wysokość) i pneumatyczną amortyzacją. Gorzej z kierownicą. Jej małe i cienkie koło źle leży w dłoniach. Poza tym kolumna kierownicy jest regulowana tylko w poziomie i zakres tej regulacji jest niewystarczający.
Plusem jest dźwignia zmiany biegów umieszczona pośrodku kokpitu, jak w większości dostawczaków (poprzednio była przy fotelu). Manetka zajmuje mało miejsca i nie utrudnia przemieszczania się w kabinie.
Widoczność nie budzi zastrzeżeń. Dotyczy to także bocznych lusterek z dużymi zwierciadłami. Szkoda jednak, że aby ustawić prawe lusterko, trzeba wysiąść z kabiny.
Cicho, ale w galopie
W miejskim ruchu czterocylindrowy silnik wysokoprężny 4,9 l 180 KM Euro 4 jest dynamiczny, ale co ważniejsze, jest elastyczny i nie zmusza do częstej zmiany biegów. To ważne, bo dźwignia biegów jest oporna w działaniu. Szczególnie dało się to odczuć przy redukcji z biegu 5. na 4. oraz przy włączaniu wstecznego.
Na trasie dynamika jest już mniej odczuwalna. Wyprzedzanie innych pojazdów idzie z oporem. Prawie 3 tony masy własnej, a przede wszystkim ponad 3-metrowej wysokości nadwozie jest skutecznym aerodynamicznym "hamulcem".
Na uznanie zasługuje łagodna praca jednostki napędowej. Silnik nie przeszkadza w kabinie, a i na zewnątrz, nawet po porannym uruchomieniu nie jest głośny.
Jazda Canterem po polskich drogach, pełnych dziur i kolein, do przyjemnych nie należy. Auto podskakuje na poprzecznych nierównościach, a w koleinach buja na boki. Przyczyną są nie tylko 17-calowe koła, stosunkowo małe, jak na taki pojazd (zwykle stosowane są 19,5-calowe), ale przede wszystkim mocno cofnięta przednia oś.
Ważnym "pomocnikiem" kierowcy jest hamulec silnikowy, rzadko spotykany w takich ciężarówkach.
Ładownia z windą
Ładownię wykonano z laminatu - materiału, który łatwo utrzymać w czystości, ale który jest też podatny na uszkodzenia zewnętrzne. Ten typ zabudowy nadaje się do przewozu ładunków lekkich, ale za to o sporych wymiarach lub do transportu artykułów żywnościowych.
Dostęp do środka jest możliwy z tyłu przez drzwi dwuskrzydłowe, otwierane pod kątem 270 stopni. Wrota wyposażono w drabinki oraz zabezpieczenia przed przypadkowym zamknięciem zamków. Dodatkowo kontener wyposażono w windę hydrauliczną o nośności 1,5 tony, którą można sterować nożnymi przyciskami zainstalowanymi na jej platformie.
Pojazd z zabudową kontenerową znajdzie zastosowanie głównie w transporcie dystrybucyjnym na średnich dystansach. Jednak zwrotny Canter może z powodzeniem poruszać się także w miastach.
Plusy
Elastyczny silnik. Poręcznie usytuowana dźwignia zmiany biegów. Wydajny hamulec silnikowy.
Minusy
Za cienkie koło kierownicy. Bujanie nieobciążonego pojazdu. Brak elektrycznej regulacji lusterek w standardzie.
Dopuszczalna masa całkowita |
7.500 kg |
Ładowność |
4.580 kg |
Objętość ładowni |
31,3 m sześc. |
Wymiary ładowni - długość/szerokość/wysokość |
6.200/2.300/2.200 mm |
Wymiary pojazdu - długość/szerokość/wysokość |
7.560/2.300/3.120 mm |
Rozstaw osi |
4.470 mm |
Silnik |
R4, turbodiesel z common rail, 16V, 4.899 ccm |
Moc maksymalna |
180 KM przy 2.700 obr/min |
Maks. moment obrotowy |
530 Nm przy 1.600 obr/min |
Skrzynia biegów |
manualna, sześcioprzełożeniowa |
Napęd |
4x2 (na tył) |
Zawieszenie - przód/tył |
półeliptyczne, laminowane resory piórowe ze stabilizatorami |
Układ hamulcowy: |
z ABS, tarcze z przodu (wentylowane) i z tyłu |
Wyposażenie pojazdu testowego |
m.in. wspomaganie kierownicy, centralny zamek, radioodtwarzacz z CD, reflektory przeciwmgłowe, klimatyzacja. |
Gwarancja mech. / perforacyjna |
3 lata lub 100 tys. km / 3 lata |
Przeglądy techniczne |
co 22,5 tys. km |