Samochody dostawcze. Pikap Tata Xenon 2.2 DiCOR 4x4 z podwójną kabiną
Xenon to pikap produkowany w Indiach przez koncern Tata, oferowany w Polsce od września. Testowaliśmy auto w wersji z podwójną kabiną, napędem na obie osie i bogatszym wyposażeniem DLE. Do zalet Taty należą: oszczędny silnik, wygodne siedzenia, dużo przestrzeni w kabinie i oświetlenie komory silnika. Minusy indyjskiego pikapa, które zauważyliśmy podczas naszych testów to: zbyt twarde resorowanie, za głośny silnik, nieprecyzyjny układ kierowniczy, hamulce bez ABS-u i trudne do wyczucia oraz sprzęgło łatwe do przypalenia.
W porównaniu do Xenona z pojedynczą kabiną auto jest dłuższe o 325 mm, a pakę ma krótszą o 451 mm. Ładowność zmniejszyła się o 110 kg, do 1.000 kg.
Pod względem komfortu jazdy i zachowania na drodze indyjski wehikuł odstaje od wszystkich rywali. Jest bardzo twardy (zawieszenie niezależne z przodu, sztywna tylna oś), na naszych drogach trzęsie niemiłosiernie. Nieco lepiej jest z pasażerami z tyłu albo po wrzuceniu ładunku na pakę, ale i wtedy Xenon podskakuje. Kulturą sterowania Xenon także odbiega na niekorzyść od konkurencji.
Przynajmniej oszczędny
Jedynka nie zawsze wchodzi, trzeba często startować z dwójki. Sprzęgło co pewien czas daje o sobie znać wonią spalenizny. Wystarczy sekunda na półsprzęgle.
Silnik mimo wtrysku common rail pracuje głośno. Ranger czy Actyon Sports są cichsze. Najważniejsze jednak, że mało pali. Fabryka podaje średnią 8,5 l/100 km i tyle auto potrzebuje, co sprawdziliśmy (szybka jazda między miastami, trochę terenu). Ford Ranger 2.5 TDCi 143 KM zużywał w teście ok. 10 l/100 km.
Nie ma lekko
Precyzja układu kierowniczego pozostawia niedosyt. W Xenonie trzeba szczególnie mieć się na baczności przy wyprzedzaniu na szosie z koleinami.
Hamulce reagują skutecznie dopiero po mocniejszym wciśnięciu pedału. Trzeba pamiętać, że żaden Xenon nie ma ani ABS-u, ani poduszki powietrznej. Na szczęście koła blokują się późno podczas hamowania.
To się podoba
Przede wszystkim lampka oświetlająca komorę silnika. We wszystkich drzwiach znajdują się czerwone lampki ostrzegawcze oraz białe skierowane na podłoże. Miejsca w kabinie pod dostatkiem. Fotele obszerne, dobrze wyprofilowane. Z tyłu również siedzi się wygodnie.
Napęd 4x4 to stały tył z dołączanym na sztywno przodem i reduktorem, rozwiązanie typowe dla pikapów. Tylny dyferencjał z ograniczonym, wewnętrznym tarciem sprawdza się podczas jazdy po mało przyczepnym podłożu, np. błocie. Sterowanie napędem za pomocą pokrętła na kokpicie.
Xenon wydaje się propozycją dla ludzi użytkujących pikapy na krótkich dystansach. Można wtedy znieść jego przywary.
Plusy
Oszczędny silnik. Wygodne siedzenia. Dużo przestrzeni w kabinie. Oświetlenie komory silnika.
Minusy
Zbyt twarde resorowanie. Za głośny silnik. Nieprecyzyjny układ kierowniczy. Hamulce bez ABS-u i trudne do wyczucia. Sprzęgło łatwe do przypalenia.
DMC / ładowność |
2.950 / 1.000 kg |
Masa maks. holowanej przyczepy |
2.000 kg |
Wymiary skrzyni ładunkowej |
1.429 / 1.414 / 405 mm |
Wymiary pojazdu dł./szer./wys. |
5.125 / 1.860 mm / 1.765 mm |
Rozstaw osi |
3.150 mm |
Silnik |
R4, 16V, turbodiesel z common rail |
Pojemność skokowa silnika |
2.179 ccm |
Moc maksymalna |
140 KM przy 4.000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
320 Nm przy 1.700-2.700 obr./min |
Śr. zużycie paliwa w cyklu mieszanym (wg producenta) |
8,5 l/100 km |
Skrzynia biegów |
manualna, pięciostopniowa |
Napęd |
4x4, stały na tylne koła, dołączany przez kierowcę na przednie, reduktor |
Układ hamulcowy |
przód tarczowe wentylowane, tył bębnowe |
Wyposażenie standardowe pojazdu testowego: klimatyzacja manualna, wspomaganie kierownicy, regulacja kierownicy (skórzanej) na wysokość, centralny zamek z pilotem, elektr. regulacja przednich i tylnych szyb, elektr. regulacja lusterek (podgrzewanych), światła przeciwmgłowe, 16-calowe alufelgi |
Cena netto |
65.492 zł, promocyjna 53.197 zł (wyprzedaż rocznika 2008) |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna |
3 lata lub 100.000 km / 3 lata (poza skrzynią ładunkową) |
Przeglądy techniczne |
co 15.000 km, nie rzadziej niż co rok |