Zaawansowane technologicznie naczepy belgijskiej firmy Stas zdobywają coraz większą popularność w Polsce. Jedną z najciekawszych nowości Stas jest duża, uniwersalna wywrotka ZL92 z ruchomą podłogą. Tak jak w innych naczepach tej marki w konstrukcji Stas ZL92 na szeroką skalę wykorzystane jest aluminium. Ze stopu krzemowo-aluminiowego wykonywane jest całe nadwozie o długości wewnętrznej 13.500 mm, szerokości 2.475 mm i wysokości 2.650 mm z przodu oraz 2.825 mm z tyłu. Zarówno ściana przednia, jak i ściany boczne powstają z płyt o szerokości 600 mm.
Stas ZL92 to jedna z bardziej uniwersalnych naczep wywrotek na rynku. Może służyć m.in. do transportu ładunków sypkich, trocin, śmieci i towarów spaletowanych. Liczba 92 w nazwie oznacza pojemność - 92 m sześc.
Jak Stas, to aluminium
Tak jak w innych naczepach tej marki w konstrukcji ZL92 na szeroką skalę wykorzystane jest aluminium. Ze stopu krzemowo-aluminiowego wykonywane jest całe nadwozie o długości wewnętrznej 13.500 mm, szerokości 2.475 mm i wysokości 2.650 mm z przodu oraz 2.825 mm z tyłu. Zarówno ściana przednia, jak i ściany boczne powstają z płyt o szerokości 600 mm. Na przedniej ścianie umieszczono podest roboczy z drabinkami po obu stronach, poręczą i łańcuchem bezpieczeństwa. Z tyłu są dwuskrzydłowe drzwi.
Ruchomą podłogę RF III, ułatwiającą załadunek i rozładunek, dostarcza amerykański koncern Keith Walking Floor. Przystosowana do wjazdu wózka widłowego podłoga składa się z 24 aluminiowych, żebrowanych płyt. Każda z nich ma grubość 5 mm i przyspawane końcówki kątowe (45 stopni).
Ruchoma podłoga poruszana jest przez trzy cylindry hydrauliczne (skok roboczy 200 mm) dwustronnego działania. Węże hydrauliczne można podłączać do gniazd na ścianie czołowej lub pod nadwoziem przed podporami. Przyciski do sterowania pracą podłogi znajdują się w skrzynce umieszczonej po lewej stronie pojazdu, za osiami. Jest też sterownik zdalny, na elastycznym kablu.
Rama pojazdu (od niedawna pełna), podobnie jak nadwozie, wykonywana jest ze spawanego aluminium, ze wzmocnieniami przy miejscach zawieszenia osi. Cały pojazd ma niską masę własną, około 7.600 kg, natomiast techniczna ładowność wynosi 28.400 kg. Dopuszczalna masa całkowita naczepy to 36.000 kg.
Pneumatyka na Daimlerach
ZL92 ma trzy osie Daimler z zawieszeniem pneumatycznym. Pierwsza jest podnoszona. Maksymalny nacisk na każdą z osi wynosi 9.000 kg. W wyposażeniu seryjnym jest manometr ich obciążenia. W naczepie stosowane jest standardowe ogumienie 385/65 R 22,5. Pojazd ma tarczowy system hamulcowy Wabco EBS-D+ 2S/2M.
Importerem naczep Stas do Polski jest firma Gizo ze Złotorii k. Białegostoku.