Trendy rynkowe. Wpływ opłacalności przewozów na leasing
Wyraźnie widać, że część branży transportowej, szczególnie tej obsługującej międzynarodowe frachty, musi zaciskać pasa. Rynek leasingu samochodów ciężarowych zmniejszył się w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku o 22 proc. – wynika z danych Związku Polskiego Leasingu za pierwsze trzy kwartały 2008 r. Leasing ciężarówek napędzają w głównej mierze pojazdy do transportu międzynarodowego. To one najwięcej straciły w pierwszych trzech kwartałach tego roku. Powody wydają się oczywiste – borykająca się z finansowymi problemami spowodowanymi głównie niskim kursem euro branża ograniczyła wydatki na nowe samochody ciężarowe.
Cały rynek ruchomości (a więc przede wszystkim aut osobowych) urósł w porównaniu do analogicznego okresu 2007 roku o 3,4 procent i wyniósł około 14,5 mld zł. W tym samym czasie kwota leasingowanych maszyn i urządzeń wzrosła o 10,7 proc., zaś środków transportu kolejowego, lotniczego i wodnego aż o 75,2 proc. Wzrost wśród ruchomości spowodowały głównie auta osobowe, których wartość leasingowa zwiększyła się o 17,2 proc.
Nie od dzisiaj wiadomo, że leasing pojazdów ciężarowych napędzają w głównej mierze pojazdy do transportu międzynarodowego. To one najwięcej straciły w pierwszych trzech kwartałach tego roku. Powody wydają się oczywiste – borykająca się z finansowymi problemami spowodowanymi głównie niskim kursem euro branża ograniczyła wydatki na nowe pojazdy. Tylko pierwszy kwartał roku był niezły (wzrost na poziomie 8,8 proc.): – Z perspektywy czasu wiemy, że stosunkowo dobre wyniki firm lea-singowych na początku tego roku wynikały w dużej mierze z cyklu produkcyjnego nowych samochodów ciężarowych – wyjaśnia Piotr Warmuła, odpowiedzialny w EFL za rynek leasingu samochodów ciężarowych, którego firma prowadzi w rankingu leasingodawców pojazdów ciężarowych.
– Pierwszy kwartał 2008 r. był jeszcze okresem realizacji zamówień złożonych u importerów samochodów pod koniec 2007 r. Drugi kwartał to już wyraźne pogorszenie sytuacji. Natomiast dynamika tego segmentu rynku w naszej firmie w trzecim kwartale br. w porównaniu do trzeciego kwartału 2007 to 27,1%. Cieszymy się, że w tych niesprzyjających warunkach naszej firmie wciąż udaje się uzyskiwać dobre wyniki, a dzięki temu zachowywać pozycję numer 1 – dodaje Piotr Warmuła.
Przez pierwsze trzy kwartały tego roku polskie firmy wyleasingowały 30.009 pojazdów dostawczych i ciężarowych. Najwięcej, bo 6.506, dostarczył EFL. Na drugiej pozycji (4.647) znalazł się Raiffeisen Leasing Polska, na trzeciej zaś Spółki Leasingowe Banku Pekao SA (2.977 sztuk). W pierwszej dziesiątce uplasowały się firmy powołane przez importerów – na siódmym miejscu VW Leasing Polska (1.511 pojazdów) i na ósmym Mercedes-Benz Leasing Polska (1.246).