Samochody dostawcze. Volkswagen Transporter T5 1.9 TDI furgon (od 2003 roku)
Vw Transporter aktualnej, piątej generacji to jeden z droższych dostawczaków średniej wielkości na rynku wtórnym. Jednak popyt jest na niego spory. T5 z mniejszym ropniakiem 1.9 TDI (dostępny jest też z motorem 2.5 TDI) jest mało awaryjny. Inne zalety, którymi charakteryzują się te
samochody dostawcze to: skuteczne hamulce, bezawaryjne skrzynie biegów, tolerancja na ON gorszej jakości, niskie spalanie oraz bogate wyposażenie. Minusy Volkswagena to z kolei: materiały wykończeniowe niskiej jakości, awarie przedniego zawieszenia, drogi serwis i wysokie ceny używanych egzemplarzy.
Następca popularnej "teczwórki" trafił na rynek w 2003 r. Opisywane furgony dostępne są w czterech wariantach DMC (2.600, 2.800, 3.000 i 3.200 kg) z trzema wysokościami dachu (1.959 mm, 2.160 mm i 2.460 mm) i dwoma rozstawami osi (3.000 mm i 3.400 mm). Ładowność, w zależności od wersji, to od 675 do 1.391 kg, zaś kubatura ładowni waha się od 5,8 m sześc. do 9,3 m sześc.
Turbodiesel 1.9 TDI występuje w trzech wariantach mocy: 85, 102 i 104 KM. Generalnie każda wersja jest niezawodna i toleruje eksploatację na średniej jakości paliwie. Polecamy mocniejsze odmiany o mocy 102 lub 104 KM. Motory 85-konne użytkownicy określają jako zbyt ospałe i mało elastyczne. Plusem jednostki 1.9 TDI jest umiarkowany apetyt na paliwo. Średnie spalanie najsłabszej wersji rzadko przekracza 8,5 litra na 100 km, mocniejsze biorą nie więcej niż 10 l ON na setkę.
Pasek rozrządu wraz z akcesoriami w silniku 1.9 TDI, niezależnie od wersji mocy, wymieniać trzeba co 90 tys. km. Niestety, serwis jest drogi. W nieautoryzowanym warsztacie przy użyciu zamienników części (są łatwo dostępne) wymiana rozrządu kosztuje ok. 1 tys. zł, w ASO dwa razy tyle. W mocniejszych ropniakach (102 i 104 KM) przy przebiegu ok. 150-200 tys. zdarzają się awarie dwumasowego koło zamachowego. Trwałe jest tylne zawieszenie. Niestety w przednim szybko zużywają się tuleje stabilizatora, amortyzatory, łożyska kół i sworznie wahaczy. Skuteczne i trwałe są hamulce. Kłopotu nie sprawiają też skrzynie biegów.
W "tepiątkach" nie ma problemu z korozją. Trwały jest układ wydechowy. Minusem tych Volkswagenów są kiepskie materiały użyte do wykończenia szoferki.
Większość Transporterów na rynku wtórnym jest bogato wyposażona. Sporo samochodów oferowanych na giełdach ma dwa airbagi, pełną elektrykę, często trafia się klimatyzacja. Używane T5 należą do najdroższych furgonów w swojej klasie. Blaszaki z początku produkcji kosztują średnio 35-40 tys. zł brutto. Roczny T5 z 1,9-litrowym turbodieslem to wydatek ok. 60-70 tys. zł brutto.
Ekspert
Inż. Marek Żaczek, szef Auto Serwis Dostawcze i Osobowe w Sękocinie Nowym k. Warszawy
- Uwaga na delikatne turbiny. Gdy motor pracował pod dużym obciążeniem, wymaga ona chłodzenia na wolnych obrotach przez ok. 1-2 minuty przed wyłączeniem silnika. Inaczej szybko zatarciu ulegną łożyska w sprężarce. Co 15-20 tys. km radzę kontrolować stan łożysk kół i amortyzatorów z przodu, które ulegają szybkiemu zużyciu.
Plusy
Skuteczne hamulce.
Bezawaryjne skrzynie biegów.
Tolerancja na ON gorszej jakości.
Niskie spalanie.
Bogate wyposażenie.
Minusy
Materiały wykończeniowe niskiej jakości.
Awarie przedniego zawieszenia.
Drogi serwis.
Wysokie ceny używanych egzemplarzy.
Dopuszczalna masa całkowita |
2.800 kg |
2.940 kg |
Ładowność |
975 kg |
950 kg |
Długość |
4.890 mm |
4.993 mm |
Szerokość |
1.904 mm |
1.901 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
1.959 mm |
1.987 mm |
Pojemność silnika |
1.896 ccm |
2.148 ccm |
Moc maksymalna |
104 KM |
109 KM |
przy obr./min |
3.500 |
3.800 |
Maksymalny mom. obr. |
250 Nm |
270 Nm |
przy obr./min |
2.000 |
1.600-2.500 |
Prędkość maksymalna |
159 km/h |
159 km/h |
Wymiary przedziału ładunkowego (furgon): |
Długość |
2.543 mm |
2.649 mm |
Szerokość |
1.692 mm |
1.428 mm |
Wysokość |
1.410 mm |
1.338 mm |
Chłodnica |
750 zł |
694 zł |
Sprzęgło |
872 zł |
840 zł |
Amortyzator przedni |
389 zł |
420 zł |
Reflektor |
731 zł |
689 zł |
Filtr oleju |
37 zł |
35 zł |
Filtr powietrza |
71 zł |
59 zł |
Reflektor |
300 zł |
260 zł |
Zderzak (przód) |
370 zł |
450 zł |
Lampa tylna |
120 zł |
140 zł |
Chłodnica |
200 zł |
250 zł |
2003 |
159 - 34,8 tys. zł |
200 - 35,0 tys. zł |
2003 |
150 - 38,2 tys. zł |
180 - 36,7 tys. zł |
2004 |
170 - 40,0 tys. zł |
187 - 40,0 tys. zł |
2004 |
140 - 44,5 tys. zł |
153 - 43,9 tys. zł |
2005 |
136 - 47,8 tys. zł |
148 - 46,0 tys. zł |
2005 |
120 - 50,0 tys. zł |
139 - 50,9 tys. zł |
2006 |
99 - 55,0 tys. zł |
117 - 52,6 tys. zł |
2007 |
83 - 62,9 tys. zł |
90 - 63,0 tys. zł |