Ciągniki siodłowe. MAN TGA D20 z kabiną XXL
Główną zaletą MAN-a TGA z silnikiem D20 jest niskie zużycie paliwa. Ma także bardzo wygodną szoferkę o oznaczeniu XXL. Awaryjność pojazdu utrzymuje się na niskim poziomie. Podczas naszego testu zauważyliśmy również inne plusy MAN-a. Należą do nich: obszerna i funkcjonalna szoferka, niska utrata wartości i dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Minusy ciągników siodłowych MAN TGA D20 to z kolei - awarie pompy olejowej w autach z 2004 roku, wariująca elektronika, defekty synchronizatorów skrzyni biegów oraz nie dość wysoka jakość wykończenia wnętrza.
Silnik D20 z wtryskiem common rail pojawił się w MAN-ie TGA przed pięcioma laty. W zeszłym roku zaprezentowano następcę opisywanego modelu, TGX, jednak w polskiej fabryce koncernu wciąż powstają MAN-y TGA z silnikiem D20, które sprzedawane są na niektórych rynkach wschodzących, np. rosyjskim.
Ciągniki siodłowe TGA mogą mieć dwie (4x2) lub trzy osie (6x2 i 6x4). Wersje 4x2 mają dwa rozstawy osi: 3.600 i 3.900 mm, trzyosiowe występują z rozstawami: 3.200, 3.900 lub 3.950 mm.
Na rynku najwięcej jest pojazdów z największą kabiną o nazwie XXL. To typowa sypialka z dwoma kojami. Jej wewnętrzna, wynosząca 2.100 mm wysokość jest identyczna jak w Volvo FH z kabiną L2H3 i tylko o 155 mm mniejsza niż w rekordowej pod tym względem kabinie DAF-a XF Super Space. Kierowcy MAN-a chwalą dużą liczbę schowków i dobre ogrzewanie postojowe. Ganiona jest jakość wykończenia i kiepskie na tle konkurencji plastiki wnętrza. Mechanicy dorzucają niedużą wytrzymałość zawieszenia kabiny na polskich drogach. Korozja nie występuje.
Silnik D20 ma wersje mocy: 310, 320, 350, 360, 390, 400, 430 i 440 KM. Pali średnio o pięć litrów ON na 100 km mniej niż starszy motor z rzędową pompą wtryskową. W pierwszym roku produkcji nowszego silnika psuła się jednak pompa olejowa, co mogło prowadzić nawet do zatarcia motoru. Przed zakupem auta z 2004 r. warto sprawdzić, czy wymieniono w nim pompę na model wolny od wad. Poza tym silnik D20 bierze około litra oleju na 1.000 km. 16-biegowa skrzynia ZF miewa czasem problemy z synchronizatorami.
Przypadłością nowszych TGA są także komunikaty o awariach i błędach wyświetlane przez komputer, których przyczyną może być np. zaśniedziały styk. Te usterki nie są trudne do usunięcia.
TGA jest popularne i cenione, wolno traci więc na wartości.
Ekspert
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
– MAN TGA w tym przedziale rocznikowym jest raczej bezawaryjny, nie zaobserwowaliśmy często powtarzających się usterek, najczęściej te drobne były spowodowane złą eksploatacją przez korzystającego. Niezaprzeczalnym minusem pojazdu jest brak możliwości samodzielnego poradzenia sobie nawet z niewielkimi defektami sygnalizowanymi przez komputer. Ze względu na dużą ilość elektroniki w pojeździe wyeliminowanie jej jest zwykle możliwe tylko w wyspecjalizowanym serwisie.
Plusy
Niskie zużycie paliwa. Obszerna i funkcjonalna szoferka. Niska utrata wartości. Dobre zabezpieczenie antykorozyjne.
Minusy
Awarie pompy olejowej w autach z 2004 roku. Wariująca elektronika. Defekty synchronizatorów skrzyni biegów. Nie dość wysoka jakość wykończenia wnętrza.
DMC zestawu techn. / administracyjna |
44.000 / 40.000 kg |
44.000 / 40.000 kg |
Masa własna |
7.320 kg |
6.740 kg |
Rozstaw osi |
3.600 mm |
3.800 mm |
Poj. silnika / cylindry |
10,5 l / R6 |
12,6 l / R6 |
Moc maksymalna |
440 KM |
430 KM |
przy obr/min |
1.900 |
1.900 |
Maksymalny moment obrotowy |
2.100 Nm |
2.100 Nm |
przy obr/min |
1.000-1.400 |
1.100-1.350 |
Skrzynia biegów |
ręczna 16 + 1 |
ręczna 16 + 1 |
Chłodnica |
4.200 zł |
2.900 zł |
Sprzęgło (tarcza + docisk + łożysko) |
6.700 zł |
3.600 zł |
Klocki hamulcowe |
850 zł / oś |
700 zł / oś |
Reflektor przedni |
1.300 zł |
800 zł |
Filtr oleju |
100 zł |
180 zł |
Filtr powietrza |
350 zł |
250 zł |
Reflektor |
350 zł |
300 zł |
Zderzak przedni |
700 zł |
550 zł |
Szyba czołowa |
600 zł |
700 zł |
Chłodnica |
1.000 zł |
1.100 zł |
2004 |
730 – 126 tys. zł |
430 – 120 tys. zł |
2005 |
420 – 135 tys. zł |
520 – 134 tys. zł |
2005 |
150 – 155 tys. zł |
160 – 155 tys. zł |
2006 |
150 – 168 tys. zł |
254 – 160 tys. zł |
2006 |
250 – 166 tys. zł |
210 – 169 tys. zł |
2007 |
90 – 175 tys. zł |
170 – 178 tys. zł |