Autobusy. Przegubowy SOR NB 18
Podczas tegorocznych targów pojazdów użytkowych Autotec w Brnie jedną z nowości był miejski autobus SOR NB 18. Pojazd ma jeszcze w tym roku trafić na polski rynek. SOR NB 18 to 18,7-metrowe miejskie, niskopodłogowe autobusy przegubowe bazujące na 12-metrowym modelu NB 12. Wyróżniają się nowoczesną sylwetką. Charakterystycznym elementem tych pojazdów jest aż pięcioro dwuskrzydłowych drzwi (większość przegubowców ma czworo). Troje z nich znajduje się w części czołowej, dwoje w tylnej.
SOR to jeden z ważniejszych producentów autobusów w Czechach. Chociaż działa w tej branży dopiero od 12 lat. Jest również obecny w Polsce. Do niedawna licencje na produkcję niektórych autobusów tej marki miał Solbusem. Jednak między partnerami doszło do nieporozumień i pod koniec zeszłego roku SOR zdecydował się otworzyć własne przedstawicielstwo w naszym kraju.
NB 18 to 18,7-metrowy miejski, niskopodłogowy autobus przegubowy bazujący na 12-metrowym modelu NB 12. Wyróżnia się nowoczesną sylwetką. Charakterystycznym elementem tego pojazdu jest aż pięcioro dwuskrzydłowych drzwi (większość przegubowców ma czworo). Troje z nich znajduje się w części czołowej, dwoje w tylnej.
Nadwozie wykonane z lekkiej blachy i paneli z tworzywa sztucznego posadowiono na trzyosiowym podwoziu. Środkowa i tylna oś to sprawdzona konstrukcja Voith, oś przednia jest dziełem firmy SOR. Wszystkie osie oparto na regulowanym zawieszeniu pneumatycznym. Zastosowano hamulce tarczowe na wszystkich kołach. W standardzie jest ABS i ASR.
Autobus napędza sześciocylindrowy turbodiesel Iveco Cursor 8 o mocy 330 KM, konfigurowany z sześciobiegową przekładnią automatyczną ZF. Motor jest umieszczony z tyłu pionowo, w zabudowie wieżowej, dzięki czemu podłoga na całej długości wnętrza pojazdu jest płaska.
Masa własna prezentowanego autobusu wynosi 13 ton, a dopuszczalna masa całkowita - 25 t.
Przegubowy pojazd może przewieźć jednorozowo 175 pasażerów, z czego 53 na miejscach siedzących (9 krzeseł jest składanych), o 74 więcej niż 12-metrowy autobus NB.