Samochody dostawcze. Peugeot Expert furgon 1.9 TD (1997-2001)
Jest większy od aut dostawczych zbudowanych na osobówkach segmentu B, ale mniejszy od typowych dystrybucyjnych średniaków. Peugeot Expert reprezentuje segment samochodów określanych mianem midi. Do zalet, którymi mogą pochwalić się samochody dostawcze rodem z Peugeota należą - dynamiczna, oszczędna i trwała jednostka napędowa oraz dobre zachowanie auta na drodze. Minusy to z kolei - kiepskie materiały w szoferce, hałas w kabinie i problemy z zamkami w drzwiach.
Wersja wysokoprężna z turbosprężarką jest najbardziej poszukiwanym wariantem silnikowym tego modelu. Nic zresztą dziwnego, to rozwinięcie sprawdzonego znacznie wcześniej wolnossącego diesla, jednak mocniejsze od protoplasty o ponad 20 KM. Auto jest zatem bardziej żwawe (maksymalny moment obrotowy jest o ponad 70 Nm wyższy niż w dieslu wolnossącym), a jednocześnie niezbyt dużo pali. Średnie wskazania użytkowników mieszczą się w przedziale 8,5-9,0 l oleju napędowego na 100 km. Mankamentem jest spora hałaśliwość jednostki, co przy marnym wyciszeniu szoferki stwarza podczas jazdy (szczególnie z prędkością ponad 100 km/h) duży dyskomfort.
Funkcjonalność ładowni (4 m sześc.) nie budzi zastrzeżeń. Dostęp do przestrzeni towarowej jest przez skrzydłowe drzwi tylne, a także drzwi boczne, suwane o szerokości 855 mm. – Mogłyby być szersze – usłyszeliśmy od niektórych użytkowników. Nawiasem mówiąc, psioczą oni na jakość mechanizmu zamykania drzwi bocznych (psuje się, a drzwi są nieszczelne). Zastrzeżenia budzi też zamocowanie drzwi tylnych, w wielu autach podczas jazdy po prostu mocno stukają. Auto prowadzi się jak osobówkę, wprawdzie słupki przednie są relatywnie duże, ale widoczność jest dobra dzięki dużej powierzchni lusterek. Niektórzy utyskują na krótką żywotność fabrycznych elementów, głównie wahaczy i amortyzatorów. Mankamentem szoferki są hałasujące podczas jazdy plastiki. Materiały, z których wykonano elementy wnętrza, rzeczywiście nie są najlepsze. Zastrzeżenia użytkowników budzi też wydajność układu grzewczego i wentylacyjnego, jak się jednak okazało, w żadnym z oglądanych przez nas egzemplarzy pomimo wielu lat eksploatacji tych instalacji nie czyszczono.
Plusy
Dynamiczna, oszczędna i trwała jednostka napędowa. Dobre zachowanie auta na drodze.
Minusy
Kiepskie materiały w szoferce. Hałas w kabinie. Problemy z zamkami w drzwiach.
Stanisław Strzałka, współwłaściciel serwisu Ostcar w Ostródzie, woj. warmińsko-mazurskie:
Dopuszczalna masa całkowita |
2.200 kg |
2.440 kg |
Ładowność |
815 kg |
819 kg |
Długość |
4.440 mm |
4.616 mm |
Szerokość |
1.810 mm |
1.974 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
1.940 mm |
2.017 mm |
Pojemność silnika |
1.905 ccm |
2.496 ccm |
Moc maksymalna |
92 KM |
76 KM |
przy obr./min |
4.000 |
3.500 |
Maksymalny mom. obr. |
196 Nm |
168 Nm |
przy obr./min |
2.250 |
2.000 |
Prędkość maksymalna |
147 km/h |
135 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego |
długość |
2.060 mm |
2.427 mm |
szerokość |
1.435 mm |
1.719 mm |
wysokość |
1.290 mm |
1.328 mm |
Chłodnica |
1.220 zł |
1.300 zł |
Sprzęgło |
1.150 zł |
1.270 zł |
Amortyzator |
430 zł |
460 zł |
Reflektor |
490 zł |
420 zł |
Filtr oleju |
28 zł |
35 zł |
Filtr powietrza |
40 zł |
50 zł |
Reflektor |
150 zł |
130 zł |
Zderzak (przód) |
140 zł |
150 zł |
Lampa tylna |
140 zł |
90 zł |
Chłodnica |
150 zł |
180 zł |
1997 |
202 – 11,0 tys. zł |
272 – 15,5 tys. zł |
1998 |
174 – 12,5 tys. zł |
200 – 18,0 tys. zł |
1999 |
221 – 14,0 tys. zł |
246 – 20,5 tys. zł |
2000 |
163 – 16,5 tys. zł |
198 – 26,5 tys. zł |
2001 |
138 – 19,0 tys. zł |
150 – 29,0 tys. zł |