Samochody dostawcze. SsangYong Actyon Sports 2.0 Xdi Elegance z automatem
Automat Actyona Sports, dostępny na polskim rynku od maja 2008 r., ma sześć biegów, dwa więcej niż poprzedni. Zwiększa komfort pracy kierowcy, tym bardziej że standardowy, pięciobiegowy manual bywa mało precyzyjny. Jednak z nowym automatem pikap nie ma "kopyta". Podczas naszych testów na plus pikapowi SsangYong zaliczyliśmy miękką pracę automatu, zimowy tryb skrzyni oraz skórzane fotele w seryjnej wersji.
Minusy koreańczyka to słaby zryw, mała ładowność oraz regulacja kierownicy w jednej płaszczyźnie.
Jeździłem Actyonem Sports w szczytowej wersji wyposażenia Elegance. Automatyczna przekładnia jest oferowana za dopłatą (5.738 zł netto, promocyjnie 4.918 zł) do dwóch najbogatszych odmian, Comfort i Elegance. Do podstawowego Base nie można jej dokupić.
Kultura przede wszystkim
Zmiana biegów przebiega łagodnie. Tak kulturalnie, z wyczuciem pracujący automat pasuje do silnika cichszego niż w innych pikapach dostępnych w polskich salonach. Maksymalny moment 310 Nm przypada między 1.800 a 2.700 obr./min, a więc w szerokim zakresie. Na VI biegu przy prędkości ok. 85 km/h obroty nie przekraczają 1.800/min, w efekcie jest cicho, a spalanie umiarkowane. Sześciobiegowy automat w pikapie można mieć jeszcze tylko w Hummerze H2 SUT, seryjnie. Mitsubishi L200 oferuje w opcji czterobiegowy automat, zaś Ford Ranger i Nissan Navara pięciobiegowe. Pozostałe pikapy z polskich salonów, Fiat Strada, Iveco Massif, Land Rover Defender, Nissan NP300, Tata Xenon, mają tylko ręczne skrzynie.
Zaskoczeniem na minus okazał się słaby zryw po mocnym dodaniu gazu. Actyon Sports z pięciostopniową przekładnią mechaniczną jest bardziej żwawy.
Sprawny zimą
Na mało przyczepnych nawierzchniach, przykładowo na piasku czy błocie, praktyczny jest tryb W (od winter: zima). Auto rusza wtedy z dwójki. Drugi, zwykły tryb oznaczono literką S, jak standard, a nie sport. Do manualnej zmiany, tak jak w terenówce SsangYong Rexton II, służą: wypustka z lewej strony dźwigni biegów albo dwa klawisze na kierownicy. Tak naprawdę jest to wyznaczanie liczby dostępnych przełożeń. Przykładowo D3 na wyświetlaczu oznacza, że automatycznie będą wybierane biegi od pierwszego do trzeciego.
Spalanie podczas testu, przy umiarkowanie dynamicznym prowadzeniu, wyniosło 9,5 l/100 km, pół litra więcej niż z manualem. OK.
Więcej gadżetów
Wersję Elegance najszybciej można rozpoznać po skórzanej (na szczęście nieśliskiej) tapicerce. Tylko ona oferuje m.in. elektrycznie sterowane i podgrzewane (jednostopniowo) fotele. Regulacja wysokości fotela kierowcy przebiega w dwóch płaszczyznach. Dzięki temu łatwiej dobrać pozycję za kierownicą, która jest przestawiana tylko góra - dół.
Plusy
Miękka praca automatu. Zimowy tryb skrzyni. Seryjna skóra.
Minusy
Słaby zryw. Mała ładowność. Regulacja kierownicy w jednej płaszczyźnie.
DMC / ładowność |
2.740 / 777 kg |
Masa maks. holowanej przyczepy |
2.300 kg |
Wymiary skrzyni ładunkowej - dł. / szer. / wys. |
1.294 / 1.587 (1.156 między wnękami kół) / 547 mm |
Wymiary pojazdu - dł. / szer. / wys. |
4.965 / 1.900 / 1.755 mm |
Rozstaw osi |
3.060 mm |
Silnik |
R4, turbodiesel z common rail, 16V |
Pojemność skokowa silnika |
1.998 ccm |
Moc maksymalna |
141 KM przy 4.000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
310 Nm przy 1.800-2.700 obr./min |
Śr. zużycie paliwa w cyklu miesz. |
8,0 l/100 km (wg producenta) |
Skrzynia biegów |
automatyczna, sześciostopniowa |
Napęd |
4x4, stały na tylne koła, dołączany przez kierowcę na przednie, reduktor |
Układ hamulcowy |
przód tarczowe wentylowane, tył tarczowe |
Wyposażenie standardowe pojazdu testowego: ABS z EBD, dwie czołowe poduszki, klimatyzacja automatyczna, wspomaganie kierownicy, regulacja kierownicy (skórzanej) na wysokość, centralny zamek z pilotem, skórzana tapicerka, elektr. regulacja foteli (podgrzewanych), elektr. regulacja przednich i tylnych szyb, elektr. regulacja i składanie lusterek (podgrzewanych), radio CD MP3, światła przeciwmgłowe, 18-calowe alufelgi |
Cena netto |
87.623 zł, promocyjna 78.443 zł (wyprzedaż rocznika 2008) |
Gwarancja mech. / perforacyjna |
3 lata lub 100.000 km / 6 lat |
Przeglądy techniczne |
co 15.000 km, nie rzadziej niż co rok |