Samochody ciężarowe. MAN TGA wywrotka (2001-2008)
TGA mimo naszpikowania elektroniką jest wytrzymały. Kupując używanego z hydrostatycznymi terenowymi napędami występującymi w niektórych wersjach, wskazana jest jednak ostrożność. Największymi zaletami MAN-a są niewątpliwie komfort pracy kierowcy oraz trwałe silniki. Minusy z kolei to stosowanie elektroniki w pojeździe budowlanym, mało odporny na duże przebiegi napęd Hydro Drive i wysoka cena zakupu.
Następca popularnego modelu L2000 debiutował przed ośmioma laty, jednak jego specjalistyczne odmiany pojawiły się ponad rok później. Pojazd produkowany jest nadal m. in. w polskich zakładach firmy pod nazwą TGA WW. U nas najpopularniejsza jest wersja czteroosiowa, szczególnie dużo jest takich wywrotek. Wśród terenowych napędów spotkać można klasyczne ze skrzynią rozdzielczą 8x8 i nowatorskie 8x6 Hydro Drive, w których przednia oś napędzana jest hydrostatycznie (główna zaleta to mniejsza waga).
Znakomitą większość TGA wywrotek wyposażono w najmniejszą z dostępnych kabin. Nie grzeszy ona przestronnością, choć konstruktorom udało się wygospodarować odrobinę miejsca za fotelami. Deska rozdzielcza udała się Niemcom. Komfort pracy kierowcy jest wysoki.
Najczęściej na rynku wtórnym spotykane są TGA z silnikami R6, których moce oscylują w okolicach 400 KM. Nowsze pojazdy mają silnik 10,5 l z wtryskiem bezpośrednim common rail o mocach od 310 do 440 KM. Do 2004 roku pojazd napędzał też silnik 12-litrowy z rzędową pompą wtryskową o mocach 310, 360 i 410 KM. W wersjach specjalnych można również spotkać motor V10 18,3 l o mocach 480, 530 i 660 KM. Generalnie z silnikami nie ma problemów. Zdarzają się one czasami z automatycznymi 12-biegowymi skrzyniami biegów, jednak większość pojazdów budowlanych ma trwałą 16-biegową przekładnię manualną.
Naszpikowanie elektroniką, która ułatwia pracę kierowcy, nie zawsze jednak sprawdza się na budowach. W TGA szwankuje między innymi komunikacja z silnikiem i komputer wyświetla błędy, których nie ma.
Klasyczny napęd terenowy ze skrzynią rozdzielczą jest odporny. Uważać trzeba jednak na Hydro Drive, który w przypadku awarii - pompy bądź też któregoś z silników umieszczonych w piastach
- jest kosztowny w naprawie. To się zdarza w autach z dużymi przebiegami. TGA ma więcej zalet niż wad i jest u nas poszukiwany na rynku wtórnym, stąd jego wysokie ceny.
Ekspert
Mariusz Kasprzak z Zawrat TIR Serwis w Lublinie
- Ze względu na ciężkie warunki eksploatacji w budowlanych TGA częściej niż w ciągnikach szwankuje zawieszenie szoferki. Tuleje wywrotu i zawory poziomujące wymieniać trzeba co kilkadziesiąt tysięcy km. Radzę zwracać szczególną uwagę na stan połączeń kostek elektrycznych, które bywają nieszczelne. Kurz i woda powodują zwarcia, co w efekcie skutkuje defektami tylnego oświetlenia.
Plusy
Komfort pracy kierowcy.
Trwałe silniki.
Minusy
Stosowanie elektroniki w pojeździe budowlanym.
Mało odporny na duże przebiegi napęd Hydro Drive.
Wysoka cena zakupu.
Dopuszczalna masa całkowita tech. / adm. |
37.000 / 32.000 kg |
40.000 / 32.000 kg |
Ładowność tech. / adm. |
25.300 / 20.300 kg |
28.000 / 20.000 kg |
Rozstaw osi |
4.300 mm |
4.150 mm |
Poj. silnika / cylindry |
10,5 l / R6 |
12,9 l / R6 |
Moc maksymalna |
430 KM |
440 KM |
przy obr. /min |
1.900 |
1.900 |
Maks. moment obrotowy |
2.100 |
2.100 |
przy obr. /min |
1.000-1.400 |
1.000-1.470 |
Skrzynia biegów |
manualna 16 + 2 |
manualna 16 + 2 |
Przykładowe rozmiary ładowni (kiper) |
długość |
6.200 mm |
5.900 mm |
szerokość |
2.500 mm |
2.320 mm |
wysokość |
1.000 mm |
1.300 mm |
Chłodnica |
5.000 zł |
5.058 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
7.140 zł |
5.945 zł |
Reflektor |
1.500 zł |
955 zł |
Okładzina hamulcowa |
800 zł |
932 zł |
Filtr oleju |
80 zł |
264 zł |
Filtr powietrza |
390 zł |
540 zł |
Reflektor |
550 zł |
500 zł |
Zderzak przedni |
900 zł |
1.100 zł |
Chłodnica |
2.300 zł |
2.700 zł |
Szyba czołowa |
1.100 zł |
1.500 zł |
2004 |
200 - 270 tys. zł |
150 - 250 tys. zł |
2005 |
170 - 290 tys. zł |
80 - 270 tys. zł |
2006 |
30 - 355 tys. zł |
50 - 300 tys. zł |
2007 |
10 - 370 tys. zł |
12 - 319 tys. zł |
2008 |
1 - 380 tys. zł |
2 - 320 tys. zł |