Samochody dostawcze. Daewoo/Andoria-Mot/Intrall Lublin 3 skrzyniowy (1999-2006)
Lubliny ostatnich serii są bardziej dopracowane od poprzedników. Nie oznacza to, że nie wymagają regularnego serwisu. Piętą achillesową skrzyniówek jest elektryka i słabe, wrażliwe na przeciążanie zawieszenie. Na plus dostawczaków marki Lublin przemawiają: skuteczne hamulce, poprawione w stosunku do poprzedników zabezpieczenie antykorozyjne i niskie ceny na rynku wtórnym. Minusy to jak już wspomnialiśmy - defekty elektryki, awarie zawieszenia, głośna praca polskiej skrzyni biegów oraz wycieki z przekładni kierowniczych.
Fabryczne skrzyniówki dostępne są w dwóch wersjach tonażowych: o DMC 2.900 kg i 3.490 kg. Rozstaw osi lżejszych modeli to 2.900 mm, 3,5-tonowych: 3.433 mm. Fabryczne skrzynie mają długość 2.720 mm lub 3.300 mm. Standardowa wysokość aluminiowych burt to 400 mm. W zależności od wersji, Lublin może przewieźć 1.105, 1.520 lub 1.580 kg ładunku (podczas modernizacji zwiększono ładowność cięższej odmiany). Wóz może ciągnąć hamowaną przyczepę o masie do 2.000 kg.
Zależne zawieszenie z kutą belką, resorami piórowymi i stabilizatorem poprzecznym z przodu i opartą na resorach jednolitą obudową mostu z tyłu jest przeciętnie trwałe. Ze względu na warunki eksploatacji skrzyniówek, częściej niż w furgonach, co ok. 50-60 tys. km wymieniać trzeba sworznie, tuleje i końcówki drążków z przodu, w przeładowywanych wozach notorycznie siadają odboje resorów i pióra tylne.
Wóz napędzany jest andrychowskim, rzędowym turbodieslem o poj. 2.417 ccm, mocy 90 KM. Motor jest przeciętnie trwały. Do naprawy głównej wytrzymuje 400-500 tys. km. Zawodzi osprzęt. Pękają termostaty, siadają sterowniki świec żarowych, pękają gumowe kolanka w układzie intercoolera. W modelach z intercoolerem (od 2003 r.) wyeliminowano problemy z głowicami silników, które pękały w starszych Lublinach.
Motor łączono z dwoma typami mechanicznych, pięciostopniowych skrzyń biegów: koreańskimi KIA PD-97 i polskimi Tczew TS5-21. Krajowe przekładnie są bardziej wytrzymałe (w skrzyniach Kii notorycznie padają łożyska), charakteryzują się jednak głośną pracą na biegu jałowym.
Układ hamulcowy jest skuteczny, zdarzają się jednak pęknięcia przewodów hydraulicznych. Układ kierowniczy jest precyzyjny; minus: częste wycieki z przekładni.
W skrzyniówkach są też problemy z tylnym oświetleniem. Powód: kostki elektryczne są nieszczelne. W ostatnich seriach poprawiono zabezpieczenie antykorozyjne. Rdza sporadycznie pojawia się na progach.
Wóz ma atrakcyjne ceny na rynku wtórnym. W części ogłoszeniowej naszego tygodnika najtańsze skrzyniowe Lubliny ostatniej serii oferowane są średnio za ok. 16 tys. zł. Modele z końca produkcji wyceniane są na ok. 38 tys. zł.
Ekspert
Zbigniew Kalinowski z serwisu Auto Broker w Lublinie
- Wóz wymaga regularnego serwisowania. Np. zwrotnice w samochodach Daewoo smarować trzeba nie rzadziej niż co 3,5 tys. km, Intrall zalecał natomiast smarowanie co 10 tys. km, inaczej będą się zapiekać. W razie kłopotów z rozruchem przestrzegam przed odpalaniem wozu na tzw. zaciąg. Łatwo o przeskok rozrządu.
Plusy
Skuteczne hamulce.
Poprawione w stosunku do poprzedników zabezpieczenie antykorozyjne.
Niskie ceny na rynku wtórnym.
Minusy
Defekty elektryki.
Awarie zawieszenia.
Głośna praca polskiej skrzyni biegów.
Wycieki z przekładni kierowniczych.
Dopuszczalna masa całkowita |
3.490 kg |
3.490 kg |
Ładowność |
1.520 kg |
1.415 kg |
Długość |
5.500 mm |
5.500 mm |
Szerokość |
1.620 mm |
1.866 mm |
Wysokość (bez ładunku, z plandeką) |
2.690 mm |
2.654 mm |
Pojemność silnika |
2.417 ccm |
2.417 ccm |
Moc maksymalna |
90 KM |
90 KM przy obr./min |
przy obr./min |
4.100 |
4.100 |
Maksymalny mom. obr. |
205 Nm |
205 Nm |
przy obr./min |
2.500 |
2.500 |
Prędkość maksymalna |
125 km/h |
120 km/h |
Wymiary przedziału ładunkowego (skrzynia + plandeka) |
Długość |
3.300 mm |
3.130 mm |
Szerokość |
1.850 mm |
1.719 mm |
Wysokość |
1.680 mm |
1.640 mm |
Chłodnica |
700 zł |
700 zł |
Sprzęgło |
620 zł |
620 zł |
Amortyzator przedni |
189 zł |
230 zł |
Reflektor |
120 zł |
180 zł |
Filtr oleju |
25 zł |
25 zł |
Filtr powietrza |
45 zł |
45 zł |
Reflektor |
60 zł |
100 zł |
Zderzak (przód) |
80 zł |
100 zł |
Lampa tylna |
40 zł |
50 zł |
Chłodnica |
350 zł |
350 zł |
1999 |
350 - 15,0 tys. zł |
- |
2000 |
320 - 18,0 tys. zł |
- |
2001 |
238 - 19,5 tys. zł |
280 - 17,0 tys. zł |
2002 |
225 - 21,9 tys. zł |
240 - 19,9 tys. zł |
2003 |
180 - 26,8 tys. zł |
167 - 22,0 tys. zł |
2004 |
120 - 33,0 tys. zł |
133 - 25,0 tys. zł |
2005 |
105 - 36,5 tys. zł |
117 - 28,5 tys. zł |
2006 |
77 - 40,0 tys. zł |
69 - 32,0 tys. zł |